Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Onderzoek: de ideale baancombinatie Schiphol bestaat niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1004 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 15-05-2020 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

SCHIPHOL - Er is geen perfecte oplossing om de risico’s die het banenstelsel op Schiphol met zich meebrengt op te lossen. Dat blijkt uit een onderzoek van de NLR, dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat keek naar het potentiële risico op botsingen op de grond en in de lucht.

Het huidige banenstelsel met vijf grote start- en landingsbanen en één kleinere baan zorgt ervoor dat vliegtuigen en voertuigen op verschillende momenten in elkaars vaarwater terecht kunnen komen. De OVV trok eerder aan de bel over de mogelijke gevaren die dat op kan leveren, als het vliegverkeer toe zou nemen.

Zo is in het verleden voorgevallen dat een vliegtuig dat een doorstart moest maken bij de landing op de Zwanenburgbaan in de lucht een toestel tegenkwam dat juist op was gestegen van de Kaagbaan. Hoewel luchtverkeersleiders en piloten daarop met strenge procedures zijn voorbereid, en de verkeerstoren is uitgerust met een waarschuwingssysteem, kan die situatie voor verhoogde risico’s zorgen als het vliegverkeer toeneemt.

Minister Cora van Nieuwenhuizen liet door het NLR een quickscan uitvoeren, waarbij alle mogelijke varianten van het baangebruik onder de loep werd genomen. Daarin werd ook een mogelijke parallelle tweede Kaagbaan als optie meegewogen.

De onderzoekers komen in hun rapport (zie hier) tot de conclusie dat geen enkele variant van het baangebruik op veiligheidsgronden kan worden afgewezen of de nadrukkelijke voorkeur heeft. Wel is het zo dat bij bepaalde baancombinaties minder potentiële knelpunten ontstaan.

Het baangebruik is echter van verschillende factoren afhankelijk, zoals de windrichting en de algehele beschikbaarheid van de baan. Ook wordt bij het bepalen van het baangebruik rekening gehouden met de geluidsbelasting voor de omgeving.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 15-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

En laat Cora in haar Luchtvaartnota als criterium nummer 1 veiligheid hebben staan. Lang leven een onveilig Schiphol.

Geplaatst door @kabinet_klm uit Badhoevedorp

Ik begrijp dat de baasjes op schiphol nog altijd vol de kop in het drijfzand hebben gestoken en vol inzetten op groei, uitbreiding, nieuwe terminals en recent zelfs grondaankopen. Het is wachten op het moment dat de realiteit zelf in deze corrupte hoofdjes niet meer valt te ontkennen.
Hoe lang zal het duren voordat men de eerste van 6 banen op schiphol zal sluiten, en welke zal het Als eerste worden..
Voor de komende 30 jaar zijn 2 banen meerdan genoeg lijkt me.
Genieten deze implosie van het door en door corrupte schiphol en klm..

https://mobile.twitter.com/Kabinet_Klm