Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden: ’Krimp Schiphol niet controversieel verklaren, anders zijn we weer vier jaar verder’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 444 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 29-08-2023 
Logo_MRS.jpg

Door Ivo Laan/ANP

Omwonenden van Schiphol willen dat de Tweede Kamer de krimp van luchthaven Schiphol niet controversieel verklaart. Die oproep doet de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Lid van de bewonersdelegatie Matt Poelmans: „Anders zijn we weer vier jaar verder voordat er wat gebeurt om de overlast te beperken.”
Volgende week beslist de Tweede Kamer welke onderwerpen te politiek gevoelig zijn voor het demissionaire kabinet om nog te behandelen.

Het demissionaire kabinet wil het aantal vluchten verminderen naar 460.000 per jaar, waarvan 32.000 nachtvluchten. Dat voornemen heeft de steun van Schiphol zelf. De huidige grens is 500.000 vluchten per jaar.

Om de krimp te bereiken moet er strenger gehandhaafd worden op het overschrijden van de geluidsnormen. Daartoe wil de minister stoppen met het gedogen van de overschrijdingen. In het huidige systeem kan dat nog. Poelmans: „Omwonenden kunnen nu geen bezwaar maken. Stel dat je een fietspad naast je huis krijgt, dan kan je daar bezwaar tegen maken, maar bij een snelweg in de lucht kan je daar nu vervolgens niks van vinden. Dat moet veranderen, zo wil de minister. En wij steunen de minister.”

De MRS geeft een positief advies op de zogenoemde ’herziene tijdelijke regeling preferentieel baangebruik, omdat het een gunstig effect kan hebben op de hinderbeleving’, aldus de raad in een brief aan het kabinet. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is verplicht om de raad advies te vragen.

Minder vluchten
De MRS is wel kritisch op gevolgen van de regeling waarbij straks op sommige plekken omwonenden juist meer hinder kunnen ervaren. Het adviesorgaan hoopt dat de minister inzet op verdere vermindering van het aantal vluchten tot 440.000. Volgens de MRS hoeft de krimp geen nadelige gevolgen te hebben voor reizigers.

,,We voldoen met minder vluchten nog steeds aan de Nederlandse behoefte’’, zegt Poelmans. ,,Maar Schiphol hoeft geen overstapluchthaven meer te zijn. In sommige studies is dit model zelfs beter dan het huidige.’’

De minister maakte verder dinsdag bekend dat Schiphol in het eerste halfjaar binnen de normen is gebleven die gelden voor geluid, de uitstoot van vervuilende stoffen en nachtvluchten. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldt dit in een verslag over de luchthaven.

Op één meetpunt zou de geluidsnorm voor vliegtuiglawaai wel overschreden kunnen worden in de tweede helft van het lopende ’gebruiksjaar’, dat niet gelijkloopt met het kalenderjaar.

Van de totale hoeveel geluid die in een jaar tijd mag worden geproduceerd, is volgens het rapport al voor 54 procent opgebruikt bij het bewuste meetpunt. Of de norm wordt gehaald, is daardoor onzeker. Dat zal onder meer afhangen van het aantal vluchten in de komende maanden. Op de overige meetpunten rond de luchthaven ziet de ILT geen problemen.

Waarschuwing
Over de dreigende overschrijding bij het ene meetpunt heeft de inspectie een waarschuwing gestuurd naar Schiphol en naar de Luchtverkeersleiding Nederland. Dat was bij de Aalsmeerbaan. Vier luchtvaartmaatschappijen hebben om een andere reden een waarschuwingsbrief ontvangen. Zij hebben volgens de ILT ’zonder inspectie afgeweken van een vertrekroute voor de nacht’.

Het aantal nachtelijke vrachtvluchten nam volgens het rapport met 5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, tot 9.037. Het maximale aantal is daarmee nog niet in zicht, want dat is vastgesteld op 32.000 van dit soort vluchten per jaar. Minister Harbers heeft de rapportage dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 29-08-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De luchtvaartsector in Nederland MOET krimpen willen we Nederland nog enigszins leefbaar houden.

Maar niet als het aan de Amerikanen ligt, want zij maken duidelijk dat Nederland een vazalstaat van de VS is.
Rampspoed komt over de luchtvaartsector in Nederland, als de Nederlandse regering het krimpscenario doorzet.
Hebben wij in de persoon Mark Harbers een rubberen Robbie, of heeft deze man wel een rechte rug?
Zwichten voor de VS, of baas in eigen land, zeg het maar.
Kiest de Nederlandse regering er wederom voor om te luisteren naar de grote baas dat de Verenigde Staten heet, of gaan we nu eindelijk eens kiezen voor de inwoners van in dit door herrie en vervuiling geteisterd landje?
Gaan we eindelijk eens artikel 21 van de Nederlandse grondwet toepassen?
Gaan we nu eindelijk eens niet naar Brussel luisteren?
Brussel, dat ook een marionet van de VS is, mag van mij zelf de shit in huis halen.
Alle herrie en vervuiling naar Zavetem Airport.

Baas in eigen land.