NSC wil krimpplannen voor Schiphol versnellen: ’Luchthaven al vóór 2026 deel van de nacht dicht’
Het mes dreigt al eerder in de luchtvaart op Schiphol te gaan. Formatiepartij NSC wil een ’vorm van nachtsluiting’ per 1 januari 2026 en presenteert daar vandaag plannen voor. De partij wil ook extra onderzoek naar de ’vierde aanvliegroute’, onthult Kamerlid Olger van Dijk (NSC). Hij heeft zicht op een Kamermeerderheid, al zijn PVV, VVD en BBB niet overtuigd.
Eerder oordeelde de rechtbank Den Haag dat de Staat onrechtmatig handelt nu het belang van omwonenden ’stelselmatig ondergeschikt’ is aan de luchtvaart. De rechtbank bepaalde dat er binnen een jaar goede wet- en regelgeving moet zijn en dat de Staat moet handhaven én ’een vorm van praktische en effectieve rechtsbescherming moet bieden voor alle mensen die ernstige hinder of slaapverstoring ondervinden van het luchtverkeer van en naar Schiphol’.
Demissionair minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) kwam daarom vorige maand met vergaande maatregelen om geluidsoverlast te beperken. Zo gaan twee landings- en vertrekbanen tijdelijk dicht in de middag, moeten luchtvaartmaatschappijen meer betalen voor vliegen met lawaaiige vliegtuigen en worden die in de nacht helemaal verboden. Harbers wil het aantal vliegbewegingen in de nacht omlaag brengen van 32.000 naar 27.000 in 2025.
Maar NSC wil sneller én verder gaan, zegt Kamerlid Van Dijk tegen De Telegraaf. „Het daadwerkelijke aantal nachtvluchten is in 2023 namelijk al lager dan 27.000. Daarom wil ik dat er nu wordt ingezet op een aanzienlijk lager aantal nachtvluchten. Ik denk aan zo’n 20.000.”
Steun ter linkerzijde
Daarnaast wil Van Dijk ’zo snel mogelijk’, maar in elk geval vóór 1 januari 2026 ’een vorm van nachtsluiting’ invoeren. Bijvoorbeeld van 00.00 uur tot 05.00 uur voor inkomend vliegverkeer en van 00.00 tot 06.00 uur voor opstijgende toestellen. „Maar ik wil de precieze vormgeving later bekijken.” De verwachting is dat hij aan de linkerzijde van de Kamer veel steun krijgt, waardoor een Kamermeerderheid in zicht komt. „Maar ook CU en SGP spreken steun uit voor dit plan”, zegt Van Dijk.
Bij de PVV klonk eerder juist verzet tegen het plan om Schiphol verder aan banden te leggen. Bij aanstaand coalitiepartij VVD klinkt eveneens huiver over het krimpplan: die partij wil eerst onderzocht zien wat de effecten op de luchtvaart zijn. Maar wat NSC’er Van Dijk betreft kan er door de Kamer al snel een knoop worden doorgehakt. „Wat ons betreft doen we nu een principe-uitspraak.”
Daarnaast komt Van Dijk nog met een plan om een commissie van deskundigen en inwoners van de provincies Gelderland en Utrecht in te stellen ’die nut en noodzaak’ van de zogeheten vierde aanvliegroute zal beoordelen.
Luchtruimte
Dat plan staat op stapel in de aanstaande luchtruimherziening en zal volgens Van Dijk ’leiden tot concentratie van geluidsoverlast bij grote nieuwe groepen omwonenden in de provincies Gelderland en Utrecht’. Volgens Van Dijk moeten de bevindingen van de commissie worden meegewogen als de Tweede Kamer hierover gaat debatteren. Bekijk bericht op "De Telegraaf"