Omwonenden MAA willen herbezinning op groei vliegveld

Door Peter Bruijns
De groep Omwonenden MAA pleit bij de provincie voor een fundamenteel andere kijk op de toekomst van Maastricht Aachen Airport (MAA).
Het nut van het vliegveld voor Zuid-Limburg zou eens eindelijk goed onderzocht moeten worden. Er zijn meerdere toekomstscenario’s voor MAA mogelijk, en van elk scenario moeten de maatschappelijke kosten en baten worden geanalyseerd door onafhankelijke wetenschappers. Dat schrijven de initiatiefnemers van Omwonenden MAA, mede namens twaalf andere organisaties, in een lange brief aan de provincie, waar momenteel aan een nieuwe coalitie wordt gewerkt.
Leefomgeving
De briefschrijvers herinneren eraan dat de toenmalige regering in 1996 al vaststelde dat groeiend gebruik van de Noord-Zuidbaan leidt tot onaanvaardbare consequenties voor de leefomgeving. Dat die uitspraak nu nog steeds overeind staat blijkt wel uit de vertienvoudiging van het aantal klachten uit de omgeving en de zorgen van Zuid-Limburgse horeca- en recreatieondernemers.
De groep Omwonenden constateert dat Zuid-Limburg overwegend nadelen van het vliegveld ondervindt en dat de toegevoegde waarde voor de regionale economie gering is, ondanks 80 miljoen euro aan investeringen door de provincie. Liever zien ze een bescheiden regionale luchthaven die rekening houdt met de ligging tussen dichte bebouwing, en waar alleen kleine toestellen vliegen die beperkt overlast geven. Nog liever zien ze dat het terrein wordt gebruikt voor de uitbreidingen van de Brightlands Health Campus en de Chemelot Campus.
Waardedaling
Alle scenario’s moeten, als het aan de Omwonenden MAA ligt, bovendien worden onderworpen aan uitvoerige kosten-batenanalyses, waarbij onder meer wordt gekeken naar werkgelegenheid, waardedaling van woningen, fijnstof, leefbaarheid, rust, stilte, landschapskwaliteit en geluidsoverlast.