Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden dreigen Schiphol met de rechter

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 137 
|
 trouw.nl 
Omwonenden dreigen Schiphol met de rechter


Door Elisa Hermanides

Omwonenden van Schiphol stappen naar de rechter als het overleg in de Omgevingsraad stukloopt, zegt voorman Kees van Ojik. Berekeningen van vliegtuighinder worden opnieuw bekeken.

Het overleg tussen Schiphol en omwonenden over groei van het vliegverkeer na 2020 staat op klappen vanwege de ophef over de rapportage die het milieueffect weergeeft (MER). De omwonenden dreigen naar de rechter te stappen als het overleg met de luchthaven strandt, zegt Kees van Ojik.

Hij is voorman van de bewonersdelegatie van de Omgevingsraad Schiphol. “Schiphol heeft gerekend met gemanipuleerde gegevens, zodat ze kan claimen dat er spectaculaire groei mogelijk is”, zegt Van Ojik, “Het is een vreselijke blamage.”

Eerder schoot het de bewoners al in het verkeerde keelgat dat Schiphol zei te willen groeien naar jaarlijks 600.000 vliegbewegingen (starts en landingen) in 2030. Tot 2020 is de afspraak dat de luchthaven niet verder groeit dan een half miljoen vliegbewegingen. Die grens is al bijna bereikt. Groei zou volgens Schiphol mogelijk zijn omdat nieuwe vliegtuigen minder hinder veroorzaken.

De spanningen rond het Schipholdossier lopen de laatste tijd hoog op. Niet alleen de omwonenden, maar ook KLM had felle kritiek op de manier waarop Schipholtopman Jos Nijhuis de nationale luchthaven heeft laten vollopen met vakantievluchten, die de Nederlandse economie verder weinig opleveren en de groeimogelijkheden van KLM beperken. Uitgerekend gisteren maakte Nijhuis bekend dat hij voortijdig vertrekt als topman van de luchthaven.

Begin deze week werd bekend dat er twijfels waren over de MER van Lelystad Airport, de toekomstige dependance van Schiphol. Staatssecretaris Sharon Dijksma constateerde ‘onvolkomendheden’, nadat actiegroep Hoog Overijssel haar daarop had gewezen. Naar aanleiding van deze fouten besloot het ministerie om ook de uitkomsten bij de MER van Schiphol door te lichten. “De uitkomsten van de MER van Schiphol volgens het nieuwe, Europese model verschillen van het eerder gehanteerde Nederlandse model”, aldus een woordvoerder van Dijksma. “Reden om nog eens zorgvuldig naar de berekeningen te kijken.”

Officieel vertrekt Nijhuis eerder omdat hij het beter vindt als iemand anders aan de slag gaat met de toekomst van Schiphol nu er een nieuw regeerakkoord ligt. Hij blijft nog tot in het eerste kwartaal van 2018.


Van Ojik gelooft niet dat er sprake is van een ongelukje van de kant van Schiphol bij het opstellen van de MER voor de luchthaven, die overigens nog niet openbaar is. “Het lijkt erop dat Schiphol dit met boze opzet heeft gedaan. Zij hoort dit rapport op een neutrale manier op te stellen. In plaats daarvan heeft ze geprobeerd het naar haar hand te zetten. Het is goed dat het ministerie Schiphol nu tot de orde roept.”

In een reactie stelt Schiphol dat de luchthaven volgens afspraak met het ministerie de Europese rekenregels heeft gebruikt om de effecten van het vliegverkeer te berekenen. “Op basis daarvan is gebleken dat verdere ontwikkeling mogelijk is bij afname van geluidshinder. Hoe en wat precies, daarover zijn we nu met alle partijen in overleg en daarover doen we geen concrete uitspraken.”

Ook met Lelystad erbij blijft Schiphol nog aantrekkelijk voor pretvluchten
Schiphol loopt tegen de grenzen van de groei aan, vooral door de vele vakantievluchten vanaf de luchthaven. Lelystad Airport, nu nog een trainingsvliegveld, moet soelaas bieden. Vijf vragen over Lelystad Airport.

Waarom wordt trainingsvliegveld Lelystad een dependance van Schiphol?
Lelystad moet uitgroeien tot een regionale luchthaven, die vakantievluchten van Schiphol kan overnemen. De ruimte die dan ontstaat, is bedoeld voor vliegverkeer dat bijdraagt aan Schiphol als internationaal knooppunt – ook wel hub genoemd. Tenminste dat is de bedoeling. Van het zogeheten selectiviteitsbeleid, waarbij vakantieverkeer wordt geweerd ten gunste van vluchten voor internationale overstappers, is de laatste paar jaar weinig terechtgekomen.

Ook Eindhoven had Schiphol moeten ontlasten door het overnemen van vakantieverkeer. Nu zijn er wel veel ‘pretvluchten’ gekomen vanaf Eindhoven, maar tegelijkertijd zijn ook de vakantievluchten op Schiphol blijven groeien.

Wanneer gaat Lelystad Airport open?
Op 1 april 2019. Al is het de vraag of dit gaat lukken. Het protest tegen de luchthaven groeit en wordt in Den Haag ook steeds serieuzer genomen. Zo erkende staatssecretaris Sharon Dijksma deze week dat er fouten zijn gemaakt bij de milieueffectrapportage van Lelystad. Zij werd op deze ‘onvolkomenheden’ gewezen door de actiegroep Hoog Overijssel. Onvrede is er vooral over de lage hoogte waarop de vliegtuigen de eerste jaren van en naar Lelystad vliegen. Vliegtuigen kunnen uiteindelijk wel hoger gaan vliegen, maar pas als het luchtruim helemaal opnieuw is ingericht. Maar voordat deze nieuwe inrichting klaar is, is het 2023.

Kan dat niet sneller?
Nee, dat kan niet, stelt staatssecretaris Dijksma. Een van de oorzaken is een tekort aan luchtverkeersleiders. Bovendien is de herinrichting een complex project, omdat het luchtruim bij Lelystad is omgeven door militair luchtruim en drukbezet is door vertrek- en ­naderingsroutes van Schiphol.

Omwonenden zien liever dat de luchthaven pas in 2023 opengaat, als er wel hoger gevlogen kan worden. Maar de demissionaire staatssecretaris – en met haar de luchtvaartlobby – vindt openen in april 2019 noodzakelijk, omdat Schiphol nagenoeg vol is. Eerder liep de opening van Lelystad Airport al een jaar vertraging op omdat er een achterstand was bij het ontwerpen van de aanvliegroutes van de nieuwe luchthaven. Ook deze achterstand is deels terug te voeren op een tekort aan luchtverkeersleiders.

Helpt het echt als Lelystad opengaat?
Dat valt tegen. In de eerste jaren kan er vanaf Lelystad Airport nog maar heel beperkt gevlogen worden. In het eerste jaar gaat het om 2000 tot 4000 vliegbewegingen. Dat groeit tot 10.000 vliegbewegingen in 2023 oftewel bijna 30 per dag. Ook dat is nog weinig. Ter ­vergelijking: het aantal vlieg­bewegingen op Schiphol was vorig jaar 479.000. Het plan is om Lelystad Airport na 2023 te laten ­doorgroeien naar 45.000 vlieg­bewegingen.

Willen luchtvaartmaatschappijen die veel vakantievluchten uitvoeren, wel vliegen vanaf Lelystad?
Dat is de vraag. Lagere tarieven moeten het aantrekkelijker maken om vanaf Lelystad te gaan vliegen. Maar als een maatschappij gaat ­vliegen vanaf Lelystad hoeft dit nog niet te betekenen dat die vluchten weghaalt van Schiphol. Vakantievlieger TUI bijvoorbeeld, wil wel vanaf Lelystad gaan vliegen, maar heeft geen zin om Schiphol dan te verlaten.

Om te garanderen dat er wel degelijk ruimte ontstaat op Schiphol kan de overheid met een luchtverdeelsysteem komen, dat wil zeggen een systeem waarbij de overheid ­bepaalde type vluchten naar bepaalde luchthavens dirigeert. De vraag is of dit mag volgens de Europese regels voor eerlijke concurrentie. De demissionair staatssecretaris sprak vorig maand ook nog over de mogelijkheid van een vliegtaks om maatschappijen aan te moedigen naar Lelystad te gaan.

Bekijk bericht op "trouw.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Nee, dat kan niet, stelt staatssecretaris Dijksma. Een van de oorzaken is een tekort aan luchtverkeersleiders. Bovendien is de herinrichting een complex project, omdat het luchtruim bij Lelystad is omgeven door militair luchtruim en drukbezet is door vertrek- en ­naderingsroutes van Schiphol.

Omwonenden zien liever dat de luchthaven pas in 2023 opengaat, als er wel hoger gevlogen kan worden. Maar de demissionaire staatssecretaris – en met haar de luchtvaartlobby – vindt openen in april 2019 noodzakelijk, omdat Schiphol nagenoeg vol is. Eerder liep de opening van Lelystad Airport al een jaar vertraging op omdat er een achterstand was bij het ontwerpen van de aanvliegroutes van de nieuwe luchthaven. Ook deze achterstand is deels terug te voeren op een tekort aan luchtverkeersleiders.


Dit is natuurlijk ook absurd. De overheid is zelf verantwoordelijk voor de luchtverkeersleiding en kan zelf besluiten om daar meer geld aan te geven en om ze meer mensen te laten aannemen. Dan kan je toch niet als overheid zeggen "ja daar kunnen wij niks aan doen. Het ligt aan de lvnl want die hadden niet genoeg mensen"
Echt heel vreemd.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.