Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Oogje dichtknijpen voor overtreden lawaairegels Schiphol moet stoppen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 245 
|
 RTV-NH 
tb_vliegtuig_KLM-PH-BGE.jpg

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat moet Schiphol aan regels laten houden of anders beboeten bij het overtreden van lawaairegels. Het is een advies van twee hoogleraren bestuursrecht die op verzoek van D66 en GroenLinks de geluidsregels naplozen. Schiphol, de luchtverkeersleiding of luchtvaartmaatschappijen kunnen nu nog ongestraft herrie maken, omdat de geluidsregels nog altijd niet zijn vastgelegd in de wet.

Al jaren kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet meer doen dan Schiphol op de vingers tikken als de regels worden overschreden. Het hoogstens streng toespreken van de luchtvaartsector heet 'anticiperend handhaven', maar is wat betreft klagende omwonenden niets meer dan een wassen neus. Ook meerdere partijen in de Tweede Kamer zijn het zat en willen dat Schiphol wordt aangepakt voor het overtreden van regels.

Het vastleggen van regels wordt steeds maar vooruitgeschoven door langlopende stikstof-, milieu- en natuuronderzoeken. Zolang die niet zijn afgerond kan Schiphol niet bestraft worden voor bijvoorbeeld het te veel gebruiken van de start- en landingsbanen nabij dichtbevolkt gebied. Jaren geleden is door een voorganger van Van Nieuwenhuizen besloten dat zolang de regels niet in de wet verankerd zijn, echte sancties niet mogelijk zijn.

Terugdraaien


De minister kan de regels ook niet terugdraaien naar hoe het vroeger was: het verdelen van de hinder over alle start- en landingsbanen van Schiphol, omdat er inmiddels te veel vliegbewegingen toegestaan zijn die bijvoorbeeld rondom de Aalsmeerbaan of Buitenveldertbaan voor overlast kunnen zorgen. Nu wordt er zo veel mogelijk geprobeerd vliegtuigen te laten stijgen en landen volgens de laatste regels, op de Polderbaan en Kaagbaan, waar minder omwonenden last zouden hebben. Maar bij het toch te veel extra inzetten van een derde (of zelfs vierde) landingsbaan, staan nu geen sancties.

'Op naar een kleiner Schiphol'


Volgens de bestuursrechthoogleraren moet er zo snel mogelijk worden overgegaan naar het handhaven van de regels, omdat de huidige situatie 'juridisch gezien niet mogelijk is'. Volgens GroenLinks in de Tweede Kamer is dan nog onmogelijk om nog 500.000 vliegbewegingen per jaar op Schiphol af te handelen, die nu nog toegestaan zijn. Groei zou dan al helemaal niet realistisch zijn. "Op naar een kleiner Schiphol", aldus GroenLinks-Kamerlid Kröger.

Bekijk bericht op "RTV-NH"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Volksgezondheid en woongenoot maken ook van de economie deel uit!

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Ook de omwonenden van Polderbaan en Kaagbaan ondervinden veel hinder. Dit wordt nog wel eens vergeten. En deze hinder mag ongebreideld toenemen!

Nu wordt weer dezelfde truc uitgehaald als in 2000!

Geplaatst door anoniem8 uit Noord Holland

Na half zeven ochtend wordt Purmerend noord al wakker!!
Waaom vliegen ze dan niet meer hoger?
s'Nachts kan dit ook!!
Er is nog genoeg afstand.
Er waarom over de stad.
500 meter verder is weiland.
Dit geldt ook op de zaterdag en zondag ochtenden.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.