Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nu al chaos op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 922 
|
 telegraaf.nl 
Nu al chaos op Schiphol

KLM haalt keihard uit naar vastlopende nationale luchthaven

Nu al chaos op Schiphol

SCHIPHOL - Schiphol loopt in de piekuren gelijk vast, nu het zomerseizoen dit weekend is begonnen. Lange wachtrijen voor securityscans en paspoortcontroles zorgden gisteren al voor irritaties onder reizigers.

Vliegmaatschappijen spreken schande van de operationele problemen op Schiphol, terwijl Pasen en de mei- en zomervakantie nog moeten komen. In een brandbrief haalt KLM flink uit naar onze nationale luchthaven, waarvan zij afhankelijk is.

„Het wordt een bijzonder pittige zomer. Schiphol kan de extreme drukte niet aan. Wij moeten zelf actie nemen om chaos te voorkomen”, staat in een interne mededeling aan KLM-medewerkers. „Schiphol heeft ook niks gedaan met onze kritiek en is ernstig tekortgeschoten”, luidt het verwijt.

Als voorbeeld noemt KLM de groei van 70 procent van budgetvliegers als easyJet in de afgelopen drie jaar. „Wij konden op onze thuisbasis als netwerkmaatschappij slechts met 3 procent groeien. Het gevolg van die verkeerde keuzes is dat Schiphol tot 2020 bomvol zit.”

Maatregelen van Schiphol om de acute problemen aan te pakken, blijven volgens KLM uit. De tijdelijke vertrekhal voor Europese Schengen-reizigers die maandag opent, biedt volgens bronnen rond de luchthaven nauwelijks soelaas voor de verwachte opstoppingen en alle vertragingsellende. ANVR-reisorganisaties raden vliegtoeristen aan ten minste drie uur voor vertrek op Schiphol te zijn om er zeker van te zijn dat ze hun vakantievlucht niet missen.

In München heeft de Duitse rechter voor het eerst geoordeeld dat een luchthaven grotendeels aansprakelijk kan worden gesteld voor extra kosten die consumenten moeten maken als ze door urenlang wachten bij de checkpoints te laat aan de gate zijn om in te stappen. „Schiphol kan zijn borst natmaken. Ook in Nederland worden hierover deze zomer rechtszaken voorbereid”, zegt jurist Frans de Bray van reizigersclub ReisRecht.

Op Schiphol ontstonden gistermiddag in vertrekhal 3 lange wachtrijen. Het werd rond twee uur zelfs zo druk, dat beveiligers passagiers die in de wachtrij voor de ’securitycheck’ wilden aansluiten, wegstuurden. ,,Volg mij, volg mij”, riep een grondstewardess naar de passagiers, om hen naar vertrekhal 2 te leiden. Passagiers liepen gedesoriënteerd achter de vrouw aan. ,,Wat gebeurt hier?”, vroeg een Britse vrouw zich vertwijfeld af.

Maar ook in vertrekhal 2 vormde zich in een mum van tijd een lange rij. Een passagier dook onder het stalen hekje door en zette het op een rennen om zo de wachtrij te kunnen omzeilen. In vertrekhal 1 stond Johan Vreeswijk, die naar Portugal wilde vliegen, te kijken naar een digitaal scherm, met daarop de wachttijd: 20 minuten. ,,Wat een lange rij, als je dit zo ziet.” Ook Whitney en Darell, die op weg waren naar Spanje, schrokken van de mensenmassa. ,,Dat gaat lang duren. En ons vliegtuig vertrekt al over een uur.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Zet hem op jongens, groeien............
Daar waar het extreem, chaotisch druk is, is het een kwestie van tijd dat er op de grond en/of in de lucht tot ernstige ongelukken gaat leiden. Want wat op de grond een zooitje is, vertaalt zich door naar wat er in de lucht allemaal gebeurd en andersom.

Geplaatst door Jos

Nijhuis heeft als motto: Leuker kunnen we het niet maken, wel goedkoper

Geplaatst door Thijs

Laat me raden; Nijhuis reageerde verbaasd op de aantallen? Net zoals hij verbaasd reageerde op de cijfers van de geluidsoverlast.
Goed bezig Nijhuis, lekker alleen maar met jezelf bezig zijn, niet gehinderd door enige vorm van kennis.

Geplaatst door Anoniem

Megalomaan project Schiphol, typisch Nederlands voorbeeld van hoe het niet moet. In de wijde omgeving vervuiling en overlast omdat de werkster zo nodig voor een kwartje naar Asie moet kunnen vliegen. Eens wordt Nederland voor dit gedrag gestraft, waarom zou de intelligente bovenlaag hier blijven zitten?

Geplaatst door Jaap

Daarom wil de heer Nijhuis de Aldersafspraak van 500.000 vliegbewegingen tot 2020 naleven; hij kan niet anders.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@ Anoniem.

´ waarom zou de intelligente bovenlaag hier blijven zitten? '

Vanwege de exorbitante bonussen wellicht?

De gewone arbeider wordt al jaren onder dwang gevraagd om de broekriem aan te blijven halen.
De gewone arbeider, indien we het onderscheid tussen ´intelligente bovenlaag´ en het gewone volk mogen maken, profiteren enkel de managers echt van de behaalde bedrijfsresultaten.
Dit gebeurd in Nederland bv. op grote schaal, ook bij een staalbedrijf gelegen aan het Noordzee-kanaal.
Bij de Schiphol-group is het niet anders.

Moderne manier om een corrupt ´slavensysteem´ in stand te houden.
Afhankelijk maken van geld en rechten minimaal houden, zo nodig afbreken.
De banken hebben aan dit systeem kapitalen verdient.
Nu geven ze niet thuis, terwijl de ´gewone man´ er van afhankelijk is geworden.

Dus: werken en mond houden.
Thuis gekomen van een dag werken, hoop je in ´eigen kasteel´ tot rust te kunnen komen.
Helaas: Schiphol is er ook nog!

De Staat der Nederlanden kijkt er naar en graait driftig mee..........

Geplaatst door Leo

Schiphol zit ook met 460.000 vliegbewegingen al ruim boven zijn maximum. Zodra er een beetje westenwind opsteekt is het mis. De noord-zuid banen zijn bij meer dan ca. 20 knopen dwarswind (ca. 38km/u) onbruikbaar waardoor alleen de meer oost-west banen te gebruiken zijn. En daar zijn er maar twee van - nu dus tijdelijk maar eentje.
Het gevolg is vertragingen en het cancellen van vluchten.
Meer dan ca. 460.000 vliegbewegingen is gekkenwerk, nog afgezien van de hinder in de omgeving. Het is de aanloop naar regelrechte zelfmoord van de luchthaven.
Iemand die een betrouwbare luchthaven wil exploiteren moet er voor zorgen dat de baancapaciteit ruim voldoende moet zijn onder alle normaal voorkomende weersomstandigheden. Dus ook flinke zeewind.
Een extra Kaagbaan waardoor Schiphol zou kunnen groeien betekent niets anders dan uitstel van executie. Ook dan doet dit probleem zich voor, zij het jaren later.
Ik schat zo in dat met het huidig banenstelsel, in de huidige praktijk van de NVNL er zo'n 420.000 vliegbewegingen goed te accomoderen zijn.
En dan heb ik het nu nog niet eens over de chaos in het stationsgebouw bij de huidige passagiersaantallen.
"Read my lips". Schiphol draait zichzelf nog de nek om............

Geplaatst door Jan Griese

Je bedoelt : De LVNL? (geen NVNL ..

Schiphol krijgt nog meer te verduren! Er zit een rapport aan te komen van de Raad voor de Veiligheid , de club van Good Old Prof P van Vollenhoven ! De wal zal het Schip eens keren

Geplaatst door Jos

@Leo. Het is niet zo dat Schiphol met de Oost-West banen binnen de 20 knopen dwarswind blijft. De wind staat namelijk niet altijd 'recht op de kop van de baan. Bij (zuid)wester storm wordt regelmatig met hogere dwarswinden geland op de Oost-West banen (Buitenveldertbaan of Oostbaan). Indien Schiphol daadwerkelijk binnen de 20 Knopen dwarswind wil blijven dan zal Schiphol bij (zuid)wester storm moeten sluiten.

Geplaatst door anoniem

En de westenwind is de meest voorkomende windrichting. Heb het al eerder gezegt hier maar het banenstelsel van Schiphol is verkeerd georienteerd. Geen enkel ander noord europees land werkt met noord-zuid banen. Heathtrow and Frankfurt werken met oost west bijvoorbeeld. Dit omdat dat het meest logische is. Op Schiphol ontbrak echter de ruimte om oost west banen aan te leggen,met als gevolg noord-zuid banen die de standaard zijn geworden. Door het kruisen van deze banen met de 2 banen die wel oost-west liggen levert dit bij veel windrichtingen een verminderde capaciteit op waardoor alsnog the suboptimale noord zuid banen volledig moeten worden gebruikt bij westenwind,of een sterk verminderde capaciteit bij harde westenwind,dan wel morrelen met de veiligheids marges
De veiligheid is officieel prioriteit nummer 1 van Schiphol, in de praktijk echter prioriteit nummer 2, direct na prioriteit nummer 1 zijnde de capaciteit.

Geplaatst door anoniem

ANVR-reisorganisaties raden vliegtoeristen aan ten minste drie uur voor vertrek op Schiphol te zijn om er zeker van te zijn dat ze hun vakantievlucht niet missen

Sneller dan de trein is het ook niet meer voor bestemmingen in Europa, 3 uur voor vetrek van een vlucht van 1 uur of minder aanwezig zijn. Als reiziger kan je dan veel beter de trein nemen, wat niet alleen even snel is,maar ook vele malen comfortabeler en gezonder dan het vliegtuig. Helaas is de trein echter duurder en het network minder ontwikkeld dan de luchtvaart, Onder andere door de subsidie van de luchtvaart en het belasten van het treinverkeer. Logisch is het niet om de minst economische en meest negatieve neven effecten gevende vorm van vervoer te stimuleren ten koste van de meest economische en minste negatieve neven effecten gevende vorm van vervoer. Het gaat echt alleen maar om het geld dat geinvesteerd is in de luchtvaart en co,dat moet koste wat het kost rendabel worden gemaakt. Dit is een enorme mis allocatie op de lange termijn die de mogelijkheden van de economie om welvaart te genereren sterk verminderd.

Geplaatst door Jaap

Ik vraag mij af of eerder naar Schiphol gaan veel soelaas biedt. Als passagiers eerder komen moeten ze langer op hun vlucht wachten en dan wordt het nog voller. Als ik dat zo allemaal lees, ben ik blij dat ik al jaren geleden het vliegen heb afgezworen.

Geplaatst door Wobbe

@ Anoniem
Als ergens op de wereld oost-westbanen het meest logisch waren geweest was het wel bij Schiphol. Opstijgende toestellen zouden in dat geval enkel Heemstede en de waterleidingduinen hebben hoeven te kruisen en al boven de Noordzee zitten. Doordat de banen noord–zuid liggen, moeten ze echter over dicht bevolkte delen van de randstad vliegen.