Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Oók met een groeistop op Schiphol kan KLM zijn zakelijke netwerk uitbouwen.

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 326 
|
 Hans Buurma en Matt Poelmans in het NRC 
hv_vliegtuig_3023.jpeg

Door Hans Buurma en Matt Poelmans.

Matt Poelmans is woordvoerder van de bewoners in de Omgevingsraad Schiphol.
Hans Buurma is voorzitter van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart


De Omgevingsraad Schiphol (ORS) zal deze woensdag advies uitbrengen aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) over de toekomst van Schiphol na 2020. De bewoners, gemeentebestuurders en milieuorganisaties willen (evenals de meerderheid van het publiek) dat de volumegroei nu stopt.

Schiphol-topman Dick Benschop heeft onlangs verklaard dat groei voor de luchthaven zelf niet nodig is, maar wel voor het netwerk van de KLM. Dat zou een „nationaal belang” zijn. KLM dringt dan ook sterk aan op groei van haar netwerk, want een groeistop zou dat laten „verschralen”. Dat stelt ook de VVD in de Tweede Kamer. Verschraling is volgens KLM een „rampscenario”. Maar daar zit een fikse adder onder het gras.

Schiphol heeft nu het grootste netwerk van Europa. Het aantal passagiers op Schiphol is volgens een analyse van adviesbureau CE Delft na 2013 veel sneller gegroeid dan op concurrerende luchthavens. Namelijk met 6,3 tegen 1,6 procent per jaar. De oorzaak daarvan is duidelijk. Schiphol heeft als enige overstapluchthaven veel verkeer van low-cost carriers – prijsvechters als easyJet en Ryanair – aangetrokken.

Hun passagiersvolume is sinds 2013 zelfs met 20 procent per jaar gegroeid, zo blijkt uit de statistiek van de Schiphol Group. Was dit niet gebeurd, dan zou Schiphol de grens van 500.000 ‘vliegtuigbewegingen’ (starts plus landingen) nog niet gehaald hebben en zou KLM nog ruimte hebben voor vele tienduizenden vliegtuigbewegingen om zijn netwerk uit te breiden. Maar nu zit Schiphol dus mudvol, mede dankzij het extreem snel groeiende ‘over-toerisme’ van low-budgetpassagiers die in toeristische steden veel drukte veroorzaken en weinig economisch nut opleveren. Daarom wil bijvoorbeeld Amsterdam van het low-costvervoer op Schiphol af.

Verdere volumegroei zou op dit scheefgegroeide Schiphol het echte rampscenario voor Schiphol en Amsterdam zijn. Als er na 2020 weer vliegbewegingen bij zouden komen, krijgt niet alleen het netwerk van KLM meer ruimte voor nieuwe intercontinentale bestemmingen, maar kunnen ook de low cost carriers hun snelle groei voortzetten. Zeker zonder uitzicht op een snelle opening van vliegveld Lelystad als ‘overloopluchthaven’. Gevolg: de budgetmaatschappijen gaan door met hun prijsoorlog, KLM moet de winstmarges verder verlagen en zo zelf een echte prijsvechter worden. […]
{lees meer op NRC}

U kunt via onderstaande link gratis het hele artikel lezen op NRC, mits u uw browser in de 'InPrivate'- of 'privévenster'-mode gebruikt.


Bekijk bericht op "Hans Buurma en Matt Poelmans in het NRC"

Reacties op dit bericht