Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden vliegveld vrezen meer overlast bij vertrek helikopters

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 108 
|
 ad.nl 
Omwonenden vliegveld vrezen meer overlast bij vertrek helikopters

Door Sandra Don

Bewoners zien weinig in het verplaatsen van de helikopterhaven van Rotterdam The Hague Airport om meer ruimte te maken voor zakelijke vluchten. 'De verwachting is dat de geluidhinder alleen maar toeneemt', stellen John Witjes en Henk Lamphen.

In een brief aan de raad reageren de mannen, die de bewoners van Schiedam vertegenwoordigen in het regionaal overleg over het vliegverkeer, op de bevindingen van verkenner Joost Schrijnen.

Schrijnen, die in opdracht van de gemeenten Rotterdam, Schiedam, Lansingerland en de provincie Zuid-Holland, onderzocht of er draagvlak bestaat voor de uitbreiding van 'Zestienhoven', pleit ervoor de helikopterhaven (thuishaven van bijvoorbeeld de traumaheli) te verplaatsen naar een locatie ten zuiden van Rotterdam. Volgens hem ontbreekt steun voor uitbreiding, maar kan men zo wel het 'zakelijk profiel versterken'. Concreet betekent dit dat meer ruimte ontstaat voor bijvoorbeeld commerciƫle vluchten en dus meer herrie.

,,Waar de helikopter vanaf Rotterdam The Hague Airport in alle richtingen vliegt, zal 50 procent van dat extra lijndienstverkeer over Schiedam landen en stijgen. Dat gaat in Schiedam meer geluid en dus hinder opleveren'', aldus de vertegenwoordigers. ,,De bewoners moeten op deze manier de rekening betalen.''

Discussie
Zij benadrukken dat in het advies van Schrijnen niet is aangegeven hoeveel extra vluchten er mogelijk zijn. In recente discussies zijn aantallen van 2.000 tot 7.500 genoemd, een stijging van zo'n 30 procent. ,,Nu instemmen met Schrijnen betekent dat de gevolgen voor Schiedam niet te overzien zijn.''

Verder zijn Witjes en Lamphen van mening dat een extra handhavingspunt aan de rand van Sveaparken een must is. Momenteel wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport gehandhaafd op de Nachtegaallaan. ,,Let wel: alleen het landende verkeer wordt gemeten. Er is geen monitoring, laat staan handhaving, op het stijgende verkeer.''

Ook pleiten de vertegenwoordigers ervoor de sluitingstijden aan te passen. Nu mag er officieel tot 23.00 uur worden gevlogen, dit zou nog maar tot 22.00 uur moeten mogen. Ook lijkt het hen niet meer dan redelijk dat, als het zakelijk profiel van de luchthaven verstrekt wordt, er op zondag niet meer voor 09.00 uur in plaats van 07.00 uur wordt gevlogen.

Witjes en Lamphen lichten hun brief dinsdag toe. Dan spreekt de raad voor het eerst over de uitbreidingsplannen. Het college heeft al aangegeven zich achter het advies van Schrijnen te scharen. Wel wil het college van b en w duidelijke afspraken maken over de ruimte die vrijkomt met het verplaatsen van de helikopterhaven. In juni volgt een definitief advies aan de staatssecretaris, die volgend jaar beslist.

Bekijk bericht op "ad.nl"