Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Onderzoek naar veiligheid vliegverkeer op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1237 
|
 ad.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) begint een groot onderzoek naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol. Er zijn in de afgelopen jaren een paar incidenten geweest, zoals bijna-botsingen op de startbaan.

Het is een feit dat de afgelopen jaren een aantal bijna-incidenten hebben plaatsgevonden
Sara Vernooij, woordvoerder Onderzoeksraad voor Veiligheid


Of het nog veilig is om via Schiphol te vliegen? Daar doet Sara Vernooij van de Onderzoeksraad voor Veiligheid geen uitspraken over. ,,We willen niet op de uitkomsten vooruit lopen. Maar het is een feit dat de afgelopen jaren een aantal bijna-incidenten hebben plaatsgevonden. Schiphol groeit de komende jaren nóg groter en dus willen we de veiligheid breder en grondiger onderzoeken.''

Op Schiphol is afgelopen zondag nog een incident gebeurd, liet de OVV woensdag weten. Een vliegtuig probeerde te landen, net op het moment dat een ander vliegtuig de baan overstak. Het landende toestel maakte een doorstart en kon later alsnog veilig aankomen.

Het overstekende toestel werd versleept van een onderhoudsplatform naar een andere plek op het vliegveld. Daarbij kruiste het vliegtuig een baan die in gebruik was. ,,Dat had niet mogen gebeuren. Zoiets heeft in potentie grote gevolgen'', aldus de Onderzoeksraad.

Terrorisme
De raad wil weten of er structureel iets mis is, bijvoorbeeld in het ontwerp of gebruik van de luchthaven. Het gaat niet om terrorisme, zegt voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad op Radio 1. ,,We zagen bijvoorbeeld dit weekend nog dat een vliegtuig over een baan werd gesleept die eigenlijk een landingsbaan is.''

In het onderzoek wordt nagegaan of eerdere aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn opgevolgd. Ook wordt bekeken hoe de veiligheid van omwonenden in de besluitvorming is meegenomen. ,,We gaan onderzoeken hoe de luchthaven is opgebouwd en hoe partijen met elkaar samenwerken'', licht Vernooij toe.

Joustra zegt tegen radiozender BNR dat hij het Schiphol-onderzoek al eerder wilde starten. Maar door de ramp met vlucht MH17 kwam de raad daar niet aan toe.

Reacties
De voorvallen en incidenten die de Raad eerder onderzocht, betroffen onder meer het opstijgen vanaf een niet vrijgegeven baan, runway incursions (het oversteken of rijden op een baan die in gebruik is voor luchtverkeer) en technische problemen.

De reacties op het onderzoek zijn positief. Schiphol laat schriftelijk weten alle steun te verlenen. ,,Het is goed dat de Onderzoeksraad naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Amsterdam Airport Schiphol kijkt. Veiligheid is een topprioriteit binnen onze sector."

Ook staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) is voorstander. ,,Voor mij staat veiligheid in het handelen voorop.'' De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die het luchtverkeer op en rond de luchthaven in goede banen moet leiden, is positief. ,,Door mogelijk nieuwe inzichten kunnen we samen met andere betrokken partijen de veiligheid verder verbeteren.''

De gemeente Haarlemmermeer stelt dat 'onderzoek altijd goed is'. ,,Suggesties voor verbeteringen horen we graag.'' De gemeente maakt zich niet meer zorgen over de veiligheid voor de omwonenden. ,,In de buurt van een luchthaven loop je altijd meer risico's.''

Landingsbaan
De raad hoopt het onderzoek tegen eind dit jaar of begin 2017 af te ronden. Het rapport zal aanbevelingen ter verbetering van de veiligheid bevatten. De betrokken partijen moeten daar vervolgens op reageren.

De Onderzoeksraad deed al eerder onderzoek naar tien incidenten tussen 2004 en 2008. Daarbij was een vliegtuig op of bij een landingsbaan terwijl daar al een vliegtuig of auto op reed. In 2010 steeg een KLM-vliegtuig per ongeluk op vanaf de taxibaan, en niet van de startbaan ernaast. Dat gebeurde bij zonsondergang op een besneeuwd vliegveld.

Recente incidenten op Schiphol

28 februari 2016: Een vliegtuig probeerde te landen, net op het moment dat een ander vliegtuig de baan overstak. Het landende toestel maakte een doorstart en kon later alsnog veilig aankomen.

13 juni 2015: Een Airbus A320 krijgt toestemming om te starten van de Aalsmeerbaan. Die is kort ervoor geïnspecteerd en goedgekeurd, maar nog niet vrijgegeven. De start wordt niet afgebroken.

10 mei 2015: Een Airbus A320 wil landen op de Zwanenburgbaan, maar moet een doorstart maken. Tegelijk wil een Embraer 190 opstijgen vanaf de Kaagbaan. Dat betekent dat ze zouden 'samenkomen'. Het doorstartende toestel maakt een bocht naar rechts, het opstijgende toestel vliegt naar links. Daardoor ontwijken ze elkaar. De minimale afstand bedraagt 100 meter. Het onderzoek naar het incident loopt nog.

12 januari 2014: Een Boeing 737 krijgt toestemming om op te stijgen van de Kaagbaan, maar er staat nog een auto van de vogelwacht op de startbaan. De verkeersleiding had die over het hoofd gezien. De vogelwacht hoort de toestemming en waarschuwt de verkeersleiding, die meteen ingrijpt.

16 juni 2012: Maar liefst negen vliegtuigen stijgen op vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl die nog niet is vrijgegeven. De luchtverkeersleiding had niet opgemerkt dat de baan niet beschikbaar was. Dat wordt pas ontdekt wanneer een tiende vliegtuig naar de baan rijdt.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Prima dat de onderzoeksraad voor de veiligheid de luchthaven Schiphol eens op een onderzoek trakteert. Prima ook dat Schiphol haar medewerking verleent, al komt dat natuurlijk ten goede aan de luchthaven zelf.

Maar............... wat mij betreft mag die zelfde onderzoeksraad ook de incidenten, recente of oudere, boven de omgeving, zoals boven Uitgeest, aan een kritisch oog onderwerpen.
Er zijn er namelijk al diverse geweest.

En de enorme hoeveelheid aan vliegtuigen die boven de regio Castricum / Uitgeest vliegen, die vliegen ook niet op water(stof), maar op smerige kerosine dat een enorme schade aan je gezondheid teweeg brengt en dat wij op onze bord krijgen.

Artikel 21 van de Nederlandse grondwet wordt continue genegeerd door de luchtvaartsector en de Nederlandse regering.

Geplaatst door r0b3r1 uit Amsterdam

Ik weet de uitslag van het onderzoek al: “Zoals het nu gaat, valt de veiligheid op en rond Schiphol niet langer te garanderen. De start– en landingsbanen zijn overbezet en daarom zal het aantal ernstige incidenten blijven toenemen. Om de veiligheid ook in de toekomst te garanderen zal er (tenminste) één landingsbaan bij moeten komen.”

“Aan zo’n onderzoek werken we natuurlijk graag mee, Tjibbe, ouwe jongen” aldus Schiphol in een eerste reactie, enkele minuten na het bekend worden van het vreugdevolle nieuws, “want de <strike>groei</strike> veiligheid staat bij ons voorop.”

Geplaatst door de Vries


Geplaatst door Ruud

Onderzoek naar ligging, ontwerp en gebruik van Schiphol

De afhankelijke banen zijn een probleem. Zoals vorig jaar een doorstart van de Zwanenburgbaan die in het vliegpad van een starter van de Kaagbaan terecht dreigde te komen.

Alleen op te lossen door verminderen capaciteit of minder starts van de Kaagbaan en meer starts van de Aalsmeerbaan (wat de LVNL wil). Bij het laatste stuit je weer op de 'geluidsgrenzen'. En de externe veiligheid van huizen dicht bij de baan.

De vraag wordt dan beperken groei Schiphol of weer verder oprekken van de normen. Vrees voor het laatste. Totdat Schiphol vervolgens fysiek tegen de grenzen aanloopt en niet meer aan de sterk groeiende vraag kan voldoen. Enige duurzame lange termijn oplossing is uitplaatsing van Schiphol naar een andere lokatie waar doorgegroeid kan worden op een veilige manier zonder overlast voor de omgeving. Alle investeringen die nu nog gedaan gaan worden in Schiphol kunnen straks afgeschreven worden.

Geplaatst door Gerard