Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Oene wil eigen metingen van vliegoverlast Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 180 
|
 omroepgelderland.nl - 30-01-2020 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Wim van Amerongen

OENE - Als het aan Oene ligt, moet de overheid goed gecontroleerd worden. De inwoners willen daarom meten hoeveel geluid en fijnstof er op dit moment in het dorp is. Want met de komst van Lelystad Airport en de aanvliegroute boven het dorp, kan dat flink veranderen.

Oener Belang wil op drie verschillende plekken rond het dorp door een onafhankelijke partij een maand lang een nul-meting uitvoeren. Later, als het vliegveld operationeel is, willen ze opnieuw het geluid en fijnstof meten.

30.000 euro nodig
'De metingen zijn voor het geval dat de regering de opening van het vliegveld door laat gaan, terwijl er waarschijnlijk weinig van de berekeningen klopt', legt Sanne Kuyk van Oener Belang uit. 'Als je kijkt naar wat voor decibelwaardes in de milieueffectrapportage genoemd worden en dat vergelijkt met de waardes die tijdens de belevingsvlucht te horen waren, dan maken wij ons zorgen'.

In een brief aan de gemeente en provincie vragen de bewoners om een financiële bijdrage voor de metingen. In totaal heeft Oener Belang 30.000 euro nodig.

Epe helpt met bezwaren
De aanvliegroute van Lelystad Airport gaat pal over het dorp heen. Veel inwoners zien dat niet zitten. Tot 1 april kunnen mensen nog bezwaar maken. De gemeente Epe heeft besloten inwoners te helpen met het invullen van een klacht.

'We willen een signaal afgeven dat we het niet eens zijn met de laagvliegroutes boven onze gemeente', aldus Albert Oortgiesen van CDA Epe. Ondanks de belofte dat het luchtruim wordt heringedeeld, is het nog niet zeker dat deze routes verdwijnen.'

Eerder deze week besloten de gemeentes Hattem, Heerde en Oldebroek al om inwoners te ondersteunen.

Het originele artikel begint met een video. deze is te zien via onderstaande link...............

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl - 30-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Goed idee, want men zal al gauw proberen de capaciteit op te voeren, zie het Engelse bericht hieronder. Voordat je het weet duurt je nachtrust veel te kort, vertrouw de overheid en de vliegsector NIET.

***************************************************************************************

Leeds Bradford Airport wants to cut night-time period by 90 minutes to just 11.30pm to 6am

Leeds Bradford Airport wants rules that impose a range of night-time flying restrictions to be relaxed, so it can operate more flights.

The current restrictions, since 1993, are that the airport can only operate 4,000 flights a year during the night-time period, which is 11pm to 7am.

Now the airport wants the night-time period reduced from 8 hours to 6.5 hours, so it is from 11.30pm to 6am – an hour and a half less.

The WHO says people should have a quiet period for sleep for 8 hours per night. Most adults need between 7-8 hours of good sleep per night. That is not possible, if the night period is only 6.5 hours.

That also does not include planes arriving later than 11.30pm, for delays etc.

The change the airport wants means lots of flights in the “shoulder periods”. ie. between 6am and 7am, and between 11pm and 11.30pm.

This enables airlines to fit in more “rotations” so they can make more return trips to European holiday destination airports, making more money for airlines.

The plans will be discussed by Leeds City Council’s on January 30th; the airport may submit a planning application in the coming months

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.