Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Onjuiste aannames groei toekomst Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 905 
|
 telegraaf.nl 
Schiphol_welcome_DSC_3289.JPG

De discussie over de groei van Schiphol wordt gevoerd op basis van onjuiste cijfers.

Dat zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit, die het ministerie van Infrastructuur en Milieu jarenlang adviseerde. Vandaag spreekt de Tweede Kamer over de toekomst van de luchthaven Lelystad. „De boel loopt krakend vast, omdat het ministerie voortdurend achter oude cijfers aanloopt”, zegt De Wit.

Reserve is er niet

Driekwart jaar geleden verscheen de zogeheten Actieagenda luchtvaart. Toen was al bekend dat Schiphol in 2016 niet 470.000 maar 480.000 vliegbewegingen zou krijgen. Dat werd echter niet aangepast. „Volgens de actieagenda is er nog reservecapaciteit in Nederland voor 100.000 vluchten. Maar die reserve is er niet. Het zijn aannames die van geen kant kloppen”, zegt De Wit.

Hij becijfert dat als volgt. Volgens het rapport is er op Schiphol tot 2020 nog ruimte voor 30.000 vluchten. Maar die zijn dit jaar al opgesoupeerd doordat haventarieven goedkoper zijn geworden, de economie aantrekt en partijen landingsslots hamsteren.

Overloop

Lelystad en Eindhoven zouden als ‘overloop’ van Schiphol moeten fungeren, maar Lelystad is niet op tijd klaar en faciliteert in het begin 4500 vluchten per jaar in plaats van 45.000 die in de planning staan. Eindhoven zou 25.000 vluchten moeten krijgen van Schiphol, maar zit binnenkort vol wegens eigen vraag uit de regio.

Wachtlijst

„Niks uitplaatsen dus”, zegt De Wit. „Daarbij is er al een wachtlijst van 60.000 landingsslots voor Schiphol. Als ik de staatssecretaris was, zou ik de Tweede Kamer als de donder goed informeren.” De wachtlijst is inmiddels geslonken naar 12.000 vluchten, aldus de slotcoördinator tegenover De Telegraaf.

Daarbij twijfelt de luchtvaarteconoom of het gaat lukken om vliegverkeer te dwingen naar Lelystad, het zogeheten selectiviteitsbeleid. Het vakantieverkeer moet straks uitwijken naar Flevoland. Maar welke vluchten dat zijn is in de praktijk moeilijk vast te stellen.

Bonussen

Het ministerie doet veel moeite om dit ‘verkeersverdelingssysteem’ op te zetten vanwege de krapte. Dit terwijl Schiphol, een staatsdeelneming, met omstreden marketingbonussen ter waarde van €43 miljoen nieuwe klanten naar Schiphol lokte. Kostbare capaciteit raakte daardoor versneld op.

Het ministerie informeerde de Tweede Kamer vorige week ook verkeerd ten aanzien van de bonussen die KLM en partners ten deel zouden zijn gevallen. De luchtvaartmaatschappij ontving 40% in plaats van de 81% die in de brief staat, aldus bronnen binnen KLM.

Hete aardappel

„De hete aardappel van het selectiviteitsbeleid is te lang doorgeschoven”, zegt De Wit. „Vliegmaatschappijen als TUI en Corendon zit straks in de spreidstand. Het ministerie wil diep ingrijpen in de markt. De juridische gevechten laten zich raden.”

Een bijkomend probleem is dat het ministerie de regie uit handen heeft gegeven aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS). De Wit stelt vast dat dit niet meer werkt in de huidige situatie. Twee jaar geleden werd het maximumaantal vliegbewegingen door de ORS zelfs verlaagd, toen de economie net aantrok.

De ORS zegt zelf in een reactie dat Lelystad in 2019 volledig kan meedraaien. Maar er is dan nog wel een probleem met de luchtverkeersleiding. Secretaris Johan Weggeman van de ORS: ,,In de Lelystad-vergunning staat nergens dat die 45.000 vluchten per jaar gefaseerd ingevoerd zouden moeten worden.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Maak het vliegen een stuk duurder. Verhoog de luchthavenbelasting, want waarom zou Schiphol zo goedkoop moeten zijn als er schaarste is? Dat is tegen de economische wetten in. Zorg voor een milieuheffing die er toe doet. De luchtvaart blijft nu feitelijk buiten schot, want de maatregelen van ICAO om de uitstoot te beperken stellen veel te weinig voor. Bouw het overstapverkeer af ten gunste van het bestemmingsverkeer om de groei op te vangen, want alleen het bestemmingsverkeer draagt aan de economie van Nederland bij. Het overstapverkeer is alleen leuk voor de KLM.
Met het huidige maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 (wat er eigenlijk al te veel is) blijft Nederland nog steeds uitstekend met de rest van de wereld verbonden. En als het vliegen een stuk duurder wordt, wordt de HSL voor de middellange afstand een stuk aantrekkelijker. Net zo duur (liefst iets goedkoper) dan vliegen, geen lange wachttijden op luchthaven, geen gedoe met koffers die niets meer mogen wegen en geen transfers van stad naar luchthaven en vv.

Geplaatst door anoniem

Die verlaging met 10k vluchten was als ruil voor een verruiming van andere regels voor Schiphol. Een ruil die netto bijzonder gunstig is voor Schiphol en ongunstig voor de bewoners. Maar als men er op staat dan mag die ruil best terug gedraaid worden. De beloofde -3k nachtvluchten hebben we niet eens gekregen dus daar valt niks te verliezen. Wederom een onvolledige weergave van de werkelijke situatie maar dat is de modus operandi.


Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Anoniem. Inderdaad; dat is weer een duidelijk voorbeeld van eenzijdige berichtgeving.