Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Onderzoeksraad: veiligheid Schiphol ondergeschikt aan groei

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 557 
|
 nos.nl 
Schiphol_verkeerstoren_DSC_3275.JPG

Het belang van de veiligheid in de discussie over Schiphol wordt "onvoldoende afgewogen tegen de andere belangen die met de luchthaven zijn gemoeid." Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Vorig jaar concludeerde de Onderzoeksraad in een uitgebreid rapport dat Schiphol pas kan groeien als de veiligheidsrisico's structureel verminderd worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Schiphol hebben inmiddels op het rapport gereageerd. Bij de Onderzoeksraad is daar irritatie over en die voelt zich genoodzaakt om op zijn beurt weer te reageren met een persbericht.

Patroon zichtbaar

De raad schrijft dat het ministerie en Schiphol het rapport aangrijpen om te benadrukken dat Schiphol veilig is. De Onderzoeksraad is het daar niet mee eens: "Daarmee gaan zij voorbij aan de conclusie dat de grenzen in zicht komen van wat op Schiphol veilig afgehandeld kan worden(...). Deze eenzijdige nadruk van de sector en het ministerie op een 'veilig' Schiphol doet geen recht aan de door de Onderzoeksraad in het rapport beschreven zorgen over veiligheid."

Volgens de Onderzoeksraad is het tijd voor een principiële discussie over de toekomst van de luchthaven. "Op Schiphol is een patroon zichtbaar dat de betrokken partijen eerst nieuwe veiligheidsrisico's accepteren en vervolgens maatregelen nemen om de negatieve gevolgen voor de veiligheid te beperken. Die aanpak moet doorbroken worden."

500.000 vluchten

Ook wijst de Onderzoeksraad erop dat de discussie over Schiphol nu vooral over de grens van maximaal 500.000 vluchten per jaar gaat. "Na decennia van groei, steeds weer nieuwe maatregelen nemen voor nieuwe risico's en maximaal benutten van marges, is het debat over de grootste luchthaven van Nederland vooral een getalsmatige discussie geworden."

Daar is best wat op af te dingen, vindt de Onderzoeksraad. Zo worden bijna 20.000 niet-commerciële vluchten niet meegerekend bij het maximale aantal vliegbewegingen, terwijl die voor de veiligheid wel degelijk van belang zijn.

Het ministerie van Infrastructuur laat weten al druk met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad bezig te zijn. Wel zal de minister de sector erop aanspreken dat ze "het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid ter harte nemen en er werk van maken. Voordat er sprake kan zijn van groei moet veiligheid op Schiphol zijn geborgd."

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Aanloop naar het einde van het preferent baangebruik?

Geplaatst door anoniem1

Het veiligheids probleem met Schiphol is deels structureel door de onhandige opstelling van de banen die haaks staan op de meest voorkomende windrichting en die deels ook maar in een richting gebruikt kunnen worden. Het is niet het preferente baangebruik dat baanwisselingen noodzakelijk maakt,het is vooral de veranderende wind (zo is er vandaag al 3 keer gewisseld van start en landings banen,aalsmeer/zwanenburg vanuit zuid, buitenveldert en nu zwanenburg en polder vanaf noord). De lvnl is overbelast door oa het vectoren van de landingen (welk ook een veiligheids risico op zich is) en een tekort aan personeel,een oude toren die niet meer geschikt is en wat al niet meer. Bij gebruik van 4 banen zijn er structureel kruisende banen.

Toch wel opmerkelijk dat de raad zich nogmaals hierover uitspreekt,volgende keer maar mensen in de raad benoemen die meer willen meegaan in het denken van Schiphol.

Aanloop naar nieuwe baan denk ik,huidig Schiphol zit aan de limiet. Besluit wordt voor 2020 genomen en dan rond 2022-2023 is baan misschien klaar. Nieuwe baan lost probleem echter nauwelijks op,het wordt weer een baan waarvan de orientatie niet optimaal is en zal nog steeds kruisen met enkele andere banen.

Geplaatst door Jos

@Jaap. Naast de punten die anoniem1 noemt is de externe veiligheid een bottleneck. Is nu al niet op orde volgens OvV en verslechtert drastisch bij geen preferent baangebruik. Deze 'oplossing' stuit dus ook op kritiek van de OvV. Niet voor niets zegt de OvV dat de problemen te maken hebben met de ligging , lay-out en het gebruik van Schiphol. Groei op de huidige locatie is echt niet meer mogelijk (tenzij complete herconfiguratie van het banenstelsel, maar dit gaat samen met lopende operaties). Doorgroei met 50.000 met maatregelen als vaker inzetten vierde baan was onderdeel van het rapport van NLR en ook afgewezen door de OvV. De OvV noemt nu ook de optie van capaciteitsverminderingen om problemen op te lossen.

Geplaatst door Jaap

@Anoniem en Jos. Als de windrichting het toelaat, is het uit veiligheidsoverwegingen erg verleidelijk om gelijktijdig de Polder- Zwanenburg- en Aalsmeerbaan in de zetten, want die drie banen lopen evenwijdig aan elkaar, Twee niet preferente en een preferente baan. Daar doelde ik op. En uiteraard deel ik ook de opmerkingen die u er over maakt.

Geplaatst door M uit U

Misschien moeten er eerst maar eens een paar vliegtuigen tegen elkaar aan botsen. Mensen leren meestal pas iets als het misgaat.

Geplaatst door Jaap

@M uit U. Dat vind ik veel te ver gaan!

Geplaatst door M uit U

Ik zeg ook niet dat ik hoop dat er zoiets gebeurt. Mijn reactie was sarcastisch bedoeld. Het is namelijk vaak zo dat er eerst iets mis moet gaan voordat we wakker worden en maatregelen nemen. Zie de gaswinning in Groningen: eerst moeten er huizen instorten voordat het überhaupt op de agenda komt te staan, terwijl al langere tijd bekend is dat de gaswinning voor aardbevingen zorgt. Maatregelen worden vaak pas genomen nadat het in de praktijk flink is mis gegaan. Het is niet te hopen dat het in het geval van de veiligheid op Schiphol ook zo werkt......

Geplaatst door Jaap

OK.