Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden Schiphol dupe van mogelijke uitstel Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 630 
|
 parool.nl - 05-01-2018 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-52-34.jpg

Door Hanneke Keultjes en Laurens Kok

De opening van vliegveld Lelystad per april 2019, dat Schiphol moet ontlasten, staat op losse schroeven. Nu regeringspartij ChristenUnie openlijk twijfelt, is een Kamermeerderheid voor uitstel.

Waarom twijfelt de ChristenUnie?
"Voor mij is een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak veel belangrijker dan april 2019 als openingsdatum," laat de partij bij monde van Kamerlid Eppo Bruins weten. Precies het proces én het draagvlak laten veel te wensen over. "In de milieueffectrapportage zaten fouten die nota bene door actiegroepen (HoogOverijssel, red.) moesten worden ontdekt."

2023
Als de opening wordt uitgesteld, waar een meerderheid van de Kamer nu voor lijkt te zijn, zou Lelystad Airport pas in 2023 volledig operationeel zijn.


"En pas afgelopen juni werd plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gewerkt, zodat omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat heeft iedereen verrast. Het vertrouwen is tot onder het nulpunt gedaald." Er moet wel een heel goed verhaal liggen, wil Bruins volgende maand - als de Kamer beslist over de openingsdatum - nog van gedachten veranderen. "Ik zie nu nog niet hoe ik daarvan overtuigd kan worden."

Wat wil de partij dan wel?
Volgens de ChristenUnie moet het kabinet het besluit opschorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim (aanvliegroutes en vlieghoogtes), die in 2023 is voorzien, eruitziet. In december bleek dat die indeling al vanaf 2020 duidelijk kan zijn. In dat jaar zou Lelystad dan kunnen beginnen met de opstartfase, om in 2023 volledig operationeel te zijn.

Waarom is de ChristenUnie zo belangrijk?
De ChristenUnie speelt een sleutelrol. Vrijwel de voltallige oppositie heeft zich al uitgesproken voor uitstel. Nu de kleinste coalitiepartij openlijk twijfelt, is er geen meerderheid om de opening door te zetten.

Wat zijn de gevolgen van uitstel voor Schiphol?
Het is een flinke streep door de rekening van de nationale luchthaven. Schiphol zit tot 2020 aan het maximumaantal vluchten. Als Lelystad volgend jaar open zou gaan, zou dat vliegveld vakantie­vluchten over kunnen nemen. Dan ontstaat er ruimte voor Schiphol om verder te groeien als internationaal knooppunt.

Als Lelystad later in gebruik wordt genomen, gaat dat ten koste van Schipholomwonenden


Als de opening van Lelystad wordt uitgesteld, beslist het kabinet mogelijk om de vluchtgrenzen na 2020 op te rekken om groei tóch mogelijk te maken. Met andere woorden: als de belangen van inwoners van Flevoland en de Veluwe prevaleren, gaat dat automatisch ten koste van de omwonenden van Schiphol.

Is er nu ruzie in de coalitie?
De VVD is not amused. Kamerlid Remco Dijkstra benadrukt dat Schiphol en Lelystad 'onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn'. "Een broedende kip moet je niet storen. Pas als de resultaten van een nieuwe milieueffectrapportage er zijn, legt de coalitie gezamenlijk een ei."

Ook CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch 'hecht veel waarde' aan dat rapport. "Ons standpunt is niet gewijzigd. Eppo loopt de minis­ter voor de voeten." D66 denkt daar anders over. "Bruins zegt niet zoveel anders dan wij in het debat van december ook hebben gezegd", stelt Kamerlid Jan Paternotte.

"Hij wil in februari oordelen over opening, net als wij. Voor die tijd vragen wij ons af of opening in 2019 überhaupt realistisch is: alle voorbereidingen zijn enorm vertraagd door het foutenfestival in de milieueffectrapportage." Volgens Paternotte is het nu nog 'lastig oordelen zonder kloppende informatie'.

Vorige maand zei verantwoordelijk minister, Cora van Nieuwenhuizen, nog dat zij 'alles op alles' wil zetten om opening per april 2019 mogelijk te maken. Toch hield zij een muizengaatje open. "Als het meer tijd kost of als er iets meer moet worden uitgezocht, dan is dat zo."

Bekijk bericht op "parool.nl - 05-01-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Als je als politiek in deze zaak de belangen van de inwoners van Flevoland en de Veluwe laat prevaleren, ten koste van de omwonenden van Schiphol, gaat je je allerlaatste minuscule restje geloofwaardigheid wel voorgoed verloren.

Affijn, wat de inwoners van Flevoland en de Veluwe kunnen, kunnen de inwoners van Noord– en Zuid Holland ook! Niets geen oprekken van het aantal vluchten op Schiphol. Meer dan genoeg is meer dan genoeg!

Geplaatst door Peter

Als we allemaal wat minder vliegen kan de belasting omlaag omdat de luchtvaart enorm veel subsidie opslokt en krijgen we tegelijk minder herrie en kankerverwekkende fijnstof over ons heen. Eigenlijk heel simpel dus. Vlieg je zelf wel geregeld en/of stem je een pro schiphol partij zoals vvd/cda/pvv/d66/cu/fvd/sgp stop dan aub met zeuren.

Geplaatst door anoniem1

Verwacht niet dat omwonenden van Schiphol de dupe zullen zijn van dit besluit. Ze zullen wel de dupe zijn maar dat komt niet doordat lelystad wordt uitgesteld (als dat gebeurt).

3500 vluchten waren er gepland voor lelystad in het eerste jaar dacht ik. Als men die op Schiphol houdt dan is dat maar een erg kleine toename (al zal de sector hier zeker voor 10k proberen te gaan,opletten dus!) Maar afgezien daarvan is de limiet voor schiphol die bij de alderstafel is afgesproken op geen enkele manier gekoppeld aan vliegveld lelystad. Het gaat om het totale aantal vluchten voor Schiphol,niet het totale aantal vluchten voor Schiphol+lelystad.
Als lelystad 1 jaar uitgesteld wordt dat is het helemaal niet vanzelfsprekend dat Schiphol dan eerder omhoog mag,integendeel. De problemen die bij lelystad spelen die spelen bij Schiphol ook en de erkenning die er nu is voor lelystad geeft dan ook een mooi precedent voor de omwonenden van Schiphol. Als men de problemen bij de mer van lelystad erkent zal men dat ook bij Schiphol (moeten) doen.

Geplaatst door Jos

@anoniem1. Helemaal eens met de analyse. Lelystad is overigens maar 2000 vluchter per jaar (in 5 stappen naar de 10.000), dit vanwege de LVNL die geleidelijk wil infaseren. Door uitwijken van Corendon naar Maastricht (en andere uitwijkeffecten) is er ook geen enkele aanleiding voor extra capaciteit op Schiphol.

Geplaatst door Jaap

@Peter. Dat besef lijkt langzamerhand een beetje door te gaan dringen. Net alleen Youp van het Hek vindt dat we de wereld naar de kl**ten vliegen, maar ook Guido Weijers verbaast zich er over dat er een belasting op elektrische auto's komt terwijl kerosine onbelast blijft:
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/opinie/2018-01-07/open-brief-guido-weijers-aan-minister-van-klimaat-planeet-betaalt-prijs
En luchtvaartdeskundige Joris Melkert legt uit waarom de innovatie in de luchtvaart zo langzaam gaat: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/in-de-luchtvaart-blijft-heel-veel-innovatie-liggen~a4555665/ En ook hij zegt iets over het maatschappelijk besef:
Verbieden dan maar, dat vliegen?
Het is net als roken. Vroeger normaal, tot het onverantwoord werd
'Ik zou niet weten hoe je landen als India of China kunt ontzeggen wat wij allemaal wel hebben gedaan. De enige gamechanger die ik zie is het maatschappelijk besef dat het onaanvaardbaar is om zo veel CO2 en waterdamp in de atmosfeer te pompen voor een weekendje weg. Het is net als roken. Vroeger normaal, tot het onverantwoord werd.'

Geplaatst door Michel

Wat we allemaal vergeten is het feit dat de ‘kleinere’ vliegtuigen van de prijsvechters verkassen naar de regionale vliegvelden zoals Lelystad en Eindhoven.
Dat gaat inhouden dat die grote zware herriebakken deze ‘kleinere’ gaan vervangen.
Het gevolg is nog meer herrie en uitstoot!

Mvgr Michel

Geplaatst door Henk Bartels

De Schiphol Group heeft een (groot) belang in meerdere vliegvelden zoals Rotterdam The Hague airport en Eindhoven Airport. Daarbij heeft onze eigen Staat een groot belang in de Schiphol Group. Als Schiphol 'vol' zit dan worden de andere kleinere vliegvelden 'verplicht' om de vakantievluchten over te nemen. Dit alles d.m.v. een zogenaamd democratisch, transparant en 'eerlijk' proces met o.a. de omwonenden. Zolang onze eigen overheid de belachelijke goedkope vliegtickets blijft subsidiëren, ben je een dief van je eigen portemonnee als je dar geen gebruik van maakt. Er wordt wel eens gezegd 'de file dat zijn we zelf', dit is ook met de enorme toename van het gebruik van de vakantie vliegreisjes. De overlast veroorzaken het zelf.