Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden zijn overlast Schiphol zat: ‘Dit is gewoon terreur’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 441 
|
 omroepwest.nl - 15-12-2022 
RBV_HvS.png

OEGSTGEEST - 'Het is een aanzwellend geluid tot je niets meer kunt horen en dan sterft het geluid weer weg. Dan denk je rust, maar in de verte hoor je de volgende keer alweer komen. En dat van 's morgens zeven uur tot 's avonds elf uur.' Mia de Beun is een van de inwoners van Oegstgeest die sinds Schiphol van de Kaagbaan een voorkeursbaan heeft gemaakt dagelijks geluidsoverlast ondervindt.

De Beun woont al 37 jaar in Oegstgeest. In het begin was het hier heerlijk wonen, zonder overlast van vliegtuigen, vertelt ze. 'Vroeger hadden we hier natuurlijk het militaire vliegveld van Valkenburg. Dat was de reden dat er geen particulier vliegverkeer werd toegestaan. Toen hoorden we eens in de twee weken een paar straaljagers, maar dat is niet erg. Nu gaat het de hele dag door.'

De enorme geluidsoverlast heeft De Beun sinds Schiphol van de Kaagbaan en de Polderbaan de voorkeursbanen voor het starten en landen heeft gemaakt. 'De overheid wil liever een kleine groep mensen die heel veel overlast heeft dan een grote groep mensen met enige overlast. Andere mensen hebben inmiddels minder last van Schiphol, maar wij dus veel meer. De overlast wordt niet eerlijk verdeeld en dat is echt een rechtsongelijkheid.'

Klachten geluidsoverlast door vliegtuigen in Leidse regio fors gestegen


Bij het gebruik van de Kaagbaan wordt het vliegverkeer in zuidwestelijke richting gestuurd. Dus over de Leidse regio. Daardoor komen er de hele dag laagvliegende vliegtuigen over haar woning, legt De Beun uit. 'Al het verkeer dat uit het oosten, zuiden en westen komt, voegt zich boven Oegstgeest en Warmond bij elkaar. Daarbij komt dat ze ook nog eens heel laag vliegen, want dat is makkelijker voor de luchtverkeersleiding. Vroeger vlogen ze hoger en dan hadden we ook minder last.'

De overlast is zo groot dat het voor De Beun bijna onmogelijk is om bij mooi weer in de tuin te zitten. 'Een telefoongesprek met de ramen open gaat gewoon niet', vertelt ze gefrustreerd. 'We hadden een keer een lezing in de tuin, en die hebben we moeten onderbreken. Elke anderhalve minuut komt er een vliegtuig over. We zijn maar naar binnen gegaan, want buiten kun je je verhaal niet kwijt.'

Nachtvluchten landen op de Kaagbaan
Volgens de inwoonster van Oegstgeest is het extra frustrerend dat het geluid steeds in niveau wisselt. 'Het geluid zwelt aan tot ze over je huis vliegen. Daarna wordt het minder en dan denk je even dat je rust krijgt, maar het volgende vliegtuig komt er alweer aan. Dat maakt het voor ons ook zo onrustig. Het is niet een continu geluid, maar het zakt weg en komt dan weer terug. En dat de hele dag door. Dit is gewoon terreur.'

Schiphol maakt in principe tussen 6.00 uur 's ochtends en middernacht gebruik van de Kaagbaan, al kunnen er ook nachtvluchten landen op de baan. De Beun vertelt dat dit ten koste gaat van haar nachtrust. 'Ik lig vaak al voor 23.00 uur op bed. Als je dan de gordijnen dichtdoet, zie je soms al drie of vier lampen in de lucht van vliegtuigen die er nog aankomen. Dan lig ik vaak nog wakker door het lawaai en 's ochtends voor zevenen word je alweer wakker.'
Hart- en vaatziekten

Ook Ferdinand Harmsen maakt zich zorgen om de gevolgen van het vliegverkeer voor zijn gezondheid. 'De geluidsoverlast ligt ver over de grens die de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) voor Europa aangeeft als maximum aan te houden lawaai', legt hij uit. Harmsen woont in Leiden in de Merenwijk en woont zo ook onder de aanvliegroute van en naar de Kaagbaan.
De gezondheidsrisico's lopen voor de mensen die onder deze route wonen snel op, legt hij uit. 'De slaapverstoring door het geluid van de vliegtuigen is heel belangrijk, maar de WHO heeft ook gekeken naar de invloed van onbewuste stress op hart- en vaatziekten. Ook zou uit onderzoek blijken dat kinderen lees- en leerachterstanden hebben omdat ze vaker zijn afgeleid.'

Mensen isoleren voor 30.000 euro hun slaapkamer
Harmsen heeft zelf kinderen, maar die zijn inmiddels 14 en 17 jaar, vertelt hij. 'Die lopen gelukkig geen achterstanden meer op.' Ook zegt hij niet echt last te hebben van stress. 'Als er elke minuut een vliegtuig langskomt, zeker als die heel laag vliegen dan ben je wel geërgerd, maar ik weet niet of dat echt stress is. Voor mij is het vooral een verstoring van de rust en de slaap die vervelend is. Ik ken mensen die voor 30.000 euro hun huis of slaapkamer hebben laten isoleren omdat ze anders niet meer kunnen slapen. En die mensen wonen net zo ver van Schiphol als wij.'

In de lokale politiek staat de geluidsoverlast van Schiphol hoog op de agenda, vertelt Sybrinne de Vries. Zij is gemeenteraadslid voor het CDA in Teylingen en woont zelf in het centrum van Sassenheim. 'Ze komen hier van alle kanten aanvliegen en het lijkt alleen maar erger geworden. Ik merk het zelf ook. Als ik in de zomer in de tuin zit, kan ik hier geen normaal gesprek voeren omdat je steeds weer wordt onderbroken.'

Mensen voelen zich niet gehoord
Inwoners weten De Vries dan ook vaak te vinden met hun klachten over de geluidsoverlast. 'We krijgen dan ook veel brieven en telefoontjes van mensen die zich zorgen maken. Het lijkt de laatste tijd wel erger geworden te zijn en steeds meer mensen zeggen dat ze in toenemende mate last hebben gekregen van de geluidsoverlast.'

Er zijn dan ook diverse actiegroepen die strijden voor een krimp van de luchtvaart in Nederland, aldus het raadslid. 'Het zijn mensen die zich niet gehoord voelen. De actie begon echt als iets vanuit Oegstgeest, maar de afgelopen jaren hebben zich steeds meer mensen uit de regio zich aangesloten. Ook zij willen op deze manier hun stem laten horen in de hoop dat er iets aan de geluidsoverlast wordt gedaan.'

'Een krankzinnig plan'
Toch is het maar de vraag of dit ook gaat lukken, want Schiphol wil juist alleen maar meer vliegverkeer over de Leidse regio sturen. Zo wordt er in de zomer van 2023 besloten of er een tweede Kaagbaan aangelegd gaat worden. 'Dat is echt een krankzinnig plan', zegt De Vries verontwaardigd. 'Er is nu al overlast. In plaats van meer banen zouden we naar minder banen op Schiphol moeten.'

Omroep West plaatst tot en met vrijdag een serie verhalen over de geluidsoverlast van Schiphol voor de Leidse regio. Deze reeks is mede mogelijk gemaakt door het Leids
Mediafonds.


Lees ook hier: Aantal nachtvluchten Schiphol over regio enorm gestegen

Lees ook hier: Nauwelijks zicht op geluidsoverlast Schiphol: 'Overheden moeten probleem erkennen'

Lee ook hier Uren achter elkaar niet meer stil', klachten geluidsoverlast Leidse regio fors gestegen

Bekijk bericht op "omroepwest.nl - 15-12-2022 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

NIEUW RAMPSCENARIO LIGT AL KLAAR VOOR KAAG- & POLDERBAAN !

Helaas dreigt het nog veel erger te worden, zie het artikel "Grenzeloos wanbeleid Schiphol" hierboven.

Wanneer met name de tientallen burgemeesters en wethouders van rond genoemde banen gelegen gemeenten een vuist zouden maken - en alle "netwerkdwang" vanuit de Metropoolregio's, Omgevingsdiensten en Economische Raden e.a. zouden weerstaan! - kan dit rampscenario nog worden afgewend.

Daarvoor zal wel de alom gevolgde "struisvogelpolitiek" moeten worden doorbroken, hetgeen zeker ook opgaat voor de media die grotendeels deze probelmatiek verhullen en verzwijgen.


Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘Geluidsterreur’ is een volledig juiste benaming. De door u geschetste situatie is precies hetzelfde hier. Met vaste routes gaat dit nog veel erger worden. Dit kan gewoon niet meer worden geaccepteerd. De grens is al jaren geleden overschreden! Een gang naar de rechter is hard nodig!

Ik reken op u bij de volgende demonstratie op Schiphol!