Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ondernemers blij met steun tweede kamer voor vracht op MAA

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 756 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 23-03-2023 
6199_Maastricht-Airport,_Netherlands_-_panoramio.jpg
Maastricht-Airport
Credit: krasun

ZOETERMEER - De steun vanuit de Tweede Kamer voor het noodlijdende vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA) als vrachtluchthaven is belangrijk, zeggen ondernemersverenigingen. Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex noemt het vliegveld in een gezamenlijke reactie met brancheorganisatie Air Cargo Netherlands en de Limburgse Werkgeversvereniging (LWV) "het enige alternatief voor Schiphol".

Na de dinsdag door de Kamer aangenomen motie, die onder meer stelt dat het belang van MAA en Schiphol voor luchtvracht gewaarborgd moet worden, willen de verenigingen dat het vliegveld in Limburg primair wordt ontwikkeld voor het afhandelen van vracht.

Zo "kan MAA een belangrijke rol spelen in het verder versterken van de exportkansen van Limburgse ondernemers en meer werkgelegenheid creëren", klinkt het. Wel kan er meer gedaan worden "om hinder voor omwonenden te beperken" door bijvoorbeeld een ruimere nachtsluiting.

Ook werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vinden de steun vanuit de Kamer belangrijk. "Veel Nederlandse bedrijven zijn sterk afhankelijk van cargo", stellen zij.

Eerder zijn verschillende scenario’s voor de toekomst van de noodlijdende luchthaven onderzocht, waaronder de sluiting van het vliegveld. Deze optie zou qua kosten en baten de beste zijn, bleek uit dat onderzoek. Volgens evofenedex, Air Cargo Netherlands en de LWV is de nadruk leggen op vrachtverkeer ook een rendabele optie.

Dat sluiting van MAA de gunstigste optie is wordt door allerlei partijen betwist omdat die gebaseerd zou zijn op onvolledige gegevens. Zo zou sluiting de provincie geen 150 miljoen euro kosten, maar minimaal 326,5 miljoen euro. Bovendien is er een analyse gemaakt van alternatieve gebiedsontwikkeling van de luchthaven bij sluiting, waaruit blijkt dat deze alternatieven tegen de nodige beperkingen aanlopen.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 23-03-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Joepie, weer een (mooie) provincie naar de klote.
Eerst lange termijn denken en pas daarna kort handelen hebben ze nooit van gehoord in de 2e kamer. Ze doen maar een dotje.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Limburg wordt allang verrot gevlogen, niet alleen door vliegveld Maastricht. Concurrenten Luik en Aken veroorzaken daar ook genoeg vervuiling en overlast. Bodemloze financiële put Maastricht……..3 jaar geleden dacht ik een heerlijk weekend te hebben in Mechelen een leuk dorp aan het riviertje de Geul.
Weekend vol vliegtuig overlast gehad. Zonde van de mooie omgeving daar. Waar een klein land groot in wil zijn! Dom,dom,dom.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Altijd weer hetzelfde liedje vanuit ondernemend Nederland: groei, groei, groei en nog eens groei!

Zouden er van al die VNO-NCW-ers en MKB-ers ook nog lieden zijn, die er zelf last van ondervinden? Ik denk het niet, de kunst is om de ellende op anderen af te wentelen.