Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Omwonenden en milieuorganisaties lanceren eigen klachtensite voor overlast vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 936 
|
 vliegherrie.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Vliegherrie.nl moet betrouwbaar meldpunt worden voor vlieghinder

De bewoners worden daarin gesteund door onder meer Milieudefensie, Greenpeace, GroenLinks en de Partij voor de Dieren. De site richt zich op bewoners in de ruime omtrek van alle vliegvelden in Nederland.

Er bestaan al sites voor het melden van vliegtuighinder, zoals het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, kortweg BAS en het Rotterdamse DCMR. Veel bewoners wantrouwen die sites omdat ze worden beheerd door de luchtvaartindustrie zelf of door een overheidsonderdeel dat er geen prioriteit aan geeft.

Alfred Blokhuizen, woordvoerder namens de deelnemende organisaties, noemt BAS een 'zwart gat'.

"De meldpunten functioneren niet. Mensen die regelmatig meldingen doen worden geweerd en inhoudelijk gebeurt er niets met hun meldingen. BAS is daarom nutteloos en niet transparent, lijkt slechts gemaakt om omwonenden af te leiden."

Meldingen openbaar
Op vliegherrie.nl kunnen burgers in het hele land vanaf vandaag hun meldingen van vliegtuigoverlast ongelimiteerd kwijt. De geanonimiseerde meldingen worden openbaar gemaakt, zodat alle bezoekers kunnen lezen wat er speelt rond het thema vliegoverlast.

Periodiek wordt er verslag uitgebracht over aantallen, inhoud van de meldingen en over de geografische spreiding.

Eens per jaar wordt de verzamelde informatie aangeboden aan de Tweede Kamer, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en aan de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Onacceptabel
Matt Poelmans van de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol (ORS): “Wij pleiten al jaren voor een onafhankelijk klachtensysteem en worden daarin ook gesteund door de Nationale Ombudsman. Schiphol wil daar niet aan, dus moeten de bewoners het zelf doen".

Woordvoerder Arjan de Boer van Milieudefensie: "We ondersteunen dit initiatief omdat de gezondheidsschade, de milieu- en geluidsoverlast van het vliegverkeer onacceptabel groot zijn en nog elke dag toeneemt. Schiphol, de luchtverkeersleiding en andere meldpunten zijn onvoldoende transparant."

De samenwerkende organisaties willen met de nieuwe site ook het publiek, de pers en de politiek beter informeren over de problematiek die het vliegverkeer oplevert voor burgers in het land.

Geïnteresseerden, bijvoorbeeld wetenschappers of journalisten, kunnen via de site in contact komen met gehinderde burgers die hun verhaal graag willen doen.

Slager keurt eigen vlees
BAS wordt beheerd door de Schiphol Groep in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Er vindt geen enkel onafhankelijk toezicht plaats op de afhandeling van de klachten en beide organisaties bepalen zelf vrijelijk criteria voor wat wel en niet wordt meegeteld.

De site geeft geen enkel inzicht in de inhoud van meldingen die ontvangen zijn. Blokhuizen: "BAS is een typisch voorbeeld van de slager die zijn eigen vlees keurt. Met vliegherrie.nl komt een eind aan de geheimzinnigheid rond meldingen van vliegtuigoverlast. Iedereen kan binnenkort zien hoeveel meldingen zijn ingediend en wat de aard van die meldingen is."

Over vliegherrie.nl
Achter vliegherrie.nl staan Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, GroenLinks, Extinction Rebellion, Bewoners Omgeving Schiphol, SATL, BTV Rotterdam, Kennisnetwerk IMPACT, Werkgroep Toekomst Luchtvaart, Stichting Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer, Stichting SWAB, SOS Zaanstreek, Floriande TegenGeluid en SchipholWatch.

Bekijk bericht op "vliegherrie.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Marc B uit Almere

1e klacht is een feit. Vanochtend om 05:22 uur wakker geschud door de eerste herriebak boven onze wijk. Vanaf dat moment weer de hele dag vliegTUIG herrie boven Almere. Elke minuut 1 en het gaat maar door. Gisteren de Buitenveldertbaan met vlieghoogtes van 3800voet boven ons dak, vandaag de Kaagbaan met een stoet vliegtuigen op 5500voet. En morgen is vast de Aalsmeerbaan aan de beurt, waar we wederom veel hinder van ondervinden. Wij zijn afhankelijk van de windrichting of we wel of geen hinder ondervinden van Schiphol, en we hebben alleen rust zodra de wind vanuit het zuiden komt. Hoe bizar!!!

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

En PVK? Schittert weer door afwezigheid!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

RICHTINGENSTRIJD BINNEN D66 EN CDA OPVALLEND, PVK BESTUUR ONZICHTBAAR

De jarenlange richtingenstrijd binnen het CDA staat niet op zich. Ook binnen D66 is een splitsing van meningen rond de positie van luchtvaart en Schiphol al lange tijd aan de orde:

Een flink aantal lokale fracties ondertekende een glasheldere nota die pleit voor een reset van Schiphol en sanering van de rond de luchthaven ontstane sterk verslechterde leefomgeving!

Maar vele bestuurders - ook de Kwartiermakers voor het MRA 2.0 bestuur in Heiloo en Uitgeest, die daar als burgemeesters werden aangesteld! - volgen de top van D66 met de ministers Kaag en Ollongren uit het kabinet Rutte die blijven streven naar de HOLLAND METROPOOL van Schiphol CEO (ex-SHELL) Dick Benschop en consorten.

Jarenlang bestond het PVK/PVRC bestuur uit slechts twee bestuursleden va n CDA en D66 huize, sinds enige tijd aangevuld door een bij de Natuur & milieufederatie werkzame voorzitter, een ORS vertegenwoordiger (sinds kort ex CDA) en een nieuwe secretaris.

Het is inderdaad raadselachtig dat - ondanks vele oproepen tot meer zichtbaarheid van de bestuursstandpunten op deze website! - dit bestuur blijft volharden in stilzwijgen en onzichtbaarheid. Wellicht bestaat daar ook een richtingenstrijd die tot uitzichtloosheid leidt?!


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Gelijk maar even een account gemaakt op dit geweldige initiatief!
Weg met dat nietsdoende en hou de bewoners zoet bas……….
Als vanavond de laatste vliegende klimaatslopers klaar zijn gelijk maar een melding maken.

Even een reactie op de criticasters hierboven, beetje off-topic om op dit item deze reacties te plaatsen.
Dan ben ik van mening dat de mensen die zich met dit platform bezig houden op hun manier fantastisch bezig zijn, nml het beschikbaar stellen van een uitlaatklep over vlieghinder en klimaarschade

En met alle respect “ we zijn met z’n allen geen profs” maar amateurs die roeien met de riemen die beschikbaar zijn.
Dan is het ook nog een akelige tijd met een slopend virus, dus mogelijkheden om samenkomsten zijn beperkt.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Misschien moeten we een eigen politieke partij oprichten. 100% gericht op het terugdringen van de overlast op schiphol. Er zijn nu zoveel partijen die zich op een specifieke doelgroep richten.
Met 100.000 stemmen zit je in de kamer. Gezien de onvrede die er bij een redelijk aantal mensen is over de politiek in het algemeen en het grote aantal mensen dat overlast ervaart is er misschien een kans. 50.000 handtekeningen zijn nodig om een partij te beginnen

-Neutraal en onthouding van stemmen op elk agenda punt behalve daar waar het schiphol betreft.

-Nachtvluchten verbieden tussen 23.00 en 7.00
-Per direct verplicht invoeren glijvluchten overdag.
-Maximaal aantal vluchten per uur gedurende de spits
-Terugdringen stikstof uitstoot schiphol om ruimte voor woningbouw en boeren te creeeren
-Terugdringen co2 uitstoot schiphol zodat er minder maatregelen nodig zijn op andere gebieden
-Maximaal aantal vluchten per jaar
-Andere stijgings procedure
-Andere aan en uitvliegroutes die minder hinder geven

Iets veranderen zal ook dat niet maar dan heb je als partij recht op subsidie,medewerkers,spreektijd in de kamer,zendtijd op tv.
Het lijkt misschien ver weg maar misschien is het mogelijk. Lokaal zijn er mogelijk zelfs reele kansen voor een partij die zich 100% op de overlast van schiphol richt.

Geplaatst door baard uit heiloo

Ik vrees dat die Partij er nooit gaat komen !.
Als je alleen al de weinige reactie,s op vlieghinder.nl neem , kan je alleen maar concluderen dat de herrie van overvliegende vliegtuigen door 95 % van de bevolking voor lief word genomen .
De mensen die er wel last van hebben zijn gewoon overgevoelig voor geluid ! .
De PVK heeft 650 leden . Logisch dat zij het tij ook niet kunnen keren .
Vliegherrie.nl lijkt leuk , maar wat zegt het als 1000 mensen 1000 x een klacht indienen !.
De Luchtverkeersleiding is de enigste partij die wat aan de ( geluid ) overlast kan doen ! .










Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het gevaar bestaat dat als er bij BAS minder geklaagd gaat worden omdat men nu bij vliegherrie.nl gaat klagen, Cora volgend jaar (als zij er nog zit) het jaarverslag van BAS pakt en constateert dat de overlast minder is geworden en dat Schiphol dus conform de luchtvaartnota de beloofde groei verdiend heeft. Politici zijn er meester in om alleen die rapporten te lezen die hen het beste uitkomen. Ik hoop dat ik dit te pessimistisch zie en dat de initiatiefnemers van vliegherrie.nl in staat zijn om deze mogelijk ongewenste ontwikkeling te voorkomen.

Geplaatst door P.Keijzer uit Aalsmeer

al 2 keer om 5 uur wakker geworden ,nu iedere morgen om 7 uur al dit is veel te vroeg .De herrie lijkt wel veel erger als voor de corona.!!!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Ik zit hier ook inmiddels volledig shellshocked door het parallel landen dat standaard is geworden. Aalsmeerbaan is de hele dag hoofdlandingsbaan ook buiten de spits.
Landen kan wel volgens de preferentie tabel want dat is gedurende een half uurtje ook gebeurt toen er blijkbaar iets was op de zwanenburg baan. Een echte noodzaak is er niet. Ook toen de zwanenburg baan 6 maanden dicht was kond het zonder.
Nu kan het weer dus doet men het gewoon,tegen de voorschriften van het nnhs.

Schiphol lapt het nnhs volledig aan zijn laars en er is geen enkele handhaving of bescherming voor de omwonenden. Bas meld het niet eens meer als uitzondering en de verklaring voor het baangebruik ontbreekt ook steeds vaker.

Ziek en depressief makend,kan nergens meer op concentreren.

Denk niet dat het erger is dan voor corona. Is een lange tijd rustig geweest dus dan lijkt het ineens weer heel erg.


Geplaatst door v..d. Thoorn uit Vlaardingen

4 augustus 2021 Weer dat herrievliegtuig om 19.37 u. over Vlaardingen richting Rotterdam airport.