Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omwonenden boos over late landingen en geluidsruimte Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 189 
|
 ed.nl - 17-12-2019 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Door Rob Burg

EINDHOVEN - Tot november volgend jaar mogen vliegtuigen nog na 23.00 uur op Eindhoven Airport landen. Dat gaat in tegen het advies van Pieter van Geel. Omwonenden zijn ontstemd.

Eerder werd al bekend dat Eindhoven Airport de datum van 1 januari niet gaat halen, onder meer vanwege lang lopende planningsafspraken met luchtvaartmaatschappij Transavia en de internationale toewijzing van start- en landingsrechten (slots). Zomer 2020 moest wel haalbaar zijn, liet minister Cora van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer in september vervolgens weten.

Maar ook die deadline wordt niet gehaald, zo staat nu zwart op wit in de nieuwe mede-gebruiksvergunning voor Eindhoven Airport. Die vermeldt dat tot november respectievelijk nog drie (tot april) en vier landingen (tot eind oktober) mogen plaatsvinden tussen 23.00 en 24.00 uur.

‘Geen 100 procent garantie’
Omwonenden en organisaties die deel uitmaken van het overlegplatform COVM, reageren ontstemd. Sommigen vrezen zelfs dat ook na oktober nog late landingen zullen gaan plaatsvinden. Het gaat om een ‘handjevol’ vluchten, erkent Dick Veenstra, voorzitter van het Bewonersplatform Woensel Noord. Hij vreest echter dat ook eind oktober geen haalbare kaart zal zijn voor Transavia, de enige ‘carrier’ met een basis op de Eindhovense luchthaven én rechten voor geplande vluchten in dat laatste uur. ,,De vergunning geeft ons geen 100 procent garantie”, aldus Veenstra.

Klaas Kopinga deelt zijn vrees niet: een vergunning is een vergunning, zegt de voorzitter van de BOW. Hij is dan ook tevreden over de ingangsdatum. De grootste wrevel onder de omwonenden heeft volgens hem een andere oorzaak. Door het verlagen van het eerder gestelde maximum van 43.000 jaarlijkse vluchten naar 41.500 én het uitfaseren van de late landingen ontstaat een kleinere geluidscontour; de ‘begrenzing’ van de hoeveelheid geluid.

In de nieuwe vergunning wordt echter nog steeds gerekend met een contour van 10,3 vierkante kilometer. De BOW verzet zich daartegen. Volgens de BOW-voorman maakt een te ruime jas het mogelijk dat slots voor kleine zakentoestellen worden ingeruild voor passagiersvluchten. ,,Ik zeg niet dát het gebeurt, maar het kan wél. Door het vastleggen van een kleinere geluidscontour en daarop te handhaven, neem je dat risico weg.”

Vliegtuiggeluid
Omwonenden verzetten zich ook -al langer- tegen de berekende hoeveelheid vliegtuiggeluid. De in de vergunning opgenomen geluidsruimte zal volgens sommigen overschreden worden, doordat er tegenwoordig vaak met zwaardere vliegtuigen (Boeings 737-800 in plaats van de -300) wordt gevlogen. De berekeningsmethode dateert van 2013. Volgens de ministeries van I&W en Defensie is er weliswaar nu sprake van een andere ‘vlootmix’, maar blijft de totale hoeveelheid geluid toch binnen de normen.

Ook volgens Kopinga wordt die norm, bij een geluidscontour van 10,3 vierkante kilometer, niet overschreden. Het is inmiddels een ‘welles-nietes spelletje geworden’ vindt Veenstra. Ook Kopinga vindt het niet opportuun de discussie op dit moment te voeren. Wél als er straks nieuwe spelregels worden opgesteld, die moeten zorgen voor een afname met 30 procent van het huidige vliegtuiggeluid.

Tegen de nieuwe vergunning, die op 1 januari moet ingaan en twee jaar geldt, is geen beroep of bezwaar mogelijk. De COVM, waarin naast omwonenden ook regiogemeenten, de luchthaven, Defensie en de luchtvaartsector is vertegenwoordigd, kan enkel advies uitbrengen.

Bekijk bericht op "ed.nl - 17-12-2019"

Reacties op dit bericht