Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Online gesprek met minister Harbers over vierde aanvliegroute Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 248 
|
 schipholwatch.nl - 18-01-2024 
hv_overig_1504.jpeg

De actiegroep Stop4deRoute organiseert op 1 februari een gesprek met luchtvaartminister Mark Harbers. Dat gesprek is live te volgen. Kijkers kunnen online vragen stellen.

Het ministerie van Harbers wist in korte tijd een grote groep nieuwe tegenstanders te creëren van groei van de luchtvaart, toen het de plannen bekend maakte voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol.

Door deze route dreigen honderdduizenden mensen die nu nauwelijks last van vlieglawaai hebben alsnog ten prooi te vallen aan de vliegindustrie. De route loopt dwars over Nederland vanaf het zuidoostelijke deel van Gelderland, via de Veluwe en Utrecht richting de nationale luchthaven.

Bezorgde burgers richtten de actiegroep op en verzamelden in korte tijd maar liefst 60.000 handtekeningen tegen de extra route. Twintig gemeenten én de provincie Utrecht hebben zich expliciet uitgesproken tegen de route.

Live vragen stellen
Minister Harbers heeft toegezegd het gesprek met deze burgers en lokale politici aan te gaan. Dat gebeurt via een webinar op donderdag 1 februari vanaf 12:45 uur. Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd actief deel te nemen aan het gesprek door via het bijbehorende chatkanaal vragen te stellen aan de minister.

Opgeven kan tot en met zondag 28 januari via harbers. Na aanmelding wordt een bevestiging toegestuurd vanuit het Congresbureau van de Nederlandse overheid. Deze organisatie faciliteert het webinar.

De vierde aanvliegroute is een onderdeel van de luchtruimherziening die bedoeld is om nog meer vliegtuigen binnen het Nederlandse luchtruim mogelijk te maken, zo blijkt ook uit de milieu-effectrapportage over het nieuwe vliegpad. De route maakt de weg vrij voor een nog groter Schiphol.

Meer vliegverkeer door vierde route
Officieel zegt het ministerie dat de route efficiënter vliegen mogelijk maakt en zo brandstof bespaart en uitstoot reduceert. Dat effect blijkt slechts minimaal, zo meldden we eerder op deze site. De baas van dit project stapte vorig jaar op nadat de weerstand onder de bevolking steeds verder groeide.

Harbers wil dat ongeveer een kwart van al het vliegverkeer naar Schiphol de nieuwe route gaat volgen. Dat zijn volgens Stop4deRoute zo’n 130 vliegtuigen per dag, nog afgezien van het stijgende verkeer vanaf Schiphol. “Het betekent continu zeer laag vliegende vliegtuigen met bijbehorende ernstige geluidsoverlast en uitstoot boven woonkernen en natuurgebieden”, aldus de groep.

Overigens verwacht SchipholWatch dat het om meer toestellen gaat, tot zelfs een kleine tweehonderd per dag, berekend op basis van de maximale capaciteit van Schiphol en de verdeling tussen de verschillende aanvliegroutes.

Krimp voor een leefbaar Nederland
“Niet alleen mensen in de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Holland moeten zich zorgen maken. Groei van het vliegverkeer – de Luchtvaartnota mikt op bijna een verdubbeling in 2050 – resulteert in meer hinder voor héél Nederland: meer geluidshinder, meer uitstoot van stikstof, ultrafijnstof en andere kankerverwekkende stoffen en meer CO2-emissies. Nu al hebben bijna een miljoen mensen onder de bestaande aanvliegroutes overlast en slaapverstoring, veroorzaakt door één commerciële sector”, aldus Stop4deRoute.

“Goede nachtrust en een leefbare omgeving moeten beschikbaar zijn voor iedereen. Die worden nu vooral aangetast door de 8 procent veelvliegers die de helft van alle vluchten maakt en de 37 procent overstappers op Schiphol. Krimp van het vliegverkeer is de enige manier om Nederland leefbaar te houden.”

Meld u aan voor het online gesprek met minister Mark Harbers op 1 februari via harbers

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 18-01-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit is een onderdeel van de zgn. Luchtruimherziening, die een betere efficiëntie, veiligheid, punctualiteit en ja zelfs vermindering van CO2-emissies belooft, maar uiteindelijk slechts één doel heeft: verder groei mogelijk maken.

‘Groei van het vliegverkeer – de Luchtvaartnota mikt op bijna een verdubbeling in 2050 – resulteert in meer hinder voor héél Nederland: meer geluidshinder, meer uitstoot van stikstof, ultrafijnstof en andere kankerverwekkende stoffen en meer CO2-emissies.’

Dit is volkomen waar, ondanks ‘stillere en zuinigere’ vliegtuigen. Met Lelystad Airport en die 4e Fix erbij komt bijna overal vliegtuiglawaai. Niet extreem hard, maar wel goed hoorbaar, vooral in de stille gebieden. Dit laten de te hoge grenzen van de geluidsmaten Lden en Lnight dan ook gewoon toe. Die verdubbeling zal bij ons niet zo snel komen, maar toch kan dit wel oplopen tot ca. 700000-800000 vluchten in 2050. Om niet dit hele land een herriepoel te maken is er slechts één echte mogelijkheid: minder vliegen en duurder maken.