Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nog meer tegenwind voor KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1351 
|
 telegraaf.nl 
me_vliegtuig_IMG_2023.jpg

Door Robert Schuckink Kool

De laatste jaren wordt onze samenleving steeds globaler. Een belangrijke factor daarbij is dat het vliegtuig nemen nu vergelijkbaar is met hoe decennia geleden mensen met de bus of trein naar hun bestemming reisden.
De meeste mensen die tegenwoordig het vliegtuig nemen, willen simpelweg veilig en zo goedkoop mogelijk van A naar B reizen. Ik zoek zelf ook op internet naar de beste deal als ik een vlucht boek. Nu ook op de lange afstandsvluchten prijsvechters zich gaan roeren, kunnen de traditionele maatschappijen helemaal hun borst natmaken.
Reizigers willen dat een vliegtuigmaatschappij veilig en stipt is en dat de vliegtuigen proper zijn. En verder kijken ze simpelweg naar de prijs. De extra's zoals een gratis kopje koffie of maaltijd werden vroeger nog als bijzonder ervaren. Dat is voorbij. Als je extra's wil bij prijsvechters betaal je daarvoor.
Bovendien bestaat de loyaliteit die veel Nederlanders vroeger voor KLM deed kiezen vrijwel niet meer. Merkentrouw wordt sowieso minder. Waar je vroeger met de hele familie je leven lang bij één bank bleef, kiezen veel consumenten nu voor de bank met de beste rente en de beste voorwaarden. Ook bij vliegen zie je die trend duidelijk.

Transparantie
Daarnaast heeft de transparantie die internet teweegbrengt het ook wel heel makkelijk gemaakt om de goedkoopste vlucht te selecteren. Daarmee is vliegen een soort commodity geworden.
De prijsvechters in de luchtvaart als Ryanair en EasyJet haakten in op deze trend. En snoepten zo voortdurend marktaandeel af van de traditionele luchtvaartmaatschappijen.
Ik heb de recente cijfers erbij gepakt: EasyJet vervoert nu jaarlijks circa 64,3 miljoen passagiers en Ryanair 83,4 miljoen. Waarmee de laatste de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa is.

Forse groei gaat door
Uit een rapport van het Britse luchtvaart-onderzoeksbureau OAG bleek dat het aantal stoelen dat low cost carriers aanbiedt in Europa het afgelopen decennium jaarlijks met gemiddeld 14% per jaar groeide. Bij de netwerkmaatschappijen was dit slechts 1% per jaar.
En de groei bij de prijsvechters houdt aan. Sterker nog, het lijkt er op dat deze trend steeds krachtiger wordt. Ryanair verwacht dat het tegen 2024 jaarlijks 150 miljoen passagiers zal vervoeren, tegen nu dus circa 83,4 miljoen.
Luchtvaartdeskundigen verwachten dat de groei van Ryanair en EasyJet verder ten koste zal blijven gaan van de netwerkmaatschappijen. Ook omdat er nu steeds meer concurrentie komt bij de lange-afstandsroutes.
Die routes waren de laatste jaren de kurk waarop maatschappijen als Air France-KLM nog konden blijven drijven. Maar ook daar zullen ze nu geconfronteerd worden met de 'verwoestende' kracht van de trend dat steeds meer passagiers simpelweg op prijs selecteren bij het kiezen van hun vlucht.

Eurowings
Zo gaat vanaf deze herfst de nieuwe Duitse low cost carrier Eurowings, een dochterbedrijf van Lufthansa, lage tarieven voor verre bestemmingen aanbieden. In eerste instantie naar Dubai, Thailand en de Cariben.
Luchtvaartkenners verwachten dat dit een prijzenoorlog bij de verre bestemmingen zal uitlokken. Temeer daar meer prijsvechters zich op de lange-afstandsvluchten gaan richten. Ryanair heeft plannen. De Noorse prijsvechter Norwegian wil tevens gaan inzetten op lange afstandsvluchten.
Air France-KLM en Lufthansa waarschuwden eind november vorig jaar voor groot banenverlies bij de traditionele luchtvaartmaatschappijen als Norwegian lange afstandsvluchten naar de VS mag gaan uitvoeren. Maar het lijkt mij een achterhoedegevecht van de traditionele maatschappijen.

A bumpy ride…
De low-budget-maatschappijen blijven dus groeien, ten koste van de netwerkmaatschappijen. Om het 'koerstechnisch' aanschouwelijk te maken heb ik het nagekeken: Ryanair steeg de afgelopen vijf jaar (2010-2014) 203%. EasyJet steeg in die periode nog meer, 334%. Air France-KLM daalde in die periode 29%.
Met de komende concurrentieslag op de lange-afstandsvluchten in het verschiet, zijn er niet veel analisten die hun geld nu op een aandeel als Air France-KLM durven te zetten. Ik zou haast zeggen tegen Air France-KLM en alle andere traditionele luchtvaartmaatschappijen (en hun aandeelhouders): Fasten your seatbelts, it's gonna be a bumpy ride…!

Robert Schuckink Kool is directeur van Trend Invest.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht