Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nog maanden onduidelijkheid over overlastmaatregelen Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 906 
|
 nos.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

Het blijft nog maanden onduidelijk of Schiphol ingrijpende maatregelen moet nemen vanwege strengere stikstof-, geluid- en overlastregels. Het gaat bijvoorbeeld om het inkrimpen van het aantal vluchten en het uitkopen van omliggende boerderijen.

Het probleem is "complex" en "kost tijd', zo schrijft minister van Infrastructuur en Waterstaat Harbers aan de Tweede Kamer. Hij heeft onderzoeksbureau Royal HaskoningDHV gevraagd om te onderzoeken op welke manier de luchthaven schade aan de omliggende natuurgebieden kan beperken. En ook Schiphol zelf gaat hiermee aan de slag. Dat zal enkele maanden duren, verwacht Harbers.

Vergunning
Luchthaven Schiphol voldoet niet aan de strengere milieu-eisen en heeft ook geen natuurvergunning die nodig is met het oog op de stikstofuitstoot. Die vergunning moet er wel snel komen en het kabinet heeft hier al maanden grote zorgen over.
In december besprak het kabinet een via de NOS uitgelekte notitie over draconische maatregelen om de luchthaven te laten voldoen aan strengere stikstof-, geluid- en overlastregels.

Daarbij is sprake van het schappen van mogelijk 100.000 vluchten, het uitkopen van nabijgelegen boerderijen en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op snelwegen rondom de luchthaven.

Bestuursvoorzitter Benschop wil niet vooruitlopen op de vraag wat de gevolgen voor Schiphol zijn als er inderdaad een verplichte krimp komt. Het beantwoorden van de vragen en het maken van de berekeningen zal zeker nog een aantal weken in beslag nemen, zei hij vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers.

De ontbrekende natuurvergunning
Het acute probleem is ontstaan doordat er aan Schiphol op korte termijn een juridisch houdbare natuurvergunning afgegeven moet worden. Het gaat om een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming, die via het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangevraagd moet worden.

Schiphol moet al langer zorgen dat de natuur geen schade oploopt, maar dat is al jaren geregeld via onder meer de zogenoemde Habitat-en Vogelrichtlijn. De luchthaven ging ervan uit dat dit afdoende was. Aparte natuurvergunningen bestonden nog helemaal niet toen Schiphol meer dan honderd jaar geleden werd opgericht.

Het kabinet zei in 2019 dat Schiphol wel een natuurvergunning moet aanvragen. Tijdens de stikstofcrisis bleek dat de stikstofuitstoot van Schiphol effect heeft op de natuur. De luchthaven moet zich ook aan allerlei milieu-, stank- en geluidsnormen houden, vooral om omwonenden te beschermen.

Natuurorganisaties hebben gedreigd met juridische stappen als er geen gedegen wettelijke natuurvergunning komt.

Harbers schrijft over een "complexe afweging" tussen publieke belangen en een "complex proces". Hij ziet dat er in de Tweede Kamer en in de maatschappij veel vragen leven over de toekomst van Schiphol.

Woningbouw
Het kabinet vindt de internationale luchthaven belangrijk voor het Nederlandse vestigingsklimaat en de economie. Maar Schiphol ligt in de Randstad, midden in een woongebied en dat heeft ook gevolgen.

Geplande woningbouw kan mogelijk niet doorgaan en er "moet aandacht zijn voor de negatieve effecten van de luchtvaart op mensen, het milieu en de natuur.

In het voorjaar komt Harbers weer met een brief, maar hij noemt geen termijn voor het onderzoek van Royal Haskoning.

Bekijk bericht op "nos.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door C. uit Amsterdam

Krimp met 100.000 vluchten! Yes .......maximum snelheid naar 80 op wegen rond Schiphol! Klinkt als muziek in de oren:) als we dat eens mogen meemaken, uitkoop van boerderijen wat minder, misschien boeren de mogelijkheid bieden meer eco en milieu vriendelijker te gaan boeren cq werken.....?!