Omwonenden Schiphol trekken aan het kortste eind
Door Annet van Aarsen
Een paar jaar geleden zou het ondenkbaar zijn geweest maar deze week klinkt de boodschap van luchthaven Schiphol hetzelfde als die van Greenpeace en Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland: teleurstelling over het besluit van demissionair minister Harbers om de experimenteerregeling en voorgenomen krimp van Schiphol van 500.000 naar 460.000 vluchten per jaar op te schorten.
Schiphol meldt: „Teleurgesteld over de recente ontwikkelingen, omdat omwonenden aan het kortste eind trekken. Het terugdringen van het aantal vluchten is voor ons geen doel op zich, maar de Experimentele Uitspraak gaf wel duidelijkheid en zekerheid voor omwonenden. (…) Het wordt tijd dat de overlast voor omwonenden merkbaar wordt verminderd. Het belang van een nachtsluiting van Schiphol wordt nu nog urgenter. Dat geldt ook voor de overige maatregelen uit ons 8-puntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het verbieden van de meest luidruchtige vliegtuigen.”
In de steek
Greenpeace trekt in een gezamenlijke verklaring met onder andere Natuur & Milieu en Milieudefensie fel van leer. „We vinden het stuitend dat minister Harbers de krimp van Schiphol opschort. Er staat hier zoveel op het spel. Omwonenden worden hierdoor in de steek gelaten en het klimaat wordt verder opgestookt.” De rechten van de omwonenden worden volgens Greenpeace geofferd „onder druk van grote vervuiler KLM en een Amerikaanse prijsvechter.”
Onbetrouwbaar
Directeur Sijas Akkerman van Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland is op zijn zachtst gezegd boos. „In onze ogen is dit een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid die de gezondheid van omwonenden wederom ondergeschikt maakt aan de belangen van grote vervuilers als de luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Delta en een prijsvechter als Jetblue.”
Lees ook hier:Minister Harbers schort krimpplan Schiphol voorlopig op: ’Bittere pil voor de omgeving’
Krimp is volgens hem nodig „om de illegale situatie rond de geluidsnormen van Schiphol te beëindigen.” Akkerman: „Onbegrijpelijk dat de minister piepende luchtvaartmaatschappijen belangrijker vindt dan een betrouwbaar functionerende Rechtsstaat. Wij roepen alle politieke partijen op dit besluit op dag 1 na de verkiezingen terug te draaien.”
’Focus houden’
De Noordhollandse gedeputeerde Esther Rommel, voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), heeft dezelfde boodschap maar denkt dat het goed komt met de leefomgeving rond de luchthaven: ,,Wij zijn zeer teleurgesteld dat de minister zich genoodzaakt voelt om het besluit voor de experimenteerregeling op te schorten. Maar laten we de focus houden op het doel dat we met dit besluit wilden bereiken: het verbeteren van de leefomgevingskwaliteit in de Schipholregio. Het Rijk werkt daar in drie stappen naartoe. De experimenteerregeling is slechts een eerste stap.’’
Ze stelt: ,,We zijn wel blij dat de minister onverkort blijft vasthouden en doorwerken aan het doel van het Hoofdlijnenbesluit via de twee andere sporen: een nieuw LVB met een reductie van het aantal vluchten en de ontwikkeling van een nieuw stelsel met scherpere normen waarin we gaan sturen op krimpende milieucontouren. Laten we kijken of we daar de versnelling in kunnen realiseren.’’