Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ook luchtvaart moet CO2-uitstoot terugdringen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 955 
|
 trouw.nl 
me_vliegtuig_IMG_0602.jpg

De internationale luchtvaartindustrie heeft in het Canadese Montreal afspraken gemaakt om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Nieuwe vliegtuigen moeten over vier jaar veel minder CO2 uitblazen.

Tussen 2020 en 2040 zou door de maatregelen 650 miljoen ton minder CO2 worden uitgestoten. Milieuorganisaties noemen de voorstellen teleurstellend, onder meer omdat de huidige vloot aan vliegtuigen nog buiten schot blijft.

Het is voor het eerst dat de luchtvaart maatregelen aankondigt tegen de klimaatverandering. Er is zes jaar binnenkamers over terugdringing van de uitstoot gepraat. Dit jaar moet de sector met harde voorstellen komen. In de transportsector is het vliegverkeer verantwoordelijk voor meer dan tien procent van CO2-uitstoot.

De vliegtuigindustrie bleef, net als de zeescheepvaart, buiten de onderhandelingen over het VN-klimaatverdrag afgelopen december in Parijs. Ook de internationale maritieme organisatie IMO moet voor de zeescheepvaart op korte termijn met voorstellen komen.

Eerste stap
"Dit is een eerste stap. Er moet nog veel gebeuren", zegt Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), die toekeek bij de onderhandelingen over de milieuafspraken in Montreal.

De KLM zegt verheugd te zijn over de eerste resultaten. "Wij kijken met belangstelling uit naar de details", aldus een woordvoerder. "Wij zijn trouwens al sinds 2007 bezig met verbeteringen om de duurzaamheid van onze vloot te verhogen."

Volgens Eickhout moeten de onderhandelingen over een mondiaal marktsysteem voor uitstoot van CO2 van vliegverkeer nog beginnen. De sector zal uiteindelijk moeten gaan betalen voor de broeikas-emissies.

We mogen niet bij de vergaderingen zijn. En ik heb nog geen document gezien. Alle stukken zijn geheim.
Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks)
"Het echte gevecht komt nog. Het huidige akkoord wordt een grote doorbraak genoemd. Maar die kwalificatie valt al snel als je als overkoepelende organisatie nog nooit iets hebt gedaan aan milieubeleid." Niettemin reageerden gisteren het Witte Huis en de Europese Commissie met instemming op de resultaten in Montreal.

Geen toegang
Een groep van vijf Europarlementariërs eiste afgelopen week toegang tot de besprekingen, die werden gehouden bij het VN-agentschap ICAO, de internationale organisatie voor burgerluchtvaart. Aanvankelijk weigerde ICAO hen de toegang. Vergaderingen van de organisatie zijn besloten, de parlementariërs waren niet welkom.

Na aandrang mochten de vijf alsnog komen. "Wij willen weten wat er hier in Montreal wordt besproken, zodat wij later in Brussel niet voor voldongen feiten komen te staan. Maar we mogen niet bij de vergaderingen zijn. En ik heb nog geen document gezien. Alle stukken zijn geheim", aldus Eickhout. "De ICAO is een ondemocratische organisatie die nog in de vorige eeuw verkeert."

De afspraken zijn nog maar voorstellen, ze moeten in september nog worden goedgekeurd door de algemene vergadering van burgerluchtvaartorganisatie ICAO, waarin 36 landen vertegenwoordigd zijn.

Bekijk bericht op "trouw.nl"

Reacties op dit bericht