Omwonenden staan al jaren met lege handen als het om Schiphol gaat
De overlast is enorm, de schadelijke gezondheidseffecten van geluid zijn wetenschappelijk aangetoond (stress, hart- en vaatziekten, leerachterstanden). Met een rechtszaak willen omwonenden afdwingen dat er nu eindelijk concreet met hun belangen rekening gehouden wordt.
Die rechtszaak is door RBV al een paar maanden geleden bij de minister aangekondigd
Het ministerie van I&W heeft op 25 juni jl toegezegd het aantal vliegbewegingen voorlopig te beperken tot niet meer dan 440.000. Eveneens werden er nieuwe plannen en een stapel rapporten naar buiten gebracht. De minister beloofde het anders te doen.
Maar de minister heeft aan RBV, in een persoonlijk gesprek, niet kunnen uitleggen om welke bescherming bewoners nu echt kunnen rekenen. Concrete verbeteringen die gaan over hevige overlast en de leemte in de rechtsbescherming, blijven toekomstmuziek.
En bovendien is het aantal van 440.000 vliegtuigbewegingen niet ingegeven door de belangen van omwonenden, maar door de noodzakelijk geachte hubfunctie van Schiphol. Dat uitgangspunt belooft weer jarenlang gegoochel met cijfers, waarbij de omwonenden opnieuw de sluitpost zijn (Schiphollen).
In het verleden behaalde resultaten bieden weinig hoop voor de toekomst: in 2004 beloofde de Staat in een wet dat de geluidhinder niet zou toenemen, maar sindsdien is het aantal ernstig gehinderden met 60% gegroeid.
RBV zal alle stukken kritisch lezen om te kijken of dat iets aan de conceptdagvaarding verandert. Het belang dat een rechter zich over de rechten van omwonenden uitspreekt lijkt echter onverminderd groot.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Voltooing van de "OPERATIE SCHOON SCHIP" is top-prioriteit?
Hoog tijd dat de - destijds halverwege stopgezette - "Operatie Schoon Schip" door de Provincie NH terdege wordt afgemaakt. Ook toen kwam de kwalijke rol van SADC en het - luchtvaart faciliterende - vastgoedbedrijf Schiphol Group scherp in beeld.
Echter: na het wegebben van de media aandacht rond een corrupte VVD gedeputeerde ging de tweede helft van deze hoognodige schoonmaak volledig in een doofpot.
Er werd ruim baan gegeven aan de megalomane urbanisatie die is verbonden aan de bij I&W opgedrongen methode voor verbinding van "Global Cities" met de daar slim aan gekoppelde a-democratische(r) bestuurlijke structuren. Zoals ook valt op te maken uit de recente "Kamerbrief krimp luchtvaart".
Hier in Nederland zien we dat terug in de verdringing van lokaal en regionaaal bestuur door niet democratisch gelegitimeerde "Metropoolregio's" en "Landsdelen" en een bestuurlijke spaghetti van verzelfstandigde bestuur- en uitvoeringsorganisaties.
Zo ontstaat een verwrongen bestuurlijk klimaat waarbinnen de door de Schiphol Group c.s. nagestreefde "Holland Metropool" - voorheen: "Delta-Metropool" - slim wordt doorgedrukt. Het valt op dat rond dit onderwerp alom struisvogelpolitiek wordt bedreven.
Hoog tijd dus om de "Operatie Schoon Schip" weer op te pakken en terdege af te ronden?