Onderzoek ook veiligheid van bewoners rond Schiphol
Door: Herman Stil
De veiligheid onder de aanvliegroutes van Schiphol wordt onderbelicht, stellen zes bewonersgroepen. Zij eisen dat de risico's onderdeel worden van het rapport naar de vliegveiligheid dat vorige week werd aangekondigd.
De groepen vrezen dat in het onderzoek naar de veiligheidssituatie op en rond Schiphol vooral de veiligheid van vliegtuigen en hun inzittenden aan bod komt, maar niet de veiligheid van de mensen die onder de vliegroutes wonen.
"Voor ons is dat de reden om de Onderzoeksraad een brief te sturen over de onveilige situatie voor de bewoners. Die wordt veroorzaakt door steeds meer vliegverkeer over dichtbebouwde gebieden," zegt voorzitter Kees Weijer van Platform Vliegoverlast Amsterdam.
Externe veiligheid
'De veiligheid van omwonenden wordt nu uiterst beperkt meegenomen in besluitvorming,' schrijven de bewonersgroepen aan de Onderzoeksraad. 'Als wordt gekeken naar de incidenten die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan rondom Schiphol, dan blijken de risico's voor bewoners zich uit te strekken over een veel groter gebied.'
Volgens Weijer liggen de grootste risico's onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan - die over Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen voert - en die van de Oostbaan. Daarover was begin dit jaar veel ophef in de stad omdat de vliegroutes van de Oostbaan bij sterke zuidwestenwind pal over de binnenstad en Amsterdam-Zuid voeren.
Over de aanvliegroute van de Oostbaan was begin dit jaar veel ophef in Amsterdam
Volgens de bewonersgroepen moet de luchtverkeersleiding in het vervolg eerst rekening houden met 'externe veiligheid' en vliegroutes over dichtbevolkt gebied zo veel mogelijk mijden. Schiphol moet bij de planning van het vliegverkeer meer rekening houden met veiligheid en geluidshinder en minder met efficiency, zoals het streven naar verdere groei van het vliegverkeer.
Incidenten
De Onderzoeksraad zegt alle veiligheidsaspecten op en om Schiphol in zijn onderzoek mee te nemen, ook die van omwonenden.
De raad kondigde het rapport vorige week aan, om te evalueren hoe wordt omgegaan met aanbevelingen die eerder zijn gedaan na incidenten op Schiphol zelf - zoals vliegtuigen die landen terwijl zich voertuigen op de landingsbaan bevinden - en in de vliegroutes, zoals toestellen die te dicht bij elkaar komen.
Volgens de raad is er geen directe aanleiding voor het onderzoek. De uitkomsten worden pas over meer dan een jaar verwacht. Bekijk bericht op "parool.nl"
Geplaatst door anoniem
Dit was ook het eerste dat bij mij in gedachte kwam toen ik het bericht las vorige week over de veiligheids risicos van Schiphol zelf.
Zou mooi zijn als hierin ook het veiligheids risico met betrekking tot de gezondheid en de ultrafijnstof uitstoot wordt meegenomen, Dit is zeker ook een veiligheids risico voor de bevolking, alleen zijn de effecten pas op langere termijn zichtbaar.