Omwonenden Eindhoven Airport zijn het klagen moe
|
| | ed.nl

EINDHOVEN - Voor het eerst zijn de klachten over geluidsoverlast rondom de Eindhovense luchthaven afgenomen, over een heel jaar gezien. Volgens omwonenden zegt dat niets over de overlast zelf. "Mensen zijn gewoon doodmoe van het melden."
Dat hele meldsysteem is gewoon flauwekul
Een keiharde verklaring voor de scherpe daling van het aantal klachten over vliegtuiglawaai heeft Klaas Kopinga, voorman van de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) niet. Wel heeft hij een sterk vermoeden dat mensen het melden beu zijn geworden: "Ik kan wel klagen, maar er wordt toch niets mee gedaan, vinden velen."
In feite is dat ook zo. Aan de Alderstafel werd immers besloten dat het civiel gebruik van de militaire vliegbasis flink mag groeien de komende jaren. Kopinga: "Tot 2020 zijn de kaarten geschud."
Wintelre
Henk Bartels van de Dorpsraad Wintelre, het dorp dat pal onder de veelgebruikte vertrekroute 1B ligt, is ervan overtuigd dat de overlast niet daalt. Integendeel. "Maar de mensen zijn doodmoe van het melden. Het helpt helemaal niets. Dat hele meldsysteem op samenopdehoogte.nl is gewoon flauwekul. Men kan het beter opdoeken en het geld ervoor stoppen in een leefbaarheidsfonds."
In 2012 werden nog maar 2327 meldingen over vlieglawaai ingediend. Dat aantal nam sterk toe in de jaren erna en bereikte een hoogtepunt in 2015. Toen bleef het aantal klachten maar nét steken onder de 30.000. Vorig jaar daalde het naar 23.000. De enorme stijging in 2015 heeft voor een deel te maken gehad met de evaluatie van de eerste groeifase van Eindhoven Airport en de besluitvorming over fase twee in dat jaar: het klagen werd een middel in de strijd van omwonenden tegen de groei van Airport.
Veldhoven
De grootste afname vorig jaar deed zich voor in Veldhoven. Werden hier in 2015 nog 2469 klachten ingediend, een jaar later waren dat er nog maar 436. Ook vanuit Wintelre werden vorig jaar veel minder meldingen gedaan (742) dan in het jaar ervoor (1161).
Opvallend maar verklaarbaar is de stijging van meldingen en aantallen melders aan de ándere kant van het vliegveld. Vanuit Eindhoven (vooral Achtse Barrier en Acht) kwamen twee keer zoveel klachten binnen als in 2015. Ook in Best was sprake van een toename. Dat heeft alles te maken met het feit dat er vanaf 1 januari vorig jaar meer over dat gebied gevlogen wordt, in een poging van de luchtverkeersleiding om de hinder zoveel mogelijk te spreiden.
Achtse Barrier
Willem van den Brink, inwoner van Acht, heeft met behulp van de vlieggegevens op samenopdehoogte.nl becijferd dat uitgerekend op mooie, zonnige dagen er vaak in noordelijke richting wordt gestart. Van den Brink heeft dit aangekaart bij de geluidhindercommissie COVM. "De luchtverkeersleiding heeft dit beaamd. Wij vinden dat een onredelijke spreiding. Je kunt je tuinstoel nog niet buiten zetten of er wordt weer gevlogen. Ik heb dit met wethouder Schreurs besproken. Zij zegde toe dat de luchtverkeersleiding ook hiermee rekening gaat houden bij de spreiding." Bekijk bericht op "ed.nl"
Geplaatst door V.O.S.
De Schiphol-group is eigenaar van Eindhoven-Airport.
Dus hetzelfde beleid.
Er wordt helmaal niets met de klachten gedaan, slechts voor de statistieken.
Je kunt klagen dat je een ons weegt, de arrogante sector kan namelijk doen wat ze wil in Nederland, zo is op dit moment de heersende gedachte….......
Toch raad ik aan om vooral door zoveel mogelijk mensen, klachten in te dienen.
Laat je vooral horen, want de sector bulderd over ons heen!