Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden Schiphol blij met minder vliegtuiglawaai

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 744 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hv_geluidshinder_3648.jpeg

Voor omwonenden van Schiphol is de corona-uitbraak een geluk bij een ongeluk, doordat er veel minder vliegverkeer is en dus minder geluidsoverlast. "De aanleiding is heel erg. Maar ik hoor van velen dat ze opgelucht ademhalen", zegt Matt Poelmans, die in de Omgevingsraad Schiphol de bewoners vertegenwoordigt.

"We moeten deze crisis aangrijpen voor een fundamentele herbezinning op de luchtvaart. Wij denken dat het wel een beetje minder kan. Van de huidige 500.000 vluchten kunnen er 100.000 af zonder dat dat gevolgen heeft voor de economie", aldus Poelmans. Intercontinentale vluchten zijn belangrijk, maar binnen Europa is vliegen absurd, stelt hij: "Moet je wel dertig keer op een dag naar Londen kunnen vliegen? En het is nu goedkoper om in Barcelona koffie te gaan drinken dan in Groningen."

Verder wijst Poelmans ook op de rol die het vliegverkeer heeft gespeeld bij de verspreiding van het nieuwe coronavirus. "Deze crisis bewijst dat er een goede aanleiding is om te spreken over de omvang van de luchtvaart."

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

100% waar, maar je moet er niet aan denken dat je straks om de 70 s zo'n janker over je heen krijgt en tweederangsburger wordt. Wilt u zo worden behandeld zodat een ander goedkoop kan doorvliegen en de aandeelhouders hun zakken kunnen blijven vullen? Om laaiend over te worden!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Intercontinentale vluchten belangrijk? Nou sorry hoor maar daar zit ik helemaal niet op te wachten op zo,n opmerking! Ik ga er bijna van vloeken!
Waarom zegt deze meneer Poelmans dit? Ben ik nou gekke henkie?

Dit soort vluchten ruïneren helemaal mijn en van vele anderen de woonomgeving en gezondheid! Ga maar minderen in die continentale vluchten.

Ze komen hier trouwens nog steeds over mijn huis die zg ‘belangrijke’ vluchten.......... Niet minder herrie en ook niet minder frequent. O,ja ik ben gekke henkie.....

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

Ja, hoor, ook hier vliegen er nog irritant veel over...

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Pas inderdaad op over het geklets dat KLM en intercontinentaal netwerk zo belangrijk zou zijn. Dat is het niet en met 90% reductie kunnen ee ook de essentiële producten nog verkrijgen. Latenwe wel oppassen dat ze met dit gezwets onze portemonnaie niet nog verder leegroven!

Afspraken met de sector maken is verder totaal niet nodig. Laat deze crisis gewoon zijn werk doen, het zal de luchtvaart met een harde crash wegvagen.
100.000 vluchten per jaar zal zeer lang de werkelijke max blijken. En onze economie en maatschappij moet zich richten op een wereld zonder massa luchtvaart en massa toerisme, gewoon focus op belangrijkere zaken die er wel toe doen.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Tja, de rust was van korte duur.
Windrichting weer zuid-oost en kassa, daar zijn de terreurbakken weer.
Meldingen doorgeven aan Bas is ook nog steeds niet optimaal, site werkt nog steeds niet volledig foutloos, kan ook bewust zo zijn uitgevoerd om de mensen te ontmoedigen om klachten in te vullen.
Ik vertrouw de sector voor geen meter.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

@ V.O.S. ,

Ja en de Buitenveldertbaan krijg je er vandaag gratis bij..........Dus de polder baan en dus die buitenveldertbaan........ze komen hier bij mij ook over......
Dat bas hebben ze expres zo ingericht, moeten we moeite doen en aantonen dat we geen robot zijn. Wat een verschrikkelijke K..-site!

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Die site van bas is waardeloos, 14 klachten ingevuld na de eerste 8 moest ik 6 keer bij elke klacht bewijzen dat ik geen robot ben.
Een aantal klachten accepteren ze maar dan gaan ze het je moeilijk maken.

Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum

@Frans. Vanaf het moment dat nog niet zolang de BAS site onbereikbaar werd, stuur ik ze wekelijks een mail met zo'n 10 klachten, die ik wekelijks ontvang van de "meldwekker" van deze site (https://www.vlieghinder.nl/paginas/page/schipholhinder). Ik verzoek BAS deze in het klachtensysteem te registreren. Ook vraag ik steeds een bevestiging hiervan. Kost weinig tijd Gaat goed..

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Hoewel het moeilijk te bewijzen is heb ik toch steeds de indruk gekregen dat het hele klachten-systeem erop gebaseerd is om het indienen ervan te ontmoedigen (Cursus Schiphollen-Liegen en bedriegen: Truc 3 - Klachten).

Ook de 'hack' van de BAS-site vond ik verdacht. De nieuwe versie lijkt nog onvriendelijker te zijn. Nu de discussie over groei aanscherpt komt het de overheid en sector natuurlijk goed uit als het aantal geregistreerde klachten lager is (niet alleen door corona). Er zijn simpelweg geen goede gegevens om dit te weerleggen. De app Explane van SchipholWatch dient om dit tegen te gaan!

Het gevaar is groot, dat na de crisis de groei versterkt wordt doorgezet, de reisorganisaties verwachten dit nu al (zie de Volkskrant van vandaag).

Geplaatst door am uit velserbroek

Eindelijk. Na precies 15 jaar 1 vliegtuig per 10 min. i.p.v. 1 per 45 seconden. Heerlijk.
Die coranacrisis mag het liefst morgen ophouden, maar Schiphol en KLM en al die andere vliegmaatschappijen óók. Donder maar op met al die stinkende lawaaimonsters.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Beste Anne,
Noem het maar rust....... de ene herriemaker na de andere hier, misschien is de frequentie wat minder maar de herrie ie er als vanouds!
Of het nou een Airbus van Delta of een 747 van klm er is gewoon uitstoot en herrie!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Ik zie en hoor dagelijks de KLM vlucht Brussel - Amsterdam over vliegen. Ongetwijfeld een zeer belangrijke verbinding die in stand gehouden moet worden. Het zal gaan om repatriëring van gestrande Nederlanders? En zo zie ik er nog veel meer vanuit diverse meer en minder bekende steden uit de ons omringende landen.... Zelfs nu het vliegverkeer sterk is afgenomen lijkt Schiphol nog altijd bovengemiddeld druk (Flightradar).

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

@Wim . Bedankt voor je advies.