Ook in coronatijd incidenten Schiphol

Door Paul Eldering en Yteke de Jong
SCHIPHOL - Ondanks minder vliegverkeer vanwege de coronacrisis neemt het aantal ernstige incidenten, zoals bijna-botsingen, op en rond luchthaven Schiphol niet af. Dat blijkt uit 2020-cijfers van luchtvaartinspectie ILT.
Opnieuw waarschuwt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) voor tekortkomingen in een ’structurele aanpak’ om gevaarlijke situaties te voorkomen. OVV-topman Jeroen Dijsselbloem sloeg eind vorig jaar alarm tijdens een briefing van de Tweede Kamer. De OVV-aanbeveling was en is de veiligheid te verhogen door een nieuw operationeel concept te ontwikkelen en de inrichting van de luchthaven te veranderen, bijvoorbeeld met minder baanwisselingen en minder kruisingen van vliegtuigen. „De tijd van lapmiddelen is voorbij”, aldus een woordvoerster.
Er worden volgens haar wel dingen in gang gezet, als een integraal veiligheidssysteem op Schiphol en extra taxibanen, „maar er wordt te weinig concreet uitgevoerd.”
De luchtvaartinspectie signaleert in vergelijking met het aantal vluchten stijgingen van serieuze voorvallen. Zo waren er afgelopen jaar 28 ’runway incursions’, 47 afgebroken starts, 59 onstabiele naderingen, 23 keer verlies van afstand in de lucht, 70 luchtruimschendingen en 300 vogelaanvaringen. „Ook zijn er zeshonderd huizen rond de luchthaven bijgebouwd, waardoor het veiligheidsrisico toeneemt”, aldus een zegsvrouw.
4.500 meldingen van onveilige situaties in 2020
Toch worden de regels volgens ILT redelijk nageleefd, al kan het nieuwe veiligheidsmanagementsysteem ISMS ’organisatorisch en inhoudelijk’ worden verbeterd. Totaal waren er in 2020 4.500 meldingen van voorvallen tegenover 8.000 in normaal jaar 2019. Eén op de honderd vluchten. Daarvan vond 60 procent in de lucht en op de start- en landingsbanen plaats en 40 procent op de grond. Inclusief wangedrag van passagiers.
Delegatieleider van omwonenden in de Omgevingsraad Schiphol Matt Poelmans pleit voor het verlagen van het huidige plafond van 500.000 naar jaarlijks 350.000 vliegbewegingen om de veiligheid en leefbaarheid te waarborgen.
„Dit najaar volgen aanvullende maatregelen om last minute baanwisselingen op Schiphol te verminderen en baangebruik nauwkeuriger te plannen en voorspellen”, aldus het ministerie van Infrastructuur. Schiphol meldt druk bezig te zijn het veiligheidsmanagementsysteem adequaat op te tuigen. Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"