Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden Eindhoven Airport zijn het klagen moe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1290 
|
 ed.nl 
tb_vliegtuig-90ZAH-2.jpg

EINDHOVEN - Voor het eerst zijn de klachten over geluidsoverlast rondom de Eindhovense luchthaven afgenomen, over een heel jaar gezien. Volgens omwonenden zegt dat niets over de overlast zelf. "Mensen zijn gewoon doodmoe van het melden."

Dat hele meldsysteem is gewoon flauwekul


Een keiharde verklaring voor de scherpe daling van het aantal klachten over vliegtuiglawaai heeft Klaas Kopinga, voorman van de Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) niet. Wel heeft hij een sterk vermoeden dat mensen het melden beu zijn geworden: "Ik kan wel klagen, maar er wordt toch niets mee gedaan, vinden velen."

In feite is dat ook zo. Aan de Alderstafel werd immers besloten dat het civiel gebruik van de militaire vliegbasis flink mag groeien de komende jaren. Kopinga: "Tot 2020 zijn de kaarten geschud."

Wintelre
Henk Bartels van de Dorpsraad Wintelre, het dorp dat pal onder de veelgebruikte vertrekroute 1B ligt, is ervan overtuigd dat de overlast niet daalt. Integendeel. "Maar de mensen zijn doodmoe van het melden. Het helpt helemaal niets. Dat hele meldsysteem op samenopdehoogte.nl is gewoon flauwekul. Men kan het beter opdoeken en het geld ervoor stoppen in een leefbaarheidsfonds."

In 2012 werden nog maar 2327 meldingen over vlieglawaai ingediend. Dat aantal nam sterk toe in de jaren erna en bereikte een hoogtepunt in 2015. Toen bleef het aantal klachten maar nét steken onder de 30.000. Vorig jaar daalde het naar 23.000. De enorme stijging in 2015 heeft voor een deel te maken gehad met de evaluatie van de eerste groeifase van Eindhoven Airport en de besluitvorming over fase twee in dat jaar: het klagen werd een middel in de strijd van omwonenden tegen de groei van Airport.

Veldhoven
De grootste afname vorig jaar deed zich voor in Veldhoven. Werden hier in 2015 nog 2469 klachten ingediend, een jaar later waren dat er nog maar 436. Ook vanuit Wintelre werden vorig jaar veel minder meldingen gedaan (742) dan in het jaar ervoor (1161).

Opvallend maar verklaarbaar is de stijging van meldingen en aantallen melders aan de ándere kant van het vliegveld. Vanuit Eindhoven (vooral Achtse Barrier en Acht) kwamen twee keer zoveel klachten binnen als in 2015. Ook in Best was sprake van een toename. Dat heeft alles te maken met het feit dat er vanaf 1 januari vorig jaar meer over dat gebied gevlogen wordt, in een poging van de luchtverkeersleiding om de hinder zoveel mogelijk te spreiden.

Achtse Barrier
Willem van den Brink, inwoner van Acht, heeft met behulp van de vlieggegevens op samenopdehoogte.nl becijferd dat uitgerekend op mooie, zonnige dagen er vaak in noordelijke richting wordt gestart. Van den Brink heeft dit aangekaart bij de geluidhindercommissie COVM. "De luchtverkeersleiding heeft dit beaamd. Wij vinden dat een onredelijke spreiding. Je kunt je tuinstoel nog niet buiten zetten of er wordt weer gevlogen. Ik heb dit met wethouder Schreurs besproken. Zij zegde toe dat de luchtverkeersleiding ook hiermee rekening gaat houden bij de spreiding."

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De Schiphol-group is eigenaar van Eindhoven-Airport.
Dus hetzelfde beleid.
Er wordt helmaal niets met de klachten gedaan, slechts voor de statistieken.
Je kunt klagen dat je een ons weegt, de arrogante sector kan namelijk doen wat ze wil in Nederland, zo is op dit moment de heersende gedachte….......

Toch raad ik aan om vooral door zoveel mogelijk mensen, klachten in te dienen.
Laat je vooral horen, want de sector bulderd over ons heen!

Geplaatst door anoniem

Zij zegde toe dat de luchtverkeersleiding ook hiermee rekening gaat houden bij de spreiding."

Dit is een belangrijk punt dat ook op Schiphol een rol speelt. Moet men de overlast juist concentreren of uitspreiden over een zo groot mogelijk gebied. Ik denk dat de bewoners hier bijzonder verdeeld over zijn. Zij die onder een route wonen willen graag spreiding en zij die niet onder een route wonen willen graag concentratie.

Ik ben zelf voor concentratie,dat geeft mensen in elk geval de mogelijkheid om de overlast te ontvluchten door te verhuizen naar een nabij gelegen woonplaats die buiten de route ligt. Bij spreiding wordt het voor zeer veel mensen bijzonder lastig om aan de overlast te ontkomen. Maar goed,dit is een punt van discussie en er zijn argumenten voor en tegen beide opties. Dit is toch iets waar de bewoners gezamelijk naar zouden moeten kijken en gezamelijk met een standpunt komen. Ik vermoed dat dit in de toekomst een grote rol gaat spelen.

Geplaatst door anoniem

Wij hebben BAS, het Bewoners aanspreekpunt Schiphol.
BAS is ook slechts een verzamelpunt van klachten, na een ontmoedigende hoeveelheid onzinnige vragen heb je een melding gedaan van overlast waar vervolgens alleen maar een overzicht van komt, rapportages noemen ze die.
In dat overzicht worden vervolgens al je klachten toegekend aan buitengewone omstandigheden; Baanonderhoud, afwijkende windrichting en ga zo maar door.
De overlast van de toestellen wordt niet aangepakt. één en al grote onzin dat BAS.
En nadat je honderden meldingen van toename in overlast hebt gedaan, ben je het melden zat. Er gebeurt niets dus wat heeft het melden nog voor zin? Dus je stopt ermee en BAS roept, Kijk! er is minder overlast! Dus wel of niet melden, BAS weet het altijd wel weer in het voordeel van Schiphol te vertellen.