Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Oneerlijke concurrentie’ verhult gebrekkige doelmatigheid KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1209 
|
 elsevier.nl 
hvs_embraer_klmDSC_2534.jpg

Door Eric Vrijsen

Vaak wordt beweerd dat KLM's concurrenten uit het Midden Oosten door hun regeringen worden geholpen met miljardensubsidies en gratis brandstof. Dat is niet keihard gebleken.

Zonder KLM geen Schiphol. Zonder Schiphol geen export. De 'nationale trots' is, naast sentiment, cruciaal voor de welvaart van Nederland. Velen rillen daarom bij de cijfers van Air France-KLM: 638 miljoen euro verlies van januari tot juli.

Vakbonden en politici schieten in dezelfde kramp: ze willen beide meer protectionisme. Laten we de concurrenten uit het Midden-Oosten dwarszitten door ze landingsrechten op Schiphol te onthouden. Dit lijkt slim, maar is het niet. De Golfstaten kunnen terugslaan door KLM dwars te zitten. Elke Nederlandse bloemenexporteur weet: Dubai is de snelst groeiende 'hub' in de mondiale transporteconomie.

Nederland mag betrekkelijke nieuwkomers als Qatar Airways (Doha), Emirates (Dubai), Etihad (Abu Dhabi) of Turkish Airlines (Istanbul) dus niet blokkeren. Vaak wordt beweerd dat deze concurrenten door hun regeringen worden geholpen met miljardensubsidies en gratis brandstof. Dat is niet keihard gebleken. De 'oneigenlijke subsidies' zijn ook een smoes om KLM's gebrekkige doelmatigheid te verhullen.

Zeven dagen vrij

De goudgerande werktijden en pensioenregelingen van KLM-personeel zijn niet vol te houden. Het bedrijf stuurt op lange vluchten een dubbele bemanning mee. Veertien uur vliegen is zeven uur werken.

Vervolgens rust de 'crew' twee dagen uit in een door de vakbond goedgekeurd luxehotel. Dan op huis aan. Weer zeven uur werken. Daarna krijgt iedereen zeven dagen vrij. Feitelijk veertien uur werken in amper twee weken. Op je 58ste met pensioen. Want ja, veiligheid.

Air France-KLM schrapt nu langeafstandsvluchten. Dat is paniekvoetbal. Soberder regelingen kunnen KLM toekomstbestendig maken. En protectionisme is sowieso een heilloze weg.

Elsevier nummer 31, 1 augustus 2015

Bekijk bericht op "elsevier.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Paul

" Zonder KLM geen Schiphol. Zonder Schiphol geen export. De 'nationale trots' is, naast sentiment, cruciaal voor de welvaart van Nederland. "

Dit is een hardnekkig fabeltje gecreerd door de luchtvaartsector en zelfs gepropageerd door bewonersvertegenwoordigers. Er zijn talloze voobeelden van succesvolle economieën zonder Hub maar met tal van internationale exporterende bedrijven. Om er maar een paar te noemen: Zweden, Zwitserland, Belgie en Zuid Duitsland.


Geplaatst door Anoniem

Vraag me af hoeveel procent van de export via de lucht gaat. En ook hoeveel procent van het lucht verkeer vracht verkeer is. Het zijn waarschijnlijk niet de paar vliegtuigen met bloemen die het grootste deel van de dagelijkse overlast veroorzaken.
Bloemen en vers fruit naar bestemmingen buiten Europa is zo ongeveer het enige wat ik kan bedenken.
De haven,het spoor en de weg vervoeren het veruit grootste deel van onze export.

Zie de klm als grootste boosdoener maar het imago van de klm is ijzersterk moet ik eerlijk toegeven. Op dit moment geen idee hoe dit te benaderen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


#Zeven dagen vrij

De goudgerande werktijden en pensioenregelingen van KLM-personeel zijn niet vol te houden. Het bedrijf stuurt op lange vluchten een dubbele bemanning mee. Veertien uur vliegen is zeven uur werken.

Vervolgens rust de 'crew' twee dagen uit in een door de vakbond goedgekeurd luxehotel. Dan op huis aan. Weer zeven uur werken. Daarna krijgt iedereen zeven dagen vrij. Feitelijk veertien uur werken in amper twee weken. Op je 58ste met pensioen. Want ja, veiligheid.#

Tja, daar kan menig mens, werkzaam in de ploegendienst, slechts van dromen.
Het is ze (de piloten) best gegund, dat ze op hun 58-ste met pensioen gaan, maar veruit de meeste multinationals kunnen zich dat niet permitteren in deze roerige tijden en de KLM-piloten zijn al niet goedkoop!
En er zijn meerdere beroepen waar veiligheid een (zeer) grote rol kan spelen.
Indien een vliegtuig naar beneden komt op een onwenselijke manier, maakt het niet uit of je met een dubbele bemanning vliegt. Hooguit vallen er dan nog iets meer slachtoffers.

Ik denk eerder dat de luchtvaartsector een sector was waar je als piloot aanzien genoot en dat het beroep een beroep was waar je goed kon verdienen en ´avontuurlijk´ was. Je kwam in verre vreemde oorden. Diezelfde luchtvaartsector heeft er voor gezorgd dat deze planeet klein is geworden en zo bereikbaar is geworden voor vele.
Daardoor is het beroep ´piloot´ eigenlijk ook gewoon een werknemer geworden.
Alleen de KLM waant zich nog in de beginfase der luchtvaart............. met de salarissen.