Nu al chaos op Schiphol
KLM haalt keihard uit naar vastlopende nationale luchthaven
Nu al chaos op Schiphol
SCHIPHOL - Schiphol loopt in de piekuren gelijk vast, nu het zomerseizoen dit weekend is begonnen. Lange wachtrijen voor securityscans en paspoortcontroles zorgden gisteren al voor irritaties onder reizigers.
Vliegmaatschappijen spreken schande van de operationele problemen op Schiphol, terwijl Pasen en de mei- en zomervakantie nog moeten komen. In een brandbrief haalt KLM flink uit naar onze nationale luchthaven, waarvan zij afhankelijk is.
„Het wordt een bijzonder pittige zomer. Schiphol kan de extreme drukte niet aan. Wij moeten zelf actie nemen om chaos te voorkomen”, staat in een interne mededeling aan KLM-medewerkers. „Schiphol heeft ook niks gedaan met onze kritiek en is ernstig tekortgeschoten”, luidt het verwijt.
Als voorbeeld noemt KLM de groei van 70 procent van budgetvliegers als easyJet in de afgelopen drie jaar. „Wij konden op onze thuisbasis als netwerkmaatschappij slechts met 3 procent groeien. Het gevolg van die verkeerde keuzes is dat Schiphol tot 2020 bomvol zit.”
Maatregelen van Schiphol om de acute problemen aan te pakken, blijven volgens KLM uit. De tijdelijke vertrekhal voor Europese Schengen-reizigers die maandag opent, biedt volgens bronnen rond de luchthaven nauwelijks soelaas voor de verwachte opstoppingen en alle vertragingsellende. ANVR-reisorganisaties raden vliegtoeristen aan ten minste drie uur voor vertrek op Schiphol te zijn om er zeker van te zijn dat ze hun vakantievlucht niet missen.
In München heeft de Duitse rechter voor het eerst geoordeeld dat een luchthaven grotendeels aansprakelijk kan worden gesteld voor extra kosten die consumenten moeten maken als ze door urenlang wachten bij de checkpoints te laat aan de gate zijn om in te stappen. „Schiphol kan zijn borst natmaken. Ook in Nederland worden hierover deze zomer rechtszaken voorbereid”, zegt jurist Frans de Bray van reizigersclub ReisRecht.
Op Schiphol ontstonden gistermiddag in vertrekhal 3 lange wachtrijen. Het werd rond twee uur zelfs zo druk, dat beveiligers passagiers die in de wachtrij voor de ’securitycheck’ wilden aansluiten, wegstuurden. ,,Volg mij, volg mij”, riep een grondstewardess naar de passagiers, om hen naar vertrekhal 2 te leiden. Passagiers liepen gedesoriënteerd achter de vrouw aan. ,,Wat gebeurt hier?”, vroeg een Britse vrouw zich vertwijfeld af.
Maar ook in vertrekhal 2 vormde zich in een mum van tijd een lange rij. Een passagier dook onder het stalen hekje door en zette het op een rennen om zo de wachtrij te kunnen omzeilen. In vertrekhal 1 stond Johan Vreeswijk, die naar Portugal wilde vliegen, te kijken naar een digitaal scherm, met daarop de wachttijd: 20 minuten. ,,Wat een lange rij, als je dit zo ziet.” Ook Whitney en Darell, die op weg waren naar Spanje, schrokken van de mensenmassa. ,,Dat gaat lang duren. En ons vliegtuig vertrekt al over een uur.”
Geplaatst door Wim uit Castricum
Daar waar het extreem, chaotisch druk is, is het een kwestie van tijd dat er op de grond en/of in de lucht tot ernstige ongelukken gaat leiden. Want wat op de grond een zooitje is, vertaalt zich door naar wat er in de lucht allemaal gebeurd en andersom.