Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Onvermijdelijke prijsstijging’ vliegtickets door nieuwe plannen Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 815 
|
 nos.nl - 04-04-2023 
vliegtickets
Vliegtickets - illustratie

Schiphol gaat maatregelen nemen om overlast voor omwonenden te beperken. Binnen twee jaar wil de luchthaven dat de nachtvluchten verdwijnen, net als de privéjets en de vliegtuigen die veel lawaai maken, zoals de Boeing 747. Hoe gaan andere luchthavens, maatschappijen en belanghebbenden om met deze plannen, die zonder overleg zijn gepresenteerd?

De Omgevingsraad Schiphol is in ieder geval blij met de plannen. "Al jaren geleden is er afgesproken dat er minder nachtvluchten zouden gaan. Voor het eerst wordt er echt actie ondernomen tegen die geluidsoverlast", zegt Matt Poelmans van de raad. Hij vindt het alleen niet genoeg: "Wij dringen aan op een ruimere beperking tussen 23.00 uur en 07.00 uur.

Ook zou Schiphol nu definitief afzien van de tweede Kaagbaan die al jaren ter discussie staat onder omwonenden. Het ministerie van Infrastructuur zegt het standpunt van Schiphol over de tweede Kaagbaan "te verwelkomen".

Flinke prijsverhoging
Transavia, dat veel nachtvluchten uitvoert, is boos over de plannen en noemt ze "funest voor de Nederlandse luchtvaartsector".

"Deze eenzijdige plannen van Schiphol zorgen ervoor dat vakanties of familiebezoek van anderhalf miljoen Nederlanders worden weggenomen en een goede reis naar een mooie bestemming vaak niet meer mogelijk is", zegt topman Marcel de Nooijer in een verklaring. Het bedrijf, onderdeel van Air France-KLM, stelt dat vliegen hierdoor "voor velen echt onbetaalbaar en niet langer bereikbaar" wordt.

Ook luchtvaartmaatschappij TUI is "onaangenaam verrast" door de plannen van de luchthaven. "Juist omdat Schiphol als luchthaven een nationaal belang heeft, doe je zoiets in overleg met je gebruikers en stakeholders en niet op deze manier."

Als er 's nachts niet kan worden gevlogen, kan dat betekenen dat niet meer met hetzelfde toestel meerdere keren op een dag gevlogen kan worden. En dat kan volgens TUI weer tot een flinke prijsverhoging leiden. KLM, dat Schiphol als thuishaven heeft, zei al verbaasd te zijn dat Schiphol op eigen houtje maatregelen aankondigt om de geluidshinder aan te pakken.

Corendon heeft begrip
Corendon heeft meer begrip voor Schiphol: "Het is een vreemde manier van communiceren", zegt directeur Steven van der Heijden, "maar het zijn redelijke maatregelen. De prijs gaat dan inderdaad iets omhoog, omdat we in het hoogseizoen extra vliegtuigen moeten inhuren, maar 's nachts kunnen vliegen weegt niet op tegen de overlast die het bij omwonenden veroorzaakt. Wij vliegen nog 's nachts omdat concurrenten dat ook doen, maar we staan niet negatief tegenover een verbod. Wat we wel belangrijk vinden is dat Schiphol de eigen zaken op orde heeft en er een goede planning en verdeling overdag is."

De beperking kan volgens luchtvaartonderzoeker Floris de Haan niet los worden gezien van een eerdere mededeling van het kabinet, waarin een krimp van Schiphol werd aangekondigd. De luchthaven moet de komende jaren van 500.000 naar 440.000 vluchten krimpen. Daar zijn Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen het niet mee eens, daarover loopt nog een kort geding. "En dat betekent een onvermijdelijke prijsstijging voor consumenten."

De andere luchthavens in Nederland kunnen de nachtvluchten in ieder geval niet opvangen. Eindhoven Airport valt officieel onder Schiphol Group en een deel van de plannen geldt daar al. Op die luchthaven vertrekken al geen vliegtuigen in de nacht en volgens een woordvoerder zijn over de geluidsreductie al afspraken gemaakt met de overheid. "Hier is de maximale capaciteit al bereikt."

Ook Rotterdam The Hague Airport zegt geen ruimte te hebben om vluchten van Schiphol over te nemen en gaat vanaf 1 januari 2025 geen nachtvluchten meer toetstaan.

Privéjets
Privéjets en klein zakelijk luchtverkeer zouden verboden kunnen worden, vanaf 2025. "Wij hielden er al rekening mee dat er geen groei in zou zitten, maar verbieden is onzin. Ik geloof ook niet dat dat gaat gebeuren", denkt Ton van Deursen van zakenreis-afhandelaar Jet Support. "Ik vind het gek dat er nadruk wordt gelegd op privéjets. Het gaat om enkele tientallen mensen in Nederland die er gebruik van kunnen maken en zo'n 10.000 tot 15.000 vluchten per jaar, een groot deel is bestemd voor zakelijke reizen die je met een regulier vliegtuig niet zo snel kunt maken. Dat kleine deel lost niet het probleem van Schiphol op."

"Schiphol wil meer draagvlak creëren", zegt De Haan. "Aan de ene kant snijden ze in hun eigen vlees door niet verder te groeien. Tegelijkertijd koopt Schiphol hier de loyaliteit van hun omgeving mee. En dat kan op lange termijn verstandig zijn."

Morgen (red. 05-04-2023) doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart of het kabinet de krimpplannen voor Schiphol mag doorzetten. Donderdag wordt bepaald hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken.

Bekijk bericht op "nos.nl - 04-04-2023 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De euforie was inderdaad te voorbarig, wat ik al vreesde. Ik vraag me af of dit niet een vooropgezet spel is om valse hoop bij omwonenden en verontwaardiging bij de luchtvaartmaatschappijen te genereren. Denkt u nu echt dat het Ministerie en de Schiphol- en KLM directie deze uitkomst niet hadden voorzien met al die dure advocaten op de achterhand? Ik niet.

Helaas heb ik al vaker gelijk gekregen, niet voor niets noemde iik mijn Truc 40 ‘Krimp veinzen, afzwakken en ongedaan maken!’ De sector heeft zich weer op slinkse wijze met die goedbetaalde Zuidas-advocaten het voordeel laten toekennen, zoals altijd.

Het is duidelijk, dit is geen Staat meer die zijn burgers beschermt. De in mijn ogen arrogante sector gaat nu gewoon door met de Luchtruimherziening en met groei. Omwonenden rest slechts een ding: maken dat je wegkomt, als dit al mogelijk is! Maar waar kun je nog ongestoord wonen?

Hoe gaat de sector namelijk verdedigen dat men de geluidshinder terug zal brengen?

Ik zal het u uitleggen, voor zover u het zelf nog niet zou weten.

1. Met luchtbuizen het TOTAAL aantal gehinderden iets terugbrengen, maar wel alle lawaai over de mensen eronder gooien. De hoge Lden grens van 58 dB(A) laat dit ook toe, wat uit mijn berekeningen blijkt. De vliegtuigen zitten iets hoger, maar komen om de anderhalve minuut (of nog korter) over, je word er compleet gestoord van. Het gemene is, dat de mensen die erop vooruitgaan (en er dus niet pal onder wonen) dit waarschijnlijk zullen toejuichen. De Staat mag dus letterlijk mensen opofferen en in een volsytrekt ongezonde leefomgeving plaatsen voor de economie van de luchtvaart en gaat dit ook doen, een duidelijke vorm van ongelijke behandeling. Alle toekomstige groei zal over die vaste routes gaan door de vliegtuigen steeds dichter op elkaar te laten vliegen. Dit begint met de Polderbaan en de Kaagbaan, en zal later ook op de andere banen worden ingevoerd, die dus eerst wat worden ontzien (en zich ten onrechte hierover aanvankelijk verheugen). Naast herrie krijgen de onderwonenden van die ‘optimale vaste routes’ ook te maken met fijnstof en ZZS emissies! Ook hiertegen geldt dus geen enkele bescherming.
2. Eventueel een zgn. ‘nachtsluiting’ invoeren (wel hooguit een halve nacht!) tussen 00:00 en 05:00 h. Dan zal men de randen van de nacht geheel gaan volvliegen en dat kan ook met de nieuwe navigatietechniek. Beloften dat dit niet zou gebeuren geloof ik niet, want ik heb het al zien gebeuren (http://www.donderdorp.nl). Voor u het weet zit er weer een andere Schiphol CEO, die dit niet meer gaat voorstellen onder druk van de luchtvaartmaatschappijen.
3. Lelystad openen en de 4e Fix doordrukken, zodat er meer ruimte komt om Schiphol verder te laten groeien. Gevolg: praktisch heel NL in de herrie. Men zal rekenen op wat protesten, die met de tijd verstommen, omdat men erachter komt dat dit toch geen mallemoer uitmaakt.
4. Iets minder lawaaiige vliegtuigen aanschaffen of leasen, die men toch ook nog goed blijft horen. Gevolg: er kunnen er nog meer achter elkaar worden gezet (mede door NextGen of PBN), want zo werken de maten Lden en Lnight.
5. Allerlei beloften gaan doen over SAF en andere innovaties (Flying V, elektrische vliegtuigen), die heel veel groene energie gaan opsouperen. Gevolg: nog meer windmolens op land en op zee. Maar ook: het mislukken van het klimaatbeleid omdat de luchtvaart elk voordeel gaat opsouperen.

Deze testcase voor de rechtsstaat is m.i. volledig mislukt en de omwonenden blijven rechteloos.

En die iets duurdere tickets gaan de mensen niet afremmen.