Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden: onze strijd tegen groei Schiphol is nog niet verloren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 203 
|
 trouw.nl 
Bewoners_logo_2x.png

Door Elisa Hermanides

Het lijkt af en toe alsof Schiphol-omwonenden zich met het klappen van het polderoverleg over de luchthaven begin 2019 buitenspel hebben gezet. Maar niets is minder waar, zegt voorman Matt Poelmans.

Hebben de omwonenden van Schiphol nog iets in de melk te brokkelen heeft als het gaat om de toekomst van de luchthaven? “Jazeker wel”, zegt Matt Poelmans. “Schiphol wil dat je denkt dat wij geen invloed meer hebben, maar wij hebben als omwonenden nog steeds bepaalde machtsmiddelen. Bovendien kan Schiphol het zich ook niet veroorloven om niet in overleg te zijn met de omgeving.”

Volgens Poelmans, die als delegatieleider honderd bewonersorganisaties vertegenwoordigt, klopt er niets van het beeld dat de Omgevingsraad Schiphol (ORS) geen rol van betekenis meer speelt. Toch is dat beeld over de ORS er niet voor niets: het ooit zo gelauwerde polderorgaan van omwonenden, de luchtvaartsector en regionale bestuurders uit gemeenten en provincies, eerder bekend als de Alderstafel, bleek in januari 2019 vleugellam. Ze slaagden er namelijk niet in tot een gezamenlijk advies te komen over het aantal vluchten op Schiphol.

Terwijl omwonenden en regionale bestuurders pleitten voor een pas op de plaats, wilde de luchtvaartsector extra vliegbewegingen. Voorzitter Hans Alders stelde vast dat er geen consensus te bereiken was. Zo kwam de bal bij minister Cora van Nieuwenhuizen te liggen: in plaats van het advies van de ORS op te volgen, zoals de bedoeling was, moest zij zonder eenduidig advies de knoop over de toekomst van Schiphol doorhakken. En daar is zij nu al heel lang mee bezig.

Veel meer dan dat Schiphol in stapjes mag groeien van het huidige vliegplafond van 500.000 vliegbewegingen tot 540.000 vliegbewegingen is er nog niet besloten. De luchtvaartnota en het luchthavenverkeersbesluit laten nog altijd op zich wachten.

Vanwege het klappen van de onderhandelingen begin 2019 werd er besloten dat de ORS op de schop moet. Maakt dat u niet machteloos?
“Pieter van Geel, de opvolger van Hans Alders, is op zoek naar een nieuwe vorm voor het overleg. Maar ondertussen hebben wij als omwonenden binnen de huidige ORS nog steeds middelen om ons doel te bereiken.”

Welke middelen dan?
“De ORS heeft nog altijd formeel adviesrecht, dus wij als omwonenden als onderdeel daarvan ook. Dat is wettelijk vastgelegd en dat geven we niet zo maar weg. Samen met regionale bestuurders hebben wij de minister geadviseerd om een pas op de plaats te doen. Zij moet dat advies meenemen en niet alleen maar luisteren naar Schiphol. Ze willen ons monddood maken, maar dat gaat niet lukken.”

Wat kunt u nog meer doen?
“We kunnen lobbyen in Den Haag, de media bespelen en eigen onderzoek doen. En als dat allemaal niet genoeg is, dan kunnen we nog altijd naar de rechter stappen.”

Wat kunt u bij de rechter bereiken?
“Zoals bekend wordt het Nieuwe Normen en Handhavingsstelsel niet gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. De rechter heeft in een eerdere rechtszaak de minister nog de tijd gegeven om dit op orde te krijgen. De situatie is ondertussen nog steeds hetzelfde, dus we kunnen weer naar de rechter.

Een andere optie is een rechtszaak vanwege het klimaat. Daarin kunnen we optrekken met milieuorganisaties. Bij Heathrow heeft zo’n zaak er nu toe geleid dat er geen derde landingsbaan mag komen. Maar goed, wij willen liever geen langdurige procedures.”

Wat wilt u dan wel?
“Allereerst moet de geluidshinder omlaag. Die afspraak is in het verleden gemaakt, maar Schiphol heeft nooit geleverd. Vervolgens denken wij dat het aantal vliegbewegingen gewoon 500.000 moet blijven. We kunnen niet dweilen met de kraan open. En als Schiphol dan toch groeit omdat de overheid dat wil, moet die groei verdiend worden door eerst hinder te reduceren.”

Volgens topman Dick Benschop kan Schiphol al groeien als de luchthaven laat zien dat de hinder minder wordt. Dus in 2021 al.
“Dat kan hij wel zeggen, maar de minister is heel duidelijk geweest: geen groei op de pof. Dat betekent dat in 2021 de groei verdiend moet worden. Dit moet dan onafhankelijk worden vastgesteld en vervolgens kan er op zijn vroegst in het jaar daarna gegroeid worden.”

Maar dat Schiphol gaat groeien naar 540.000 vliegbewegingen, daar kunt u als omwonenden niet meer veel aan doen toch?
“Dat staat nog te bezien. Het is in ons voordeel dat de verkiezingen in zicht zijn. De uitbreiding van Schiphol en het openen van Lelystad ligt gevoelig binnen de coalitie. Het is de vraag of dit kabinet de luchtvaartnota nog durft door te drukken. Wij proberen ondertussen de publieke opinie te beïnvloeden door vliegschaamte aan te wakkeren. Dat doen we niet alleen. Inmiddels is de beweging tegen de groei van de luchtvaart een stuk breder. Wij trekken op met bewonersorganisaties rond andere vliegvelden, maar ook met milieuorganisaties. Denk aan MOB, de organisatie van Johan Vollenbroek die succesvol rechtszaken heeft gevoerd tegen het stikstofbeleid. Daar kunnen wij nog wat van leren.”

Vliegschaamte is nog niet groot genoeg om mensen uit het vliegtuig te houden.
“Dat komt omdat de prijzen te laag zijn. Die moeten omhoog en reizen met de trein moet aantrekkelijker worden. Kijk: in de problematiek van Schiphol gaat niet langer alleen om een paar ‘lastige’ mensen die in de buurt wonen en slecht slapen, het draait om het klimaat. Ik doe dit voor omwonenden, maar ook voor mijn kleinkinderen.”

Bekijk bericht op "trouw.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

500.000 teringherrie en uitstootvluchten is wel acceptabel voor meneer Poelmans!
Nooit als eerste je bedragen noemen. Ik zie ze alweer lachen de schipholbazen.
Appeltje eitje, wat een makkelijk inkoppertje om nog meer vluchten te genereren gaat dit worden.

Er is maar 1 eis! Terug naar een leefbaar niveau voor mens ,dier en milieu PUNT!

Geplaatst door baard uit heiloo

Een rustgevende gedachte dat we Matt Poelmans nog hebben !!. Zou er dan toch nog licht zijn na de duisternis?. Wat kan een delegatieleider van honderd bewonersorganisatie,s ( en ook nog optrekken met bewonersorganisatie,s ) in godsnaam uitrichten. Al die bewonersorganisatie,s hebben overlast en hebben ieder hun eigen regio !!!
Kan iemand mij vertellen wie er straks recht heeft op minder hinder ? .Welke Cluster ? en hoe ze dat gaan vaststellen? . Gaan ze dat ook weer berekenen , i.p.v. meten. Met de huidige Nomos geluidmeting?. Is dat systeem straks wel opeens bruikbaar ?. En de buitengebieden , als LVNL daar wat meer gaat vliegen is hun probleem ook opgelost. zijn toch geen regels voor !
En dan het adviesrecht van de ORS. als ik het goed heb zijn dat de overheden , brancheorganisatie,s , de luchtvaartsector en hahaha de bewoners .. Nou , daar zullen ze echt onder de indruk zijn van Matt Poelmans.
Onderhandelen is gewoon geen optie meer. 500000 0f 510000 vluchten maakt echt geen verschil . het vliegen moet anders en met veel minder overlast. Daar zou de discussie eerst over moeten gaan. bijvoorbeeld Sneller stijgen , Stijler landen , andere routes etc.. verkies leefkwaliteit boven capaciteitverlies . Was ik hier maar niet geboren !!!



Geplaatst door Anton uit castricum

Dit soort walgelijke overlegvormen heeft ons gebracht waar we nu zitten: Constant in de herrie en de vervuiling. tientallen jaren lang zijn dit soort kul-overleggen door de luchtvaartsector/politiek/ministerie misbruikt om ongebreidelde groei te legitimeren ("kijk, de bewoners zijn het er mee eens!")
Poelmans, schei alsjeblieft uit met dit ronduit schadelijke gedrag, heb je nu nog niets geleerd van 40 jaar oplichting en uitbuiting door de luchtvaartsector.
Je moet niet met de luchtvaartsector praten, je mag er wel over praten, hun onzinrapporten onderuit halen (zoals ir. Leon Adegeest goed doet) en ze juridisch aan de hoogste (klimaat)boom hangen (zie Heatrow).
Poelmans, heb je nu nog niet door dat je het verlengstuk van de luchtvaartsector bent? Ga met pensioen, en ga iets nuttigs doen, in plaats van burgers benadelen! ....... Rot op met je ORS!!!