Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden opgetogen over maatregelen Schiphol maar wantrouwen blijft: ’Eerst zien en dan geloven’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 480 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Omwonenden zijn aangenaam verrast over de aangekondigde maatregelen van luchthaven Schiphol om de (milieu)overlast te verminderen. Toch blijven ze wantrouwend. Sommige luchtvaartmaatschappijen daarentegen zijn kritisch over de plannen.

De vlag gaat uit bij omwonenden van Schiphol over het schrappen van nachtvluchten en privévluchten vanaf 2025. Zoals in de Zaanstreek: Krommenie, Westzaan en Assendelft liggen recht onder de aanvliegroutes van en naar de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Dat de nachtvluchten tussen middernacht en vijf uur worden gestopt, is dan ook een opsteker voor Winnie de Wit van SOS Zaanstreek. „Het betekent in ieder geval dat inwoners vijf uur kunnen slapen. Dat is mooi meegenomen. Maar wanneer om vijf uur de toestellen weer komen en je wakker wordt, is het moeilijk om weer in slaap te komen.”

Lees ook hier: Schiphol ziet af van tweede Kaagbaan en wil privéjets en nachtvluchten afschaffen

De Wit vindt de aankondiging bijna te mooi om waar te zijn. „Waar zit het addertje onder het gras? De nachtvluchten tellen zwaarder mee in de geluidsberekeningen. Betekent dat dat we straks overdag meer vluchten krijgen?”

In Haarlemmermeer wordt gematigd positief gereageerd op de plannen van Schiphol-topman Ruud Somer. Eerst zien dan geloven, is de insteek van Peter Vreeswijk, voorzitter van de dorpsraad Halfweg-Zwanenburg. ,,Er is in het verleden al zoveel beloofd.’’ In Rijsenhout, waar geen woningen mogen gebouwd op de plek van vervallen bloemenkassen vanwege de reservering voor de parallelle Kaagbaan, reageert de dorpsraad ook terughoudend. Eerst moet die reservering er door minister Harbers inderdaad van af worden gehaald. Maar dan mag er nog niet worden gebouwd vanwege regels van de provincie Noord-Holland. ,,De provincie heeft de vervallen kassen aangemerkt als landelijk gebied. Daar mogen geen huizen worden gebouwd. Maar die vervallen kassen staan in het centrum van Rijsenhout en is dus helemaal geen landelijk gebied. De provincie moet nu in actie komen’’, aldus een woordvoerder.

Smerigheid
„Prima, hartstikke goed. Dit is waar we al dertig jaar voor ijverden”, zegt Els Meurs (Groen Platform Heiloo). „Al die smerigheid en dat lawaai over onze hoofden. Dat dát straks over is, natuurlijk kijken we daar met z’n allen vol verlangen naar uit. Maar ik prijs de dag niet voor het avond is, zo is het wél”, zegt Meurs die al jaren strijd voert tegen het grote aantal nachtvluchten.

„Mooi. Maar eerst zien en vooral horen, dan pas geloven”, zegt Hugo Timmer, tot voor kort bestuurslid van Platform Vlieghinder Kennemerland dat 650 leden telt. „Zo kijk ik er ook wel naar, ja. Gezien onze ervaringen van mensen die zich ertegen hebben verzet en alle beloften die in het verleden al zijn gedaan en die niet werden nagekomen. Ik vraag me nog wel af of die lawaaibakken, de viermotorige Boeings 747, op korte termijn ook nog zullen gaan verdwijnen.’’

Doorbraak
Alfred Blokhuizen, voorzitter van belangenvereniging Schipholwatch, reageert opgetogen op de aangekondigde maatregelen van de luchthaven. „Dit is echt een doorbraak. Schiphol dacht altijd in termen van groei. Daar nemen ze nu letterlijk afstand van. Dit zagen we echt niet aan komen.’’

Een kentering, zegt hij. „Gisteren werden we online nog uitgescholden door piloten.” Volgens Blokhuizen is het de ’eerste keer dat Schiphol rekening houdt met de buren’. Toch hoopt hij dat er geen addertje onder het gras zit. „Het mag niet gebeuren dat nachtvluchten worden overgeheveld naar regionale vliegvelden. We zagen dat bij de problemen vorig jaar op Schiphol dat veel vluchten gewoon werden verplaatst naar Rotterdam Airport.”

Kort nachtje
Matt Poelmans van de bewonersfractie van de Omgevingsraad Schiphol is ook ’aangenaam’ verrast. „Hierdoor profiteren alle omwonenden. Die nachtsluiting zet direct zoden aan de dijk. Maar we moeten het zien voordat we het geloven, of beter gezegd: niet horen voordat we het geloven.” Toch plaatst hij een kritische kanttekening. „Een normale nacht begint natuurlijk niet om 24.00 uur. Dus het is nog een kort nachtje.”

Luchtvaartmaatschappij Transavia zegt ’onaangenaam verrast’ te zijn door het voorstel van Schiphol. „Anderhalf miljoen Nederlanders wordt zo een betaalbare vakantie ontnomen”, zegt Transaviatopman Marcel de Nooijer. „Minder vliegen betekent duurdere tickets. Zo wordt de vakantie onbetaalbaar voor de gewone man zoals politieagent en verpleegkundige.”

Klein offer
Touroperator Corendon kan zich wel vinden in de plannen van Schiphol. „Je kan op deze manier met een relatief klein offer veel overlast verminderen”, zegt topman Steven van der Heijden. „De luchtvaart zal ook wat moeten doen om draagvlak te behouden.”

Voor Corendon betekent het mogelijk, afhankelijk van hoe Schiphol het precies vorm wil geven, dat ze een extra vliegtuig moet huren in het hoogseizoen om alle vluchten te kunnen uitvoeren. „Dat zou betekenen dat een vakantie 15 tot 20 euro duurder wordt per persoon”, rekent Van der Heijden voor.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht