Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Norwegian: einde aan Longhaul vluchten Edinburgh vanwege vliegtaks

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 280 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 25-09-2018 
tb_vliegtuig_Transavia.jpg

Door: Neal Luitwieler

EDINBURGH - Norwegian beëindigt de trans-Atlantische lijndiensten vanuit het Schotse Edinburgh. De budgetmaatschappij, die de routes bedient met de Boeing 737 MAX, zegt dat de vluchten niet rendabel zijn vanwege een te hoge vliegtaks.

“Onze lijndiensten naar de Verenigde Staten waren opgestart met het vooruitzicht dat de vliegtaks verlaagd zouden worden, maar de Schotse regering heeft dat plan helaas uitgesteld. Daarom moeten wij de vluchten staken”, aldus een woordvoerder tegen The Edinburgh Reporter.

Norwegian vliegt momenteel nog van Edinburgh naar Providence (bij Boston) en Stewart (bij New York). De eerste lijndienst wordt eind oktober geschrapt, terwijl er aan de vluchten naar Stewart in maart een einde komt.

Ook de Europese lijndiensten naar Barcelona en Tenerife worden aan het eind van het komende winterseizoen gestaakt, waardoor Norwegian in de zomer vanaf Edinburgh alleen nog naar enkele Scandinavische bestemmingen vliegt.

De Schotse regering wilde de belasting op vliegtaks vanaf april 2019 halveren, maar besloot onlangs om die belastingverlaging uit te stellen. Op het plan kwam veel kritiek van de oppositie, die het slecht voor het milieu vond, en bovendien zijn er problemen met EU-regelgeving.

De taks op trans-Atlantische vluchten bedraagt momenteel 75 Britse pond per Economy-passagier.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 25-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Vliegtaks werkt dus en zo komt ook Nederland van al die prijsvechters af.

Geplaatst door anoniem1

139 euro voor enkeltje new York met Norwegian vanaf Amsterdam. Als men vanaf eddingburgh een vergelijkbare prijs heeft dan is een taks van 75 euro/pond veel geld.

Het is inderdaad een uitgelezen kans tegenover de prijs vechters. Het zijn vaste kosten waar de prijsvechters niet op kunnen besparen. Het relatieve verschil in ticket prijzen word daarmee kleiner.
Als de vaste kosten op een gegeven moment 99% van ticket prijs zouden uitmaken dan kan prijsvechter nog maar maximaal 1% goedkoper zijn dan de klm. Hoe hoger de vliegtaks,hoe beter het is voor de klm ha ha.