Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Onduidelijkheden over groei Schiphol blijven bestaan

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1235 
|
 Gerard Jägers Clustervertegenwoordiger 
Onduidelijkheden over groei Schiphol blijven bestaan

Bericht van Gerard Jägers Clustervertegenwoordiger namens de bewoners van het buitengebied van de Polderbaan in de Omgevingsraad Schiphol


Schiphol groeit snel naar de grens toe van het in het Aldersakkoord afgesproken aantal vliegbewegingen: 500.000. Het maximum aantal nachtvluchten, 29.000 per jaar, wordt al enige tijd overschreden met 3.000.

De eerste onduidelijkheid betreft de hoeveelheid hinder die nu door Schiphol wordt voortgebracht. Schiphol moet een Milieu Effect Rapportage (MER) maken om het nieuw normenstelsel officieel door de Tweede Kamer aanvaard te krijgen. De Staatsecretaris heeft verzocht dat de berekeningen van de hinder over gedaan moet worden met een methode die algemeen gangbaar is in Europa. Uit die berekeningen komt hoeveel hinder er beperkt is in de loop van de jaren. Maar dat roept ook weer vragen op. Tel je de woningen die in gehinderd gebied zijn gebouwd mee? Je zou zeggen van wel want de mensen in die woningen zijn ook gehinderd. Echter de luchtvaartsector rekent alleen de woningen mee die er in 2005 stonden. Een belangrijk vraagstuk is of Schiphol de volledige verbetering mag meetellen om groei te realiseren. Voor na 2020 is afgesprokene dat dat voor de helft mag. Wij als bewonersvertegenwoordigers vinden dat dat ook geldt voor de periode tot 2020, maar Schiphol claimt de koek in zijn geheel.

Om de groei beperkt te houden was een kern van de Alders afspraken dat Schiphol vooral zou dienen voor de hub functie. Dat houdt in dat Schiphol een spil zou moeten zijn in het internationale luchtverkeer met een grote overstaprol (transfers). Het blijkt echter dat men onvoldoende selectief is geweest en ook allerlei niet aan de hub functie gebonden vluchten en vliegmaatschappijen heeft geaccepteerd, waardoor de ruimte voor de hoofdtaak te klein is geworden. Hoe men dat wil opvangen is niet duidelijk. Voor een deel zou de oplossing de luchthaven van Lelystad moeten zijn. Zijn maatschappijen bereid hun vluchten daar naar toe te plaatsen? Is Lelystad er op tijd klaar voor?

Ook voor de nachtvluchten geldt dat men veel te gemakkelijk ruimte heeft weggegeven aan vluchten die niet van belang zijn voor de hub functie. Hoe ze dat gaan corrigeren is nog volstrekt onduidelijk. Ondertussen zoeken we als bewonersvertegenwoordigers hoe we kunnen afdwingen dat aan de afspraken wordt gehouden. Daar hoort een eventuele gang naar de rechter bij.

Mogelijk krijgt Nederland een klimaatwet. Nu is de luchtvaartsector een van de weinige sectoren die niet onderworpen is aan regels ten aanzien van CO2 uitstoot, terwijl het wel een grote is. Behoudt de sector die bijzondere positie? Wat wordt het plaatje als ze gewoon mee moeten gaan doen?

Voor ons als bewoners van het gebied van de Polderman is dit allemaal belangrijk om goed in de gaten gehouden. De Polderbaan is immers de baan die het meest gebruikt wordt.

Gerard Jägers
Clustervertegenwoordiger namens de bewoners van het buitengebied van de Polderbaan in de Omgevingsraad Schiphol


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

"het gebied van de Polderman"
Gerard de Polderman! Nog meer polderen dus!

Geplaatst door de Vries

Ik snap de hele insteek van wel/ niet hubverkeer niet. Wat kan het iemand schelen of de herrie van een toestel met overstappers komt of vakantievierders? Volgens mij slaat men hier de plank finaal mis en zal Schiphol hier weer een slaatje uit gaan slaan.

Overigens was de documentaire van vanavond over 100 jaar Schiphol verrassend! Veel aandacht voor de hinder i.p.v. veel lovend woorden. Mevrouw Netelenbos zeer denigrerend tegenover omwonenden! Hier terug te kijken: http://www.npo.nl/nos-100-jaar-schiphol-luchtzaken-onder-de-zeespiegel/19-09-2016/POW_03246320

Geplaatst door gerard


Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Gerard Volstrekt met je eens ! Maar er gebeurt achter de schermen nog veel meer aan manipulaties ... Het blijft maar doorgaan En Cerfontaine veegt slim of is het doortrapt zijn straatje schoon.... Mogelijk moet hij zijn ega Pia Dijkstra wat gerust stellen ? Achteraf wat excuses , over Spaarndam : "We hadden het beter uit moeten leggen", terwijl hij, ( IK WAS ER BIJ .....) bikkelhard was . Ja we konden met hem spreken, maar zonder notulen . Hij stelde voor mevrouw prof Jaq. Cramer als bemiddelaar voor. (Werd later PvdA Minister) Ja want die kon hij naar hartelust manipuleren (Werd later PvdA Minister)
Bij elk Tweede Kameroverleg zat ze met Eurlings aan tafel, MAAR zei niets... Van het 2 uur durende overleg, mocht ze aan het eind nog 3 zinnen zeggen... Volledig ingepakt door Boef Eurlings en zijn maatje Alders . Enthousiast ging ze richting Kopenhagen (Klimaatcrisis) Hoe is het mogelijk: Het klimaat trachten te redden, en onderhand grote groei van schiphol faciliteren..
En tot slot dat vreselijke PvdA mens Netelenbos, Nu stelt ze: We moeten trots zijn op schophol..Hallo Vlak na haar aftreden riep ze: "Ach : Iedereen denkt dat schiphol het allemaal zo goed doet, maar ze moesten eens weten, Er worden daar grote blunders amateuristisch begaan .". Vandaag wil ze wel weer wat mee glimlachen .. met 100 jaar Schiphol? Tja: Nog erger was dame Jorritsma. VVD : " Die milieubaan, hebben we alleen nodig om als het erg druk is daar om wat te kunnen vliegen.., Wat willen die Milieu-activisten toch....?" Tja Die Polderbaan die nu ruim 1/4 tot 1/3 van alle vluchten accomodeert ! Vooraf had ze gelogen over de groeiprognoses: Die zouden 3 % zijn. Een jaar later was het groeicijfer al 11 % Het zou de PvdA sieren , als ze bij de Tweede-Kamer behandeling van het LVB ..mogelijk deze herfst zeer op hun tellen passen... en geen verdere manipulaties en gelieg dulden !