Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden: Schiphol kan 100 bestemmingen missen en Nederland toch verbinden met de wereld

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 572 
|
 nos.nl 
overbodige_bestemmingen.jpg

Vandaag wordt bij verschillende Nederlandse vliegvelden gedemonstreerd door mensen die vinden dat de overlast en de vervuiling door de luchtvaart de spuigaten uitloopt. Ze willen onder meer dat er een eind komt aan de groei van Schiphol, waar het vliegverkeer na de coronadip al weer flink aantrekt. De verwachting is dat het rond 2024 weer op het oude niveau is.

Veel mensen zetten vraagtekens bij de grootte en de zogeheten hubfunctie van Schiphol. De luchthaven is er trots op dat ze met 317 bestemmingen een van de best verbonden vliegvelden ter wereld is. Dat maakt het aantrekkelijk voor transferpassagiers om via Amsterdam te reizen. Van alle passagiers op Schiphol is bijna 40 procent er alleen voor een overstap, op vluchten van KLM is het aantal overstappers zelfs bijna 70 procent.

Wat is een hub?
Schiphol heeft een hub-and-spoke-systeem (naaf-met-spaken) als businessmodel. In de luchtvaart is een hub een centrale luchthaven waar reizigers naar toe worden vervoerd om over te stappen op andere vluchten, zo mogelijk van dezelfde maatschappij. KLM haalt met korte vluchten en kleinere toestellen overal passagiers vandaan, die samen een groter toestel op een intercontinentale vlucht vullen.


Naast Schiphol werken ook London Heathrow, Frankfurt, Charles de Gaulle (Parijs) en Istanbul op deze manier. Voor de coronapandemie was Schiphol na Heathrow en Charles de Gaulle de derde luchthaven van Europa.

"Overtollig en schadelijk", noemt de Werkgroep Toekomst Luchtvaart, ruim tien jaar geleden opgericht door bezorgde omwonenden, die vluchten vol transferpassagiers. "Ze veroorzaken meer uitstoot, schade en overlast, dan ze ons opleveren", zegt voorzitter Hans Buurma. De werkgroep analyseerde het hele bestemmingennetwerk van Schiphol op economisch nut voor ons land en komt tot de conclusie dat zeker 100 bestemmingen geschrapt kunnen worden. Buurma: "Je hebt er praktisch niets aan voor de handel, voor het zakelijk luchtverkeer en ook niet voor vakantiegangers".

Naar 350.000 vluchten
Het schrappen van deze 100 bestemmingen zou 98.000 vluchten per jaar schelen. Daarbovenop kunnen volgens de werkgroep nog eens 50.000 korte vluchten worden vervangen door reizen met de trein. Daarmee hou je zo'n 350.000 vluchten per jaar over, 30 procent minder dan de bijna 500.000 vluchten in 2019. "Dat betekent ook 30 procent minder stikstof- en CO2-uitstoot en 30 procent minder overlast", aldus Buurma.

Ook onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft concludeerde eerder al dat krimp niet tot welvaartsverlies hoeft te leiden.

De werkgroep van omwonenden baseert haar analyse op CBS-cijfers over de handel met de bestemmingen en verklaarde alle vluchten naar plekken waar Nederland nauwelijks handelsrelaties mee heeft als overbodig. In 2019, het laatste normale vliegjaar, werden er 91 bestemmingen aangevlogen, waarmee in totaal voor niet meer dan 21 miljard euro aan handel wordt gedreven. De overige 223 bestemmingen zijn goed voor 639 miljard euro.

Vakantiebestemmingen
Vluchten naar de populairste vakantiebestemmingen in Zuid-Europa mogen van de werkgroep blijven (ook als er maar weinig handel mee wordt gedreven), net als een aantal bestemmingen in landen waarmee Nederland een speciale band heeft, zoals Suriname, Curaçao en Indonesië.

Daarnaast blijven nog een aantal bestemmingen behouden, die op zichzelf niet-essentieel zijn maar wel zorgen voor de aanvoer van net genoeg transferpassagiers om intercontinentale vluchten rendabel te kunnen vullen. Met de 223 bestemmingen die overblijven houd je volgens de werkgroep een 'nuttige hub' over, waarbij de focus ligt op de behoeftes van de thuismarkt, en niet op die van de overstappers.

Internationaal handelsland
De luchtvaartsector verdedigt het hub-and-spoke-model van Schiphol met meer dan 300 bestemmingen. Vincent van Hoof, het hoofd Vliegen van KLM, meent dat Nederland als internationaal handelsland deze verbindingen nodig heeft om een welvarende economie te hebben.

Een grote luchthaven faciliteert dat en daar profiteren ook Nederlandse reizigers van: "Twee derde van onze passagiers zijn overstappers uit het buitenland, ongeveer een derde zijn lokale passagiers die opstappen in Nederland. Het goede nieuws is dat de mensen die hier opstappen, de Nederlanders, wel gebruik kunnen maken van dat netwerk".

Spreiden van vakantievluchten
KLM ziet in vermindering van het aantal bestemmingen vooral nadelen. Van Hoof: "Wij denken dat als je minder gaat vliegen op Schiphol passagiers gaan uitwijken naar luchthavens als Brussel of Düsseldorf. Daar los je het klimaatprobleem niet mee op en voor de economie is het ook niet goed".

De luchthaven Schiphol zei niet in staat te zijn om op dit artikel te reageren, maar in het radioprogramma Sven op 1 zei Schiphol-directeur Dick Benschop afgelopen week dat hij geen "groei om de groei" wil. "Een gematigde groei kan noodzakelijk zijn voor het behoud van de hub en de kwaliteit van het netwerk", zegt Benschop. Hij ziet meer in het spreiden van de vakantievluchten naar regionale luchthavens, dan in krimp.

Nagekomen reactie WTL op de de opmerking van van Hoof:
Schrappen van bestemmingen heeft volgens de KLM tot gevolg dat “passagiers uitwijken naar Brussel of Düsseldorf, waardoor geen klimaatwinst geboekt wordt”. De KLM-er maakt hier geen onderscheid tussen lokale passagiers (van/naar Nederland) en overstappers. In beide gevallen klopt de redenering niet.

Immers, we stellen voor om ca 100 typische overstappersbestemmingen te schrappen en de overige >200 bestemmingen te behouden die voor lokale passagiers essentieel zijn.
Na het schrappen blijven de lokale passagiers gewoon Schiphol gebruiken, omdat hun essentiële bestemmingen nog met dezelfde vluchten bediend worden.

Die overstappers die hun eigen bestemmingen nu missen, blijven inderdaad weg. We schatten dit op 16 miljoen van de 26 miljoen uit 2019. Dat is ook de bedoeling. Maar ze gaan niet naar Brussel of Düsseldorf. Ze kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een overstap op een andere hub (Parijs, Frankfurt, Londen), waardoor geen klimaatwinst geboekt wordt. Of ze gaan direct vanuit hun eigen nabije luchthaven vliegen (UK, Scandinavië, Duitsland, Frankrijk) zonder overstap, waardoor in dat geval wel klimaatwinst ontstaat.


Hans Buurma - WTL

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

SNEL NAAR EEN INTEGRAAL MOBILITEITSBELEID

Deze uitstekende bijdrage van de NOS onderzoeksredactie op hun website en in het NOS-journaal van 14 mei maakt ook duidelijk dat er snel naar een integraal mobiliteitsbeleid overgeschakeld zou moeten worden.

De uit de krachten gegroeide HUB tegenover sterk achterblijvend internationaal railvervoer vraagt om een "reset" rond Schiphol en met name ook rond het ministerie voor I&W dat veel te lang een uitzonderingspositie voor de luchtvaart in stand heeft gehouden.

Concreet zouden de politieke partijen die zich tijdens de manifestaties gelukkig lieten zien in de commissievergadering luchtvaart op 19 mei a.s. de VVD, D66, PvdA en CU ter verantwoording moeten roepen: laat dit kabinet z.s.m. overschakelen op een noodzakelijk, integraal mobiliteitsbeleid gekoppeld aan de nieuwe Omgevingswet en opgestelde visies.




Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘KLM ziet in vermindering van het aantal bestemmingen vooral nadelen. Van Hoof: "Wij denken dat als je minder gaat vliegen op Schiphol passagiers gaan uitwijken naar luchthavens als Brussel of Düsseldorf. Daar los je het klimaatprobleem niet mee op en voor de economie is het ook niet goed".

De luchthaven Schiphol zei niet in staat te zijn om op dit artikel te reageren, maar in het radioprogramma Sven op 1 zei Schiphol-directeur Dick Benschop afgelopen week dat hij geen "groei om de groei" wil. "Een gematigde groei kan noodzakelijk zijn voor het behoud van de hub en de kwaliteit van het netwerk", zegt Benschop. Hij ziet meer in het spreiden van de vakantievluchten naar regionale luchthavens, dan in krimp.’

Beide zijn duidelijke drogredenen. Uitwijken naar andere luchthavens geeft ons wat soelaas en wellicht zien mensen ervan af en gaan ze een alternatief vervoermiddel zoeken. De truc van het bagatelliseren van de groeiwens kennen we al langer, ook met de zgn. ‘gematigde’ groei gaan we door naar 800000 vluchten per jaar in 2050!

Wat de economie betreft: KLM bestaat dankzij de staatssteun en zou allang failliet zijn zonder dit. Lees ‘De Blauwe Wimpel’ er maar op na. Ook zou men beter kunnen pleiten voor een mondiale verhoging van de ticketprijzen, maar dat vertikt men gewoon.

De zorgen op ‘de kwaliteit van het netwerk’ zijn weer typerend ‘aviation speak’. Toon liever zorgen om de kwaliteit van de leefomgeving en het klimaat. Uiteraard pleit hij ook weer voor het funeste Lelystad Airport, niet anders dan om groeiruimte voor Schiphol met een nog grotere hub zeker te stellen. Benschop zou zich moeten schamen voor dit gedrag, dat niet past voor een sociaal-democraat!

Geplaatst door Dikker uit Amsterdam

De dag dat Schiphol zal verdwijnen moet tot eenNationale Feestdag gemaakt worden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

RIJK PAKT REGIE OVER SCHIPHOLREGIO RICHTING DE "HOLLAND METROPOOL"

Het extra luchtvaartdebat dat vandaag gehouden zou worden is uitgesteld "wegens ziekte minister". Intussen heeft het Rijk de regie over de Schipholregio als "NOVEX-gebied" op zich genomen en lijkt de - door de Schiphol Group en CEO PvdA Benschop nagestreefde - "Holland Metropool" die is gebaseerd op eeuwige groei weer een stap dichterbij.



Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

1 Vliegtuig vertrekt om passagier op te halen.
2 Vliegtuig met passagier komt retour.
3 Passagier stapt over naar vliegtuig bestemming.
4 passagier komt met vliegtuig weer terug.
5 passagier vertrekt weer naar thuis bestemming.
6 Vliegtuig weer retour op vliegveld.

Er zijn dus 6 vliegbewegingen nodig voor de huidige hubfunctie van schiphol! 6 x een vliegtuig die herrie veroorzaakt en met zijn uitstoot mens en milieu kapot maakt.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

26 mei 2022:

"STOP GROEI VAN SCHIPHOL EN STEL KWALITEIT WEER CENTRAAL"

"We weten allang dat de grenzen van de groei van Schiphol zijn bereikt, maar negeren de signalen. Het is tijd voor een rigoreus andere koers waarin het draait om kwaliteit inplaats van kwantiteit" aldus de hoofdredacteur van het AD, Rennie Rijpma vanavond op hun website.

Een opmerkelijke uitspraak die overigens ook van moed getuigt in het huidige tijdsbestel.

En wat onze regio betreft: hoog tijd dat het NHD ook eindelijk eens op dergelijke wijze stelling neemt in de chaos en crisis rondom Schiphol!