Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ontlast Schiphol, reken reizigers de échte prijs van een vliegticket

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 228 
|
 Joop.nl 
Trein_Eurostar_HvS000.JPG

Hoe krijgen we de korte afstandsreizigers - én bestuurders - de trein in?

Adverteren met 25% korting op vliegtickets voor korte afstanden. Vanaf Schiphol naar Berlijn, Frankfurt, Genève. Of vanaf Parijs zelfs naar Lyon, Nice, Bordeaux. Bestemmingen die juist prima met de trein en bus te bereizen zijn. Nét nu Schiphol overbelast is, KLM op verzoek juist minder zegt te gaan aanbieden en platformmedewerkers lijden onder hoge werkdruk.

En er wórdt al zoveel gevlogen op korte afstanden. Op één dag gaan alleen al drie KLM vluchten naar Brussel en wel 14(!) naar Genève. Vanaf Schiphol gaan er jaarlijks in totaal 44.000 naar Engeland. Dat zijn vele duizenden (1e klas) reizigers die de NS, Eurostar, Talys en andere aanbieders dagelijks mislopen. Denk ook aan touroperator TUI, die nét een treinpropositie is gestart. Flixbus, die elke dag naar deze steden rijdt. Better Places, dat zich richt op (zoveel mogelijk) vliegvrije vakanties.

De concurrentie wordt notabene deels met overheidsgeld mogelijk gemaakt. Denk aan de miljardensteun en subsidies voor KLM, Schiphol, Shell (kerosine, benzine). Hoewel ook spoor en wegen gesubsidieerd worden, is luchtvervoer veel minder duurzaam en toegankelijk.

Maar dit gaat verder dan oneerlijke concurrentie om reizigers. De luchtvaart concurreert ook met de NS en andere bedrijven op de arbeidsmarkt. De sector kampt met een groot personeelstekort en de NS moet zelfs treinen schrappen. Koffergooiers kunnen (omgeschoold) werken als onderhoudsmonteurs van treinen. Stewards als treinconducteurs. En piloten als machinist of buschauffeur.

In de bedrijfstop zie je nu precies het tegenovergestelde: de CEO van NS stapt binnenkort over naar KLM. Over een goede verbinding gesproken..

Hoe krijgen we de korte afstandsreizigers - én bestuurders - de trein in?

Reken de echte prijs van een vliegticket, tenminste voor bestemmingen waarvoor een haalbaar reisalternatief geldt. Op basis van onder meer de sociale en milieukosten, als klimaat-, natuur- en geluidschade. En reken zo nodig een heffing waarmee treinkaartjes betaalbaarder kunnen worden gemaakt.

In plaats van inzetten op nóg meer staatssteun voor luchtvaart, moet het kabinet gaat werken aan eerlijker en duurzamer concurrentie. Zodat duurzaam reizen met de trein of bus toegankelijker en betaalbaarer wordt voor iedereen.

Bekijk bericht op "Joop.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Helemaal waar, maar hoe denkt het PVK bestuur eigenlijk over dit soort zaken?

VOORZITTER PVK VERTREKT, BESTUUR DUIKT WEG?

Naar verluid vertrekt de - bij de Milieufederatie NH werkzame (?!) - voorzitter van het PVK?

Een ledenvergadering - zou fysiek heel gewoon weer kunnen? - wordt overgeslagen en het bestuur, met vertegenwoordigers van D66 en CU in de gelederen, duikt weg en laat weinig of niets van zich horen:

"De statuten staan steun aan de brede Krimp-coalitie in de weg" laat een aan D66 verbonden bestuurslid desgevraagd weten. Dat is toch complete gekkigheid gezien het feit dat het PVK bij de Krimp-coalitie is aangesloten? Een ander bestuurslid liep over van CDA naar Christen Unie, maar deze politieke partij schittert in de Commissie luchtvaart opvallend in afwezigheid!

Wordt het niet tijd dat dit bestuur snel orde op zaken stelt en ook op deze website eens duidelijk van zich laat horen?!

Wellicht kan de secretaris zijn licht hierop laten schijnen in antwoord op deze - overigens goedbedoelde (!) - reactie?


Geplaatst door Langs de lijn uit Uitgeest