Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Omgevingsraad Schiphol besluit tot experiment met startroute Kaagbaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1302 
|
 omgevingsraadschiphol.nl 
me_vliegtuig_IMG_2023.jpg

In het najaar start een experiment met een aangepaste startroute vanaf de Kaagbaan. Het doel van het experiment is dat het per saldo leidt tot minder hinder in de regio Leimuiden. Een deel van het vliegverkeer zal tijdens het experiment in de bocht een vaste route vliegen, zodat uitwaaiering van het vliegverkeer richting Leimuiden wordt beperkt. Op 26 februari 2016 hebben de leden van de Omgevingsraad Schiphol het besluit over dit experiment genomen.

Optimalisatie startroute Leimuiden
Het experiment is het resultaat van het microklimaatproject Leimuiden waarin leden van de Omgevingsraad Schiphol gezamenlijk de mogelijke alternatieven voor de startroute vanaf de Kaagbaan hebben onderzocht. Bewoners en bestuurders uit gemeente Kaag en Braassem hebben in het verleden verzocht aan de Alderstafel (voorloper Omgevingsraad Schiphol) de route zodanig aan te passen dat deze minder hinder oplevert voor Leimuiden. Er is nu een variant bedacht waarmee dat lukt. Er ontstaat een per saldo positief effect voor de regio Leimuiden, hoewel er in Rijssenhout en Kudelstaart een lichte toename van de hinder kan optreden.
“Het microklimaatproject Leimuiden bewijst dat constructief overleg met een gezamenlijk doel in de Omgevingsraad Schiphol tot resultaat leidt” aldus bewonersvertegenwoordiger Rob Loekenbach. Ook clustervertegenwoordiger in de Omgevingsraad Schiphol en inwoner van Burgerveen Arnoud Hendriks benadrukt het succes van het overleg. ‘’Het kleine dorp Burgerveen kan dankzij de Omgevingsraad Schiphol rechtstreeks participeren in dit project om de startroutes van de Kaagbaan te optimaliseren.”

Uitvoering experiment startroute
Nu de Omgevingsraad Schiphol heeft ingestemd met het experiment treffen de luchtvaartpartijen voorbereidingen om de aanpassing van de vliegroute te implementeren. Naar verwachting start het experiment in oktober van dit jaar, nadat komende maanden de operationele uitwerking en veiligheidstoets heeft plaatsgevonden.
Met dit experiment wordt onderzocht of de aanpassing van de startroute in de praktijk het effect heeft, zoals dat uit de uitgevoerde onderzoeken naar voren komt. De Omgevingsraad Schiphol zal daarvoor tijdens het experiment de effecten van de aangepaste vliegroute nauwlettend monitoren. Het experiment zal maximaal twee jaar duren.

Voor meer info en lees het originele artikel via onderstaande link.

Bekijk bericht op "omgevingsraadschiphol.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door de Vries

Als er dan toch rekening gehouden wordt met kleine dorpen, laat men dan ook eens naar de situatie in Lijnden kijken!

Daar valt ook een hoop winst te behalen door tussen Zwanenburg en Lijnden te vliegen i.pv. tussen Zwanenburg en Badhoevedorp. Tevens gunstig voor Amsterdam Nieuw-West.

Wel vreemd dat met dit experiment het zogenaamde "waterbed-effect" waar altijd over gesproken wordt niet bezwaarlijk is. Immers Rijsenhout en Kudelstaart krijgen er meer hinder bij?

Of heeft Leimuiden zijn eigen Cees van Ojik?

Geplaatst door anoniem

Beste de Vries,
Inderdaad, Leimuiden heeft zijn eigen van Ojik in de persoon van Rob Loekenbach, plaatsvervangend clustervertegenwoordiger voor het Kaagbaan buitengebied.
Kudelstaart is de grote verliezer in de zin van meer ernstig gehinderden. Als alle maatschappijen die een vaste bochtstraal kunnen vliegen dit gaan doen komen er nog eens ruim 3 maal zoveel ernstig gehinderden bij, noem dit maar een lichte toename.
En dat terwijl Kudelstaart (9000 inwoners) nu al een hogere jaarlijkse geluidsbelasting hebben dan Leimuiden (4000 inwoners) om nog maar te zwijgen over de sterke toename van overlast van Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan de komende jaren.
Fijn om een buurman als Leimuiden te hebben die dan ook nog eens extra overlast over de schutting gooit richting Kudelstaart en Aalsmeer!
Argumentatie: per saldo komen er in het hele gebied minder ernstig gehinderden dus kunnen we de meest belaste gemeenten nog wel wat extra's geven.
De vrijgekomen extra ruimte voor Schiphol kan later weer gebruikt worden om meer bewegingen
te kunnen faciliteren dus per saldo nog meer geluidbelasting voor de "pechregio" Aalsmeer.
Een soort van vliegwieleffect dus.
Ik begrijp steeds beter dat bepaalde bewonersorganisaties in het verleden geen moeite hebben gedaan om het oude normen- en handhavingsstelsel te verdedigen. De laatste mogelijkheid om
lokale gebieden nog enigszins bescherming te bieden werd hiermee overboord gegooid en dat
is precies waar Leimuiden nu de vruchten van gaat plukken ten koste van Kudelstaart.

Geplaatst door anoniem

ontstaat een per saldo positief effect voor de regio Leimuiden, hoewel er in Rijssenhout en Kudelstaart een lichte toename van de hinder kan optreden.
“Het microklimaatproject Leimuiden bewijst dat constructief overleg met een gezamenlijk doel in de Omgevingsraad Schiphol tot resultaat leidt” aldus bewonersvertegenwoordiger Rob Loekenbach. Ook clustervertegenwoordiger in de Omgevingsraad Schiphol en inwoner van Burgerveen Arnoud Hendriks benadrukt het succes van het overleg

Dit is absurd. Dit gaat naar ik aan neem om het verkeer dat vanaf de kaagbaan naar het oosten gaat.
Hoe dit minder gehinderden in burgerveen gaat opleveren is mij een raadsel als ik naar het kaartje kijk. De route gaat vrijwel direct over burgerveen.
De enige manier waarop dit minder gehinderden in burgerveen geeft is waneer de bocht noordelijk van burgerveen komt de liggen. Dit wordt een extreme scherpe bocht maar misschien niet onmogelijk.
Maar goed, als de bocht dus noordelijk van burgerveen komt te liggen, dan gaat rijsenhout daar zeker last van ondervinden. Ook kudelstaart zal veel overlast krijgen, omdat de nieuwe route dan veel en veel dichter langs die gemeente komt te liggen,misschien wel over de randen.
Hoe dit per saldo minder gehinderden geeft is mij een raadsel. Experiment minimaal 2 jaar? Wat is dat voor iets absurds lol, dat is toch niet serieus?
Potentieel 2 jaar enorme extra overlast netto, om een experiment te doen waarvan met met enig nadenken nu al kan zeggen dat het meer gehinderden gaat opleveren. Maar daar zitten de bewoners van kudelstaart dus minimaal 2 jaar aan vast. (en iedereen weet wel hoe dat eindigt)

Onbegrijpelijk dit.

Geplaatst door anoniem

Het is idd te gek voor woorden dit experiment. Concentreer de overlast nog meer over de meest belaste gemeenten want die zijn wel wat gewend is kennelijk de gedachte. Leimuiden heeft Nieuw Vennep met relatief veel inwoners gebruikt om per saldo aan minder ernstig gehinderden te komen. Heel sluw gedaan door de werkgroep Leimuiden die vooral Kudelstaart met de gevolgen van het experiment treft en in mindere mate Rijsenhout, nota bene 2 gemeenten diejaarlijks meer geluidbelasting hebben dan Leimuiden.
Ook Burgerveen (300 inwoners) is voor het Leimuidenkarretje gebruikt om het doel te bereiken maar zal hier nauwelijks iets mee opschieten.
Het "constructief" overleg dat heeft geleid heeft uiteraard plaatsgevonden zonder inbreng van Aalsmeer/Kudelstaart, zij werden onwetend van ook maar enig plan onaangenaam verrast met
deze dus stiekeme plannen.
Als men ook nog bedenkt dat bij zuidelijk baangebruik de wind uit ongeveer dezelfde richting
waait kan een kind uitmaken waar nog meer geluid en eventueel ultrafijnstof neerdaalt.
Precies ! , ook in de regio Kudelstaart/Aalsmeer en Rijsenhout. Dat kan er ook nog wel bij.
In Leimuiden kan de vlag uit, zo enthousiast is men daar. In Kudelstaart gaat de vlag niet verder dan de helft...

Geplaatst door de Vries

Dit is een zoethoudertje, zodat de publieke opinie weer verder beïnvloedt kan worden. Anders lijkt het of er helemaal niets mogelijk is in de ORS. Hier geven ze iets weg, maar aan de andere kant pakken ze heel erg veel weer terug.

De meest belaste dorpen gaan alleen maar meer belast worden, want dan komen er zogenaamd niet extra gehinderde bij.

Experiment is wel het toverwoord van Schiphol. Duren altijd zo lang dat ze uiteindelijk stiekem permanent worden. NADP2 wordt ook een experiment genoemd geloof ik, hoe is het mogelijk dat ze daar ook mee wegkomen? Komt daar nog een vervolg op? Er was toch een rechtszaak geweest?


Geplaatst door anoniem

NADP2 is voor Leimuiden ook een argument geweest om een experiment te beginnen, door NADP2 zouden de tracks meer in zuidelijke richting verschuiven dus dichter langs Leimuiden.
Als 100% NADP gevlogen gaat worden zal bij het experiment het gebied van Aalsmeer/Kudelstaart nog roder gaan kleuren en het Leimuidengebied nog groener...

Geplaatst door anoniem

Maar per saldo komen er volgens het onderzoek gedaan door KLM/Schiphol/LVNL heel veel minder ernstig gehinderden bij dus hoppa !, extra ruimte voor meer vliegbewegingen...

Geplaatst door joop

Ik vraag me af hoe dit er uitgaat zien , gaan ze dan eerder de bocht om en komen ze dan bijvoorbeeld over de camping bij Rijsenhout in plaats van over Burgerveen ? m.a.w. kan iemand eens precies duiden welke uitvlieglijn verschuift van waar naar waar ?

Geplaatst door anoniem

Hoe de bocht precies gaat lopen weet nog niemand behalve waarschijnlijk de werkgroep Leimuiden, ORS en het bureau TO70; het overvliegpunt zal ergens tussen de camping en Eveleens liggen. Wat intussen wel duidelijk is geworden is dat de vaste bochtstraal zal beginnen op het punt waar nu de bochtstraal voor de spykerboor-departure begint dus dat
zou z'n 660 meter voor het huidige draaipunt van vertrekroutes van de kaagbaan richting oost,zuid en noord betekenen! Wat waarschijnlijk overigens niet betekent dat de gehele bocht 660m richting noordoost verschuift want dat zou betekenen dat alle routes recht over Kudelstaart gaan lopen. Ook prettig trouwens voor de vele watersportliefhebbers op de Westeinderplas in de toekomst.