Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nog geen akkoord over Schiphol, Lelystad groot obstakel

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 286 
|
 NOS 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Na weken van onderhandelen is het de Omgevingsraad Schiphol niet gelukt om een akkoord te sluiten over de groei van Schiphol. Dat heeft Hans Alders, de voorzitter van het overleg, laten weten. Pas als er meer duidelijkheid is over de toekomst van de luchthaven Lelystad gaan de partijen verder praten.

In januari staat er weer een overleg gepland. In de Omgevingsraad Schiphol zijn onder meer KLM, Schiphol, omwonenden, milieuorganisaties, gemeenten en provincies vertegenwoordigd. Op dit moment ligt het plafond voor Schiphol op 500.000 vluchten per jaar. Voor de periode tussen 2020 en 2030 zijn nieuwe afspraken nodig.

Lelystad


De afgelopen weken is er intensief onderhandeld. De partijen hadden vooraf verklaard dat ze er uit wilden zijn voor Kerst, dus vandaag. Maar nu concluderen ze dat verder onderhandelen zinloos is, zolang er niet meer duidelijk is over de mogelijkheid om vluchten te verplaatsen naar luchthaven Lelystad.

Een brief van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gooide vorige week vrijdag roet in het eten. Daarin deelde ze mee dat op Lelystad niet alleen luchtvaartmaatschappijen van Schiphol, maar ook andere luchtvaartmaatschappijen mogen gaan vliegen. Vooral voor KLM was dat slecht nieuws: hoe meer vluchten van hun dochtermaatschappij Transavia naar Lelystad kunnen worden verplaatst, hoe meer ruimte er is voor groei van KLM op Schiphol.

Obstakels


Lelystad is overigens naar verluidt niet het enige obstakel voor een akkoord. De standpunten van de partijen liggen nog altijd ver uit elkaar. Milieuorganisaties en de lokale overheden zijn tegen elke vorm van groei op korte termijn, en willen dat de hinder eerst afneemt voordat ze verder onderhandelen. KLM en Schiphol sturen aan op een 'gematigde groei'. De omwonenden zijn bereid over groei in de richting van 525.000 vluchten te praten, als aan andere harde voorwaarden wordt voldaan.

De komende weken moet bekend worden hoe de minister de toekomst van luchthaven Lelystad voor zich ziet. In de derde week van januari gaan de partijen weer met elkaar om tafel. Het akkoord moet uitmonden in een advies aan de minister. Uiteindelijk moet het kabinet een formeel besluit nemen over de mate waarin Schiphol mag groeien.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Annelie

Geen groei, onbespreekbaar. Het model heeft zijn max bereikt, KRIMP!!! (ondertussen loeien de vreselijke vliegmachines over mijn huis, in grote collones brengen ze nietsvermoedende consumptieverslaafden her en der)

Geplaatst door gerard

'De bewoners' zijn helemaal niet bereid om over groei te praten. Helemaal niet!!! We zijn bij de eerdere afspraken gepiepeld en daarna zelfs geschoffeerd door het niet nakomen van de afspraken. Dat gaan we niet toch nog een keer meemaken!?
De volkrant gaf het vandaag goed aan: Minder geluid maar toch meer hinder. Hoe dat kan? De hogere aantallen vliegtuigen, nog meer per uur, nog korter op elkaar, veroorzaken veel meer hinder dan de geringe reductie in geluid de hinder zou verminderen.
De Lden is pertinent de verkeerde maat voor de ervaren hinder door vliegverkeer. Die Lden als maat voor de hinder door vliegverkeer moet zo snel mogelijk verlaten worden!! Dat zou mede deel van de onderhandelingen moeten zijn.

Geplaatst door Ed

Zoals ook de 50/50 regel nooit werkelijkheid mag worden. Deze regel klinkt als een win-win en lijkt daarmee heel acceptabel maar is niets meer dan een ordinaire poging om het vliegverkeer te laten toenemen waarbij de ervaren hinder helaas dramatisch zal toenemen. Hier wordt door mensen met kennis van zaken slim (opzettelijk, dus gemeen) gebruik gemaakt van de onwetendheid van de grote massa. Kennis geeft macht, en macht leidt tot misbruik.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Inhumane graaicultuur:

Alleen de ORS vertegenwoordiger (huisarts in ruste ....) voor de Zwanenburgbaan wenst groei met 25.000 vluchten. Die moeten daar dan maar worden ingepland, want geen enkele ander burgerplatform gaat nog met verdere groei en bijbehorende aantasting van leefomgeving en gezondheid akkoord!

Daarbij is het wel uiterst pijnlijk dat een arts, een vertegenwoordiger van de Medische wereld, ongecorrigeerd door vakgenoten, deze knieval voor Alders en sector maakt.

Het laat nog eens zien dat humaan gedrag van alle kanten is ingehaald door een ongehoorde graaicultuur bij internationaal bedrijfsleven, de medische wereld, de overheid en last but not least de bancaire sector.