Onderzoeksraad: Groei Schiphol staat veiligheid in de weg

Door Marcia Nieuwenhuis
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid wijst op veiligheidsrisico’s die ontstaan doordat er steeds meer gevlogen wordt vanaf Schiphol. Volgens de raad zijn er maatregelen nodig om de veiligheid te blijven waarborgen.
De Onderzoeksraad presenteert vanochtend een rapport naar de veiligheid van de nationale luchthaven. Het AD beschikt over een interne mail van hooggeplaatste Schiphol-medewerkers waarin de conclusies al worden besproken.
De raad onderzocht incidenten waarbij er een vliegtuig op de start- en landingsbaan was, terwijl daar al een ander voertuig reed. ,,Wij zagen in de afgelopen jaren dat bepaalde type incidenten bleven voorkomen’’, licht woordvoerder Wim van der Weegen van de Onderzoeksraad toe. ,,Op de start- of landingsbaan reed al een ander voertuig. Dat heet een ‘runway incursion’, dat geldt als een ernstig incident dat je moet voorkomen.’’
Grenzen in zicht
Door de groei van de luchthaven ‘komen de de grenzen in zicht waarbij het vliegverkeer in het huidige operationele concept veilig kan worden afgehandeld’. Schiphol kan niet verder groeien zonder dat er rigoureuze maatregelen worden getroffen, concludeert de raad.
Er zou een patroon zichtbaar zijn waarbij betrokken partijen vanwege economische of milieuoverwegingen nieuwe risico’s accepteren. Het zou volgens de raad ontbreken aan een partij die de verantwoordelijkheid neemt voor de integrale veiligheid. Dat laatste speelt slechts als randvoorwaarde een rol.
De medewerkers van Schiphol benadrukken dat er géén aanwijzingen zijn dat de veiligheid op Schiphol onvoldoende is. ,,Het onderzoeksrapport legt daarentegen wel veiligheidsrisico’s bloot, deze dienen integraal en structureel aangepakt te worden.’’
Stel dat iets ten onrechte steviger wordt aangezet dan de werkelijkheid rechtvaardigt, dan is het ook goed dat dit rechtgezet wordt.
Wim van der Weegen, woordvoerder van de Onderzoeksraad
Afgezwakt
Uit de memo blijkt ook dat Schiphol het conceptrapport heeft ingezien en inspraak had bij de eindversie. De medewerkers constateren dat de aanvankelijke kritiek ‘op veel punten is afgezwakt’. ,,Positief is dat het commentaar op conceptrapport grotendeels en op essentiële punten is verwerkt. De aanvankelijke constatering dat de veiligheid op Schiphol momenteel al onder druk zou zijn is niet langer aan de orde en komt in de finale versie niet terug’’, zo staat in de mail.
De aanvankelijke subtitel ‘Veiligheid Schiphol onder druk’ zou zijn geschrapt. ,,Het definitieve rapport is niettemin stevig van toon en wijst wél nadrukkelijk op de risico’s die in de toekomst kunnen ontstaan als er geen maatregelen worden genomen.’’
Volgens Van der Weegen is Schiphol ‘om de zorgvuldigheid van het rapport te borgen in de gelegenheid gesteld om op feitelijke onjuistheden te reageren’. ,,Stel dat iets ten onrechte steviger wordt aangezet dan de werkelijkheid rechtvaardigt, dan is het ook goed dat dit rechtgezet wordt.’’ Bekijk bericht op "ad.nl"