Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nog veel wantrouwen bij actiegroepen over ontwikkeling Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
|
 Categorie: Twitter 
 |
 Bekeken: 107 
|
 omroepgelderland.nl 
lelystad_rijtjeshuizen_hvs.jpg


HATTEM - Op een golfpark in Hattem is maandagavond achter gesloten deuren vergaderd door de top van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de verzamelde actiegroepen over Lelystad Airport. Het wantrouwen tegen het ministerie is groot. Sleutelwoord van de bijeenkomst was daarom vertrouwen.

Directeur-generaal Luchtvaart Jan Hendrik Dronkers van het ministerie kwam zelf naar Hattem om te praten met de actievoerders. 'Door onze aanpak proberen we meer vertrouwen te creëren', legt hij na afloop uit.

Verslaggever Ruben van der Scheer was maandagavond bij de bijeenkomst:

'Ze hebben zich nog nooit aan afspraken gehouden'
'Ik heb nog niet het volledige vertrouwen', zegt Jules van der Weerd van actiegroep Hoog over Wezep. 'Het vliegveld gaat gewoon open en ik heb ook de verhalen van Rotterdam in mijn hoofd. Daar zeggen ze dat er nog nooit aan afspraken is gehouden.'

De uitbreiding van vliegveld Lelystad staat gepland voor 2020. Om het vliegverkeer van Schiphol niet te hinderen, moeten vliegtuigen over een lang traject laag vliegen. Omwonenden van de nieuwe routes zijn bang voor geluidsoverlast en de gevolgen voor hun gezondheid.

Kijk via de link onderaan dit artikel naar de reportage (de tekst loopt door onder de video):

Een herindeling van het luchtruim moet een einde maken aan die laagvliegroutes. In 2023 moet die klaar zijn. Actievoerders zijn sceptisch over de haalbaarheid daarvan. 'Het is goed gesprekken te voeren. De minister heeft een charmeoffensief gehouden. Maar het was een gebrek aan vertrouwen en dat is een diep wantrouwen geworden. Dus de situatie is minder geworden', concludeert Van der Weerd.

Bij herindeling staat alles ter discussie
De vertrouwenskwestie is de reden dat de hoge ambtenaar naar Hattem is gestuurd. 'Er is veel wantrouwen. De minister wil door een zorgvuldige aanpak meer vertrouwen creëren. Ze wil ook alle belangen in het hele proces daarin meenemen. Een avond als deze helpt daar ook voor.'

Volgens Dronkers is op de avond door ambtenaren duidelijk gemaakt wat een herindeling van het luchtruim betekent. 'Daar waren ook vragen bij als: Staat alles ter discussie? Kunnen we opnieuw dat luchtruim ontwerpen? Daar is het antwoord volmondig ja op.'

Het doel is volgens het ministerie om te komen tot een luchtruim met zo min mogelijk hinder en zoveel mogelijk capaciteit. 'Mensen zijn zo wantrouwend, omdat in het verleden ook over herindeling is gesproken en toen is het er niet van gekomen. Dus mensen moeten overtuigd worden dat het menens is', benadrukt hij.

Vertrouwen in de ambtenaar, niet in het ministerie
Maar ook na een avond praten zijn veel actievoerders niet overtuigd. 'Er is persoonlijk vertrouwen in meneer Dronkers', reageert Jan Rooijakkers van Hoogoverijssel. Een lid van die actiegroep ontdekte vorig jaar fouten in de milieuvergunning waardoor de opening van Lelystad Airport ernstige vertraging opliep.

'Er is geen vertrouwen in wat het ministerie als organisatie doet', legt Rooijakkers uit. 'We hebben vanavond afspraken kunnen maken over waarover we het niet eens zijn en we hebben de toezegging gekregen dat een aantal zaken in de vergunning van het vliegveld wordt opgenomen. Dat is ons plan B. Als de uitbreiding dan toch doorgaat, dat er dan in ieder geval de zaken in staan die we nodig hebben.'

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Nou, dat vertrouwen zal er ook nooit komen. Wat een onzin en prietpraat is dit zeg.
Er moet gewoon veel minder gevlogen worden, geen 500.000 of 650.000 vliegbewegingen, maar terug naar wat een verantwoord en aanvaardbaar leefmilieu creeërd.

De vliegverantwoordelijken hebben het maar over ‘vertrouwen’ , de vliegverantwoordelijken begrijpen werkelijk niet wat er speelt onder de burgers die door jullie beleid de dupe zijn, vliegverantwoordelijken!
Het enige motief wat jullie vliegverantwoordelijken hebben is een geldelijk gewin, die bla bla bla verhaaltjes over werkgelegenheid, mainport zijn allang al door gerenommeerde mensen naar de prullenbak verwezen.

Wakker worden vliegverantwoordelijken , jullie zijn ook verantwoordelijk voor Moedertje Aarde.

Geplaatst door Elodie

De Schiphol lobby is diep geworteld binnen de verantwoordelijke ministeries. Politici willen na hun 'carrière' een makkelijke en goed beloonde baan hebben. Zou het helpen als we stoppen met het stemmen op bv de VVD / CDA? Zou ons vertrouwen in de politici dan verbeteren?

Geplaatst door Peter

Vreselijk volk, ongelofelijk veel leugens en blabla, alles om er zelf maar beter van te worden. Wat krijgen wij, de zoveelste belastingverhoging die linea directa naar het bedrijfsleven bijvoorbeeld schiphol wordt geschoven en op de koop toe ook nog eens veel herrie en vervuiling!

Geplaatst door Arthur van Maurik

Prositief bijdragen aan de plannen met Vliegveld Lelystad!

Als er akkoord wordt gegaan met bijvoorbeeld 3 jaar de laag routes accepteren schieten we ons zelf fors in de voet. Denk nou niet dat bijvoorbeeld aan het eind van de drie jaar oook maar iets zal veranderen. Zo stom zijn we toch niet. Na drie jaar hebben de luchtvaartbedrijven en het ministeriie zich defiitief ingegraven. De drei jaar optie is weer een truc uit de Schiphol/Ministerie doos. Alweer een handige "Leugen" truc, Trap daar toch niet in.

Eenmaal akkoord met de drie jaar is het helemaal verloren voor altijd.

Men wil u een baan in de Noordzee, dat is heel goed, beter is het hele vliegveld naar de Noordzee verplaatsen.
Een groot vliegveld midden tussen het volgebouwde Nederland zal nooit gaan werken en telkens weer de groei onmogelijk maken. Turkeye maakt een grrot nieuw vliegveld, ruimte genoeg. Willen we concureren?

Naast Lelystad raakt ook Schiphol te groot, arme burger die al die jaren zo belazerd zijn.
Geen van de oorspornkelijke plannen is goed. Er is van alles gedaan om de burger en de locale overheden zand in de ogen (oren) te strooien.

Ik wil graag lid worden van de beweiging die Lelystad en Schiphol binnen de perken willen houden, alles is al verloren,moet het nog erger worden? Liegen over Schiphol en EHLE.
Wat te denken overd de -3BKL actie. Die onzin is gemaakt op basi van zelfde verkeerde en foute berekeningen. Ik ben destijds met abtenaren van het ministerie wezen vliegen om te beiwjzen dat de circuite hoogte naar 1000 ft. de - 3 dB reductie leverde.

Ik ben vlieger ( home base EHLE) en ben akoestisch specialist

Met vriendelijke groet


Arthur van Maurik



Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.