Oké, de onafhankelijke feiten
|
| |
Gooi- en Eemlander
–
–
–
–
–
–
De voorzitter van de pilotenvakbond VNV vindt dat de publieke opinie rond luchtvaart "op drift is geraakt" en pleit voor een discussie op basis van "onafhankelijke feiten". De statistieken van de Schiphol Group zijn zulke feiten. Deze laten zien hoe de prijsvechters de afgelopen vier jaar op Schiphol met maar liefst 19% per jaar gegroeid zijn naar 85.000 vluchten per jaar in 2017. Dank zij de ultra goedkope vliegtickets die voornamelijk massa's gelegenheidspassagiers aantrekken. Je wilt namelijk niet een dief van je eigen portemonnee zijn, dus hup, even snel een Europese stad bezoeken voor een grijpstuiver.
Woekering
Passagiers die niets aan het netwerk van Schiphol bijdragen, maar wel alle resterende ruimte in beslag hebben genomen, waardoor Schiphol veel te vroeg veel te vol is geworden. Te vrezen valt dat deze woekering nog verder zal doorgaan als de snel groeiende prijsvechters het merendeel van de eventueel nog vrijkomende ruimte op Schiphol in beslag gaan nemen. Ze vliegen naar netwerkbestemmingen in Europa en willen niet naar Lelystad verplaatst worden. Daar is trouwens ook geen plaats voor dit omvangrijke volume.
Afspraken
Nog een feit is de waarschuwing van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat Schiphol de veiligheidsadviezen niet moet bagatelliseren om met groeien door kunnen te gaan. Als wezenlijke verbeteringen uitblijven kan Schiphol domweg niet verder groeien. De Luchtverkeersleiding laat weten hoe je toch nog het onderste uit de kan zou kunnen halen door de Aldersafspraken over gelijktijdig gebruik van vier banen te schenden, om 40.000 extra vluchten mogelijk te maken. Dat kan dus niet. Niet de publieke opinie is op drift geraakt, maar de luchtvaartsector zelf. En de publieke opinie heeft dat intussen heel goed in de gaten gekregen.
Welke rol speelt de overheid? Het op continue groei gerichte mainportbeleid is verouderd. Het past niet meer in deze situatie. Het moet nu echt veranderen. Ook coalitiepartijen hebben belang bij een veel selectievere economische visie op strikt noodzakelijk vliegverkeer, met goede alternatieven voor het zeer snel groeiende recreatieve luchtvervoer. Een visie die beter past bij de noodzaak om hoge eisen te stellen aan de reductie van de grote klimaatimpact van ons luchtverkeer. Die valt namelijk met de softe uitstooteisen van VN-organisatie ICAO wel heel erg uit de toon, vergeleken met de rest van ons bedrijfsleven.
Selectief economisch luchtvaartbeleid moet zich vooral richten op zakelijke passagiers van en naar ons land. Zij vormen de echte economische ruggengraat van het bestemmingennetwerk. Uit de statistieken van Schiphol kun je opmaken dat het om slechts 21% van alle passagiers gaat. Inderdaad, een kleine thuismarkt met een extreem groot zakelijk luchtvaartnetwerk. Daarom blijft aanvulling op halflege vliegtuigen nodig. Daarvoor zorgen overstappers, maar intussen ook steeds meer kapitaalkrachtige toeristen van en naar ons land. Dit netwerk omvat 340.000 vluchten naar ongeveer 240 internationale bestemmingen. In combinatie met de netwerken van omringende nabije luchthavens is de BV Nederland meer dan uitstekend bereikbaar. Het voldoet aan de hoogste eisen in het vestigingsklimaat. Krimp hoeft niet, maar groei is de komende decennia ook niet echt nodig. Om Schiphol binnen zijn capaciteitsgrenzen zo goed mogelijk te blijven ontwikkelen moet juist dit netwerk vanwege zijn economische noodzaak gekoesterd worden door de politiek.
Salarissen
De VNV-voorzitter pleit voor luchtvaartgroei ter wille van de salarissen van het personeel. Vergeet ook de hoge investeringen in vliegtuigen niet. Die uitspraak maakt duidelijk waar de groeiverslaving van luchtvaartmaatschappijen vandaan komt. Namelijk een bedrijfsvoering met hoge kosten en kleine winstmarges. Als de winstmarges van luchtvaartmaatschappijen onder druk komen te staan, is er geen bezwaar de ticketprijzen te verhogen. Dat kunnen zakelijke passagiers en kapitaalkrachtige toeristen wel opbrengen. Momenteel gebeurt het omgekeerde, want de prijsvechters zorgen juist voor een race naar de bodem. Die brengen met hun snelle groei de salarissen van piloten en ander personeel echt in gevaar!
Tickettax
Voor recreatieve vliegreizen moet er luchtvaartbeleid komen dat mensen in staat blijft stellen om af en toe een mooie vakantiereis te maken, maar tegelijk het extreem goedkope vliegen (dus de race naar de bodem) tegengaat. Daar kan een substantiële tickettax van minstens 40 Euro in combinatie met BTW enigszins helpen. Ook daarvoor zijn zakelijke passagiers en kapitaalkrachtige toeristen veel minder gevoelig dan klanten van prijsvechters. Het brengt de hogesnelheidstrein op gelijk prijsniveau met vliegen en maakt de ticketprijzen van de sterk vervuilende vliegtuigen bovendien eerlijker.
Hans Buurma, voorzitter Werkgroep Toekomst Luchtvaart
Download het gehele artikel 'Oké, de onafhankelijke feiten'
Geplaatst door Griese JH uit amstelveen