Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nog 2300 vluchten maken ‘teveel’ herrie op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 388 
|
 nhnnieuws.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Doron Sajet

Op Schiphol landden er het afgelopen jaar 2300 lawaaiige vliegtuigen die eigenlijk geweerd hadden moeten worden. Twee jaar geleden had het kabinet de Tweede Kamer toegezegd dat in totaal 2500 vliegtuigen die in de categorie van luidruchtigste toestellen vallen, vanaf dit jaar niet meer welkom op Schiphol zouden zijn. De niet nagekomen afspraak hoort bij het grote actieplan 'Slim en Duurzaam', met als doel de CO2-uitstoot en overlast op en rond Schiphol terug te dringen.

Het type vliegtuigen dat eigenlijk geweerd zou moeten worden, zijn gebouwd tussen 1977 en 2006. De herriebakken zijn voornamelijk vrachttoestellen, zoals de Airbus A300-600. De A300 is het eerste type vliegtuig dat ruim 50 jaar geleden uit de Airbus-fabriek rolde.

In het 'Slim en Duurzaam'-actieplan, dat is opgesteld door twintig transportorganisaties, waaronder Schiphol en KLM, en kennisinstellingen, was vastgesteld dat de gebruikers van de grootste vervuilers en herrieschoppers hogere havengelden voor hun kiezen zouden krijgen. Wie duurzamere, stillere vliegtuigen naar Schiphol inzet, wordt beloond met korting.

Niet meer welkom
Vooruitlopend op het plan wilden de Tweede Kamerfracties van D66 en ChristenUnie dat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de meest overlastgevende toestellen zou laten weren. Van Nieuwenhuizen zegde toe dat die vliegtuigen in 2020 niet meer welkom zouden zijn. In een tussentijds verslag van het actieplan met de stand van zaken uit juni van dit jaar, meldt Schiphol dat circa 2300 vluchten met een dergelijke toestellen worden uitgevoerd, een half procent van alle starts en landingen die op de luchthaven worden gemaakt.

'Dat is slecht nieuws!'
Jan Paternotte tweede kamerlid D66


D66-Kamerlid Jan Paternotte is er niet blij mee. "Slecht nieuws!", zegt Paternotte tegen NH Nieuws. "Ze betalen wel veel meer, maar Van Nieuwenhuizen had gezegd dat ze deze herriebakken zou gaan verbieden. Dat kán immers!" Opvallend aan het tussentijds verslag is dat Schiphol aangeeft dat er juist wel invulling is gegeven aan de motie van Paternotte, 'inzake het ontmoedigen van de komst van de meest lawaaiige vliegtuigen'.

Schiphol zegt in een reactie dat verbieden helemaal niet mogelijk is en het dus moeilijk aangeven is wanneer de meest overlastgevende toestellen compleet verdwenen zijn.

In het verslag gaat Schiphol verder nog in op de behaalde duurzaamheidsplannen, zoals de proef met een sleepwagen die vliegtuigen tot aan de startbaan brengt. De hybride wagen zorgt ervoor dat de motoren tijdens het taxiën uit kunnen blijven. De besturing van de sleepwagen wordt vanuit de cockpit door de gezagvoerder gedaan.

Op het platform van Schiphol worden door diesel aangedreven walstroomapparaten vervangen door elektrische varianten. Ook steeds meer passagiersbussen worden elektrisch. Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland werken aan nieuwe vertrek- en naderingsroutes die de overlast moeten beperken. Daarbij wordt stilgestaan bij de ontwikkeling van duurzamen brandstof.

Bekijk bericht op "nhnnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Daar gaan we weer: Schiphol zegt in een reactie dat verbieden helemaal niet mogelijk is en het dus moeilijk aangeven is wanneer de meest overlastgevende toestellen compleet verdwenen zijn.

Alsof Schiphol de wet in Nederland vertegenwoordigd.
Schiphol dient met harde hand tot de orde worden geroepen.
Het is helaas zo dat wij hier in Nederland met een stelletje zwakke sukkels in de politiek zitten opgescheept, daar maakt het maffiabedrijf Schiphol gretig misbruik van.
En het feit dat die zwakke sukkels in de politiek ook nog eens afhankelijk gemaakt zijn van dat zelfde maffiabedrijf Schiphol.

Nog wat: de KLM ligt aan de staatssteun.
Dat maakt o.a. ceo Pieter Elbers tot de duurst betaalde steuntrekker van Nederland.
En dat zelfde persoon dat aan de staatssteun ligt, gooit er rustig een zooitje medewerkers de laan uit.
Welkom in Nederland bv.

Oh ja, en vergeet de belofte van die zelfde KLM niet: de 747, een herriebak van de eerste orde, zou ook niet meer worden ingezet.................. Leugenachtig zooitje.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Het zoveelste voorbeeld van een groot manco in het overheidsbeleid:

De Omgevingswetgeving, - uitvoering en -handhaving is in het geding!

Als een losgeslagen supertanker veroorzaakt het Ministerie voor I&W de ene aanvaring na de andere zonder dat er ook maar enige sprake is van handhaving.

Is hier nu sprake van plichtsverzuim bij tal van partijen of blijft dit manco voortduren door vriendjespolitiek en de verdeling van mooie baantjes onder de politieke en bestuurlijke incrowd?