Omwonenden Schiphol zijn het zat en meten vliegtuigherrie zelf
Omdat ze geen enkel vertrouwen hebben in de geluidsberekeningen van Schiphol, heeft een groep omwonenden van de luchthaven een eigen app ontwikkeld waarmee iedereen het geluidsniveau van overkomende vliegtuigen kan meten.
Met de zogenaamde Explane-app willen de omwonenden, verenigd in de actiegroep SchipholWatch, aan de politiek duidelijk maken dat de geluidsoverlast alle perken te buiten gaat. Het kabinet besloot onlangs dat Schiphol mag uitbreiden van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen per jaar, onder de voorwaarde dat de overlast voor omwonenden niet verder toeneemt.
Maar volgens Alfred Blokhuizen van SchipholWatch is dat onmogelijk: ‘Ieder vliegtuig maakt lawaai, dus als je meer vliegtuigen laat vliegen heb je automatisch meer lawaai en niet minder.’ Schipholwatch hoopt dan ook dat een meerderheid van de Tweede Kamer niet akkoord zal gaan met verdere uitbreiding van Schiphol.
Lees ook hier: Schiphol mag groeien naar 540.000 vluchten
100.000 metingen met uitschieters tot meer dan 90 decibel
Sinds de lancering van de Explane-app begin dit jaar, is de app al ruim 100.000 keer gebruikt. Uit die ruim 100.000 metingen blijkt het gemiddeld gemeten geluidsniveau 70 decibel te zijn. Maar in sommige wijken in Aalsmeer en Amstelveen blijken vliegtuigen met gemiddeld 80 decibel over te komen met uitschieters tot meer dan 90 decibel.
Dat is vergelijkbaar met het lawaai van een op zeven meter afstand langsrijdende vrachtwagen. Elke drie decibel extra geluid komt overeen met een verdubbeling van de geluidsdruk.
‘Mensen hebben geen last van een gemiddeld berekend geluidsniveau’
De totale hoeveelheid geluid die landende en stijgende vliegtuigen per jaar rondom Schiphol mogen produceren, wordt niet gemeten, maar berekend. In die berekeningen wordt gekeken naar de gemiddelde geluidsbelasting die vliegtuigen veroorzaken. Er wordt dus niet naar piekgeluiden gekeken.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt te snappen dat mensen meer informatie willen. ”Mensen ervaren meer piekbelasting en willen ook zien hoe dit zich verhoudt tot de rekenmodellen.”
De berekeningen zijn onder andere gebaseerd op de fabrieksopgaven van de vliegtuigmotorfabrikanten. Zo ontstaan er rondom Schiphol zogenaamde geluidscontourgebieden. In 2018 mocht de totale geluidsbelasting van vliegtuigen niet hoger zijn dan 63,46 decibel. Volgens Alfred Blokhuizen van Schipholwatch is er in het verleden voor deze rekenmethode gekozen zodat Schiphol zonder problemen door kon blijven groeien: ‘Mensen worden niet wakker van gemiddelden maar van piekgeluiden. En daar zijn er 500.000 van per jaar en daar heeft men dus last van.’
Zie ook de video in het originele artikel. Te zien via onderstaande link....
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
Dit is niet helemaal juist, het zit anders in elkaar. In de jaren '60 werd de Kosten-eenheid (Ke) bedacht, die uitging van het piekgeluid. Hierbij werd echter alle geluid onder de 65 dB(A) om zogenaamd praktische redenen niet meegerekend (de dB(A) afkap). Schiphol heeft op deze wijze het recht gecreëerd om overal behoorlijk veel herrie te veroorzaken en een heel groot gebied te belasten, zonder daarop te worden afgerekend.
Bij de overgang naar de nieuwe maat Lden (die naast de piekwaarde de tijdsduur van het geluid meeneemt) heeft men dit zo gedaan dat het nieuwe stelsel 'gelijkwaardig' was met het vroegere Ke-stelsel. Zo werd de 35 Ke-grens (waarbinnen huizen geisoleerd moesten worden en niet meer dan 10000 woningen mochten zijn) vertaald naar 58 dB(A) Lden. Zonder de dB(A) afkap in Ke zou dit uitgekomen zijn op ca. 56 dB(A) Lden en wellicht nog lager als alle geluid (ook beneden 50 dB(A)) zou zijn meegerekend.
Als men daarbij bedenkt dat de WHO de grens voor het voorkomen van gezondheidseffecten stelt op 45 dB(A) Lden, dan zal u duidelijk zijn hoezeer Schiphol met de overheid de geluidbelasting scheef en in hun voordeel hebben getrokken.
Kaartjes laten zien dat binnen het gebied van de grens van 48 dB(A) Lden (dus nog 3 dB(A) hoger) ca. 1.2 miljoen mensen wonen, die dus potentieel gezondheidsschade oplopen volgens de WHO-norm. Dit illustreert m.i. het criminele gedrag van de sector voldoende.
Dit, gevoegd bij het negatieve effect op het klimaat van vliegen, zou voldoende grond moeten zijn om elke groei van luchtvaart in Nederland NU aan banden te leggen.
Overigens de maat Totaal Volume Geluid geeft de totale optelling over een heel jaar en niet de piekwaarden. Dat neemt niet weg, dat de goedgekeurde grenswaarden natuurlijk veel te hoog zijn. Daarnaast werkt men met berekeningen die waarschijnlijk een duidelijke onderschatting zijn van de werkelijkheid.
Het is dus zeer goed dat dit nu wordt aangetoond met eigen metingen, die uiteindelijk moeten worden vertaald naar Totaal Volume Geluid in dB(A) Lden.
Samenvattend:
1. Geluidsnormen zijn te hoog door leugens.
2. Berekende waarden zijn een onderschatting van de werkelijkheid.
3. Zeer veel mensen lopen gezondheidsschade op.
4. Vliegen blijft klimaat verder verzieken.