Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Onbegrip en boze reacties op openstellen laagvliegroutes Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 266 
|
 rtvoost.nl - 23-09-2019 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Door Oscar Siep

Het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen om de vliegroutes naar Lelystad Airport alvast te openen, levert veel onbegrip op. Van Nieuwenhuizen heeft besloten om vanaf 7 november de laagvliegroutes over Overijssel en Gelderland open te stellen, hoewel het vliegveld voorlopig nog niet open kan gaan.

Naast een volledig brandweerkorps heeft de minister ook 24 luchtverkeersleiders aangesteld op het vakantievliegveld in Flevoland. Deze stap heeft in de (sociale) media tot beroering geleid. "Wat moeten die brandweermannen en verkeersleiders doen op een vliegveld waarop voorlopig nog jaren geen grote kisten zullen landen?"

Laagvliegroutes opengesteld

In de Luchtvaartgids (AIP) heeft minister Van Nieuwenhuizen aangekondigd dat de vliegroutes uit de B+-variant per 7 november opengesteld zijn. Al het vliegverkeer dat op instrumenten vliegt (IFR) zal van die routes gebruik moeten gaan maken.

In de Luchtvaartgids (AIP, of Aeronautical Information Publicaton) staan alle regels en gegevens voor gebruikers van het Nederlandse luchtruim. Alle vliegers dienen zich te houden aan deze regels. Wat hierin staat, is wet. De AIP is gepubliceerd op 12 september jongstleden.

In de kaarten van deze gids is te zien dat de in gebruik genomen vliegroutes overeen komen met de laagvliegroutes uit de B+-variant. Met de ingebruikname van deze routes gaat de minister in tegen het Startbesluit waarin nog werd aangekondigd dat er hoger gevlogen zal worden.

Grote consequenties

Openstellen van die bekritiseerde laagvliegroutes heeft grote consequenties voor al het andere vliegverkeer, zo stellen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), Netherlands Association of Commercial Aviation (NACA) en de AOPA, de Nederlandse vereniging van piloten en vliegtuigeigenaren.

"De noodzaak ontbreekt om luchtverkeersleiding op Lelystad Airport in te stellen", zo zeggen de directeuren van de drie organisaties. Verder gaan er hoogtebeperkingen gelden, waardoor toestellen onnodig laag zouden moeten vliegen.

Door het open stellen van de vliegroutes, zal er weinig ruimte over blijven om ander vliegverkeer af te handelen
luchtvaartorganisaties


Niet aanvaardbaar

"We hebben de problematiek van de verdringing van de algemene luchtvaart heel vaak bij u onder de aandacht gebracht, maar we hebben nimmer een adequaat antwoord ontvangen. Het is niet aanvaardbaar dat de overheid volledig aan deze problematiek voorbij gaat alsof deze niet bestaat."

De drie organisaties voor vliegverkeer vinden dat er geen deugdelijke consultatie heeft plaats gevonden. Voor een deel was men niet op de hoogte en bovendien wordt het algemene vliegverkeer sterk beperkt. Verder vinden de organisaties het 'onbegrijpelijk' dat er luchtverkeersleiders op Lelystad komen, terwijl op Maastricht en Groningen Airport juist een fors tekort is aan verkeersleiding.

Verbolgen

Ook de Samenwerkende Actiegroepen zijn verbolgen. Want als de 'hobbels' als de stikstofuitstoot en de verkeersverdelingsregeling zijn opgelost, "staat niets meer in de weg om Lelystad Airport in gebruik te nemen met de zo verfoeide laagvliegroutes".

Dan hebben we al die jaren voor niets gestreden!
Hans Kempenaar


Definitief

Een van de leden van HoogOverijssel, Hans Kempenaar: "Mij bekruipt het gevoel dat dit wel eens de definitieve situatie kan zijn. En dan hebben we al die jaren voor niets gestreden." Kempenaar vreest de vakantievliegtuigen, omdat die op lage hoogte recht over zijn woonwijk Berkum zullen komen.

Schiphol belangrijk

Er was de afgelopen jaren veel kritiek op met name de laagvliegroutes over de provincies Gelderland, Overijssel en Friesland. Om de vliegtuigen van en naar Lelystad te kunnen laten vliegen, mogen ze het vliegverkeer naar Schiphol niet hinderen. Daarom heeft minister Van Nieuwenhuizen nieuwe vliegroutes ontworpen die onder de routes van Schiphol door gaan.

In de praktijk betekent dit dat vliegtuigen naar Lelystad Airport straks op een hoogte van zo'n 1.500 meter over Kampen, Wilsum en de Zwolse wijken Berkum en Stadshagen zullen komen.

Luchtruimherindeling

Van Nieuwenhuizen zegt dat de laagvliegroutes verleden tijd zullen zijn als het luchtruim opnieuw is ingedeeld. De minister heeft daarvoor tot 2023 uitgetrokken, maar deskundigen zeggen dat een dergelijk ingrijpend proces zeker acht tot negen jaar zal duren. Tot die tijd zal de regio het met laagvliegroutes moeten doen.

Bekijk bericht op "rtvoost.nl - 23-09-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

De arrogantie van een maffiastaat.

Geplaatst door Marc

Woorden schieten hierin tekort. De dramatische beslissingen omtrent Lelystad AirPort voor omwonenden dienen met gelijke harde acties te worden bestreden. “Cora, je vraagt erom!!!”

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

2/3 van Nederland ligt onder een vrijwel permanente deken van luchtvervuiling en herrie.
Veroorzaakt door het intensieve industriële verkeer op de wegen en in de lucht.
Vele mensen kampen met verschillende vormen van gezondheidsklachten, die mogelijk terug te voeren zijn op de exorbitante vervuiling en dito herrie.
De regering onder leiding van de huidige premier M. Rutte, steekt steevast zijn kop in het zand en doet de verontruste burger die slechts om een schone en veilige woonomgeving vraagt, af als zeurkousen en zelfs als terroristen.
Over veiligheid gesproken: deze regering beseft in al haar stupiditeit niet eens dat het luchtruim boven de 42.000 vierkante kilometer dat Nederland 'groot' is, ook eindig is en daardoor haar inwoners buitenproportioneel in gevaar brengt.
Wonende in een narco-staat, notabene ook gecreëerd door het beleid van M.Rutte zijn regering, omdat ze de andere kant opkijken, zullen ze ook geen compassie hebben met de inwoners die gebukt gaan onder zware luchtvervuiling en herrie die straks nog meer mensen zal treffen dan nu al jaren het geval is in de omgeving van Schiphol.
Voor M.Rutte is het altijd de vraag: wat levert het op?
In ieder geval geen geen normaal, schoon en rustig leven, datgene wat iedere wereldburger zou moeten hebben.
De kapitalistische inslag die de huidige regering aanhangt brengt geen voorspoed, slechts verloedering.

Geplaatst door Johan Jbroers

Schandalig is dit en de hele 2e kamer doet er aan mee deze krankzinnigheid !!! Waarom ? Omdat ze zelf de hele aarde rondreizen op kosten van de belastingbetaler! Eigen volk barst maar met je herrie en wordt er maar lekker ziek van !

Geplaatst door Bob

Vergeet vooral de vliegconsument niet, die gewoon doorgaat met gebruik maken van dit vervoermiddel en dat tegen zo laag mogelijke prijzen.

Ik hoop dat de geschatte 30000 klimaatstakers in Den Haag vandaag hier niet bijhoren.

Geplaatst door Peter

Zolang miljoenen mensen blijven stemmen op pro luchtvaartpartijen zoals VVD, CDA, Forum, D66, PVV, en CU etc verandert er NIETS.
Ik betaal mij blauw aan mijn zuinige auto en verwarming, maar mag ook nog eens flink meebetalen aan Schiphol, Lelystad en de vliegreis van de veelvlieger. Nu al wordt er op Schiphol meer getankt dan al het verkeer in NL. Voor al dat geld krijg ik herrie, vervuiling, slaapverstoring en wellicht zelfs kanker. Totale waanzin en verspilling van de bovenste plank. Crimineel, de zorgvuldige consumenten betalen dubbel en dwars voor de vervuilers!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.