Omstreden vliegroutes Lelystad Airport lijken in beton gegoten
De omstreden vliegroutes van en naar Lelystad Airport zijn vastgesteld door experts van Luchtverkeersleiding Nederland. Provincies en gemeenten hebben geen invloed gehad op de gemaakte keuzes. De vliegroutes – die met name Teuge Airport zwaar schaden – lijken daarmee in beton gegoten.
Toen de knappe koppen van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de militaire luchtverkeersleiding Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) zich eind vorig jaar in hun studeerkamers terugtrokken om de vliegroutes van en naar Lelystad Airport te ontwerpen, kregen ze een handvol harde uitgangspunten mee waaraan die routes moesten voldoen. Daarna was het up to them; provincies en gemeenten hadden geen inspraak meer op de uitkomsten van de ingewikkelde puzzel die ze aan het maken waren. ,, Tussendoor zijn de verschillende opties niet aan gemeenten en provincies voorgelegd”, vertelt LVNL-woordvoerder Maj-Britt van Raalte. ,,Het is een zeer complex en technisch proces. Alles luistert heel nauw. We hebben van het ministerie harde uitgangspunten meegekregen. De routes die we hebben ontworpen voldoen aan al deze gestelde eisen.”
Harde eisen
Die uitgangspunten, waarop de provincies Gelderland en Overijssel via de Alderstafel wél invloed hadden, behelsden grofweg vijf ‘harde eisen’. De nieuwe Lelystad-routes moeten aansluiten op de vertrek- en naderingsroutes vlakbij de luchthaven die al in 2014 aan de Alderstafel zijn vastgesteld; de routes mogen het Schipholverkeer en het militaire luchtruim niet verstoren; woonkernen moeten zoveel mogelijk vermeden worden en boven de oostelijke provincies moet op een hoogte van tenminste 6.000 voet (1,8 kilometer) worden gevlogen. ,,De routes die we hebben ontworpen respecteren deze uitgangspunten”, zegt Van Raalte. ,,Daarna is via uitgebreide simulaties onderzocht of ze ook écht gebruikt kunnen worden en veilig zijn. Dat is een technisch proces waarin luchtverkeersleiders hebben onderzocht wat je onderweg allemaal tegenkomt, wat vliegt waar en op welke hoogte. De routes die nu vaststaan voldoen aan de uitgangspunten, zijn veilig en operationeel werkbaar.”
Nationaal Paracentrum
Een van de vertrekroutes vanaf Lelystad gaat pal over Teuge Airport. Hierdoor kan het Nationaal Paracentrum op Teuge, het op een na grootste van Europa, geen parachutesprongen meer uitvoeren. Dit legt een bom onder de exploitatie van het vliegveld, omdat de skydivers de helft van de omzet in het laatje brengen. Een andere route dan over Teuge was echter niet mogelijk, stellen LVNL en CLSK. Van Raalte: ,,Iedere andere route in de buurt van Teuge zou niet voldoen aan de uitgangspunten, want in die omgeving is het luchtruim overvol. Vooral met Schipholverkeer, maar ook het militair oefenruim ligt in de buurt. Dit was echt de enige optie.”
Sowieso heeft het ministerie niet van LVNL geëist om bij het ontwerpen van de vliegroutes rekening te houden met de belangen van de General Aviation, de recreatieve luchtvaart. ,,Dat was inderdaad geen uitgangspunt waaraan we moesten voldoen”, vertelt Van Raalte. ,,Natuurlijk hebben we gekeken hoe we de gevolgen voor de recreatieve luchtvaart konden beperken, maar dat was op deze locatie maar heel beperkt mogelijk.”
consultatieronde
In september, oktober en november houden LVNL en CLSK een grote consultatieronde waarbij partijen die gebruikmaken van het Nederlandse luchtruim hun zegje mogen doen over de Lelystad-routes, zoals de koepel van luchtvaartmaatschappijen en de AOPA – de belangenvereniging voor particuliere vliegtuigeigenaren en piloten. ,,Zij mogen suggesties doen en bezwaren inbrengen en daar gaan wij serieus naar kijken”, zegt Van Raalte. ,,Maar wij hebben wel als uitgangspunt dat dit proces de opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 niet mag vertragen. Dus ja, we gaan in gesprek, maar dat mag onze planning niet in gevaar brengen.”
Ook het ministerie van infrastructuur en milieu start na de zomervakantie met een serie informatiebijeenkomsten in Oost- en Noord-Nederland. Waar en wanneer precies, is nog niet bekend.
Bekijk bericht op "De Stentor 29-06-2017"