Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nijhuis: Schiphol blijft ambitieus

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1229 
|
 zakenreis.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

Hoewel Schiphol een resultaat laat zien waar menig airline alleen van kan dromen, heeft de mainport zo haar eigen uitdagingen. Grootgebruiker KLM verkeert in zwaar weer, de bouw van de A-pier is opnieuw vertraagd en de eerste klant voor Lelystad Airport moet zich nog melden. Toch is president-directeur Jos Nijhuis onverminderd optimistisch over de toekomst van Schiphol.

De passagiersstijging van 4,6 procent naar 55 miljoen reizigers komt grotendeels op het conto van KLM en die heeft het moeilijk. Doet u aan risicospreiding door andere airlines aan te trekken?

“De connectiviteit van Schiphol bestaat uit intercontinentaal en Europees luchtvervoer. De zogeheten short-haul connectiviteit wordt altijd wel ingevuld. De home carrier – KLM – vult voor een belangrijk deel de long-haul in. Ik kan niet zeggen: ik vraag Lufthansa een hub te openen op Amsterdam. Dat gaat niet gebeuren. Kijk maar naar Brussel, daar probeert Lufthansa passagiers weg te trekken om in Frankfurt of München over te stappen op intercontinentale vluchten. Dat ondermijnt de connectiviteit van Brussel. Als Schiphol moeten wij er daarom voor zorgen dat wij een subliem transferproduct bieden. Daarnaast heb ik er alle vertrouwen in dat Air France-KLM door deze turbulente tijden komt. Als ik zie hoe voortvarend KLM-topman Pieter Elbers en zijn nieuwe team te werk gaan, dan heb ik daar veel respect voor.”

De oplevering van de A-pier, waar ruim 3 miljoen extra passagiers moeten worden afgehandeld, was oorspronkelijk gepland voor 2016. Maar nu horen we dat zelfs 2018 twijfelachtig is.

“Dat klopt: oplevering van de A-pier in 2018 is niet haalbaar, zeker niet met het nieuwe terminalgebouw dat erbij hoort. Het is allemaal erg complex en we staan nog steeds aan de tekentafel. Na de marktconsultatiedag met zo’n 150 bedrijven vorig jaar september, hebben we gepuzzeld waar alles moet komen. Het terminalgebouw voor de nieuwe pier wordt dichtbij de Verkeerstoren gebouwd en met een corridor verbonden met de A-pier. Hierdoor zal parkeerterrein P2 met een derde moeten worden ingekort, waardoor elders nieuwe parkeerruimte moet worden gecreëerd. De voorrijweg, de Havenmeesterweg, mag uit veiligheidsoogpunt niet onder het nieuwe terminalgebouw doorlopen. Dat betekent dat de aanrijwegen en de toegang tot de parkeergarage moeten worden aangepast. En als we toch bezig zijn, houden we ook rekening met de plannen voor de langere termijn. Uiteindelijk willen wij dat de aansluiting op het treinstation beter wordt. Dat kan bijvoorbeeld door het open­baar vervoer van bussen een verdieping hoger te situeren. Dat is ook veiliger voor de passagiers. Dit kan niet allemaal tegelijkertijd worden gerealiseerd, dat zou veel te ingewikkeld worden. Bovendien is de financiering hiervan nog niet geregeld. Toch houden we nu al rekening met deze mogelijkheden.”

Hoe staat het met de plannen van Schiphol om te investeren in buitenlandse luchthavens?

“We hebben onze buitenlandambities een aantal maanden geleden gedefinieerd en die zijn ook besproken met de Raad van Commissarissen. Het heeft onze voorkeur als het een bestemming betreft die voor SkyTeam relevant is, zoals de tenders in Zuid-Amerika waar wij aan mee hebben gedaan, omdat dit het mainportbelang duidelijker maakt. We zitten in het voortraject van een aantal mogelijke tenderprocedures, maar het is te vroeg om daar nu al uitspraken over te doen. Een tender doen wij niet per definitie weer samen met Aéroports de Paris, maar we zullen in ieder geval niet met hen gaan concurreren. Ons partnerschap voor bestaande projecten wordt wel gehandhaafd. Als we ergens in gaan investeren, moeten het luchthavens met groeipotentie zijn. Dan kun je synergieën met de mainport creëren en geld verdienen. De exploitatie van Aruba is een historische afspraak dus dat blijven we doen, maar dat is niet waar wij ons op richten. In buitenlandse, kleine regionale luchthavens zullen wij ook geen managementtijd steken. Londen City Airport is een hartstikke interessante plek, maar heeft ondanks de mooie markt geen groeipotentie.”

Het maximale aantal vliegbewegingen voor Schiphol in 2020 is onder druk van de omwonenden naar beneden bijgesteld van 510.000 naar 500.000. Waarom bent u overstag gegaan?

“Het was niet makkelijk om even tienduizend vliegbewegingen weg te geven. Maar we hebben er goed over nagedacht en vonden het belangrijk de eenheid met de omgeving vast te houden. Het is typisch Nederlands natuurlijk. Schiphol is een luchthaven in de polder en het poldermodel is helemaal niet verkeerd. Dat je af en toe wat moet inleveren, hoort erbij. Er is een hinderbeleving rondom Schiphol en die wil ik niet bagatelliseren. Maar laten we er nou voor zorgen dat het aantal gehinderden niet toeneemt. De overheid zou een duidelijk standpunt moeten innemen ten aanzien van de woningbouw rondom Schiphol. Dat wordt nu primair door gemeenten bepaald en die willen vooral hun grond exploiteren, omdat dit geld oplevert.”

Blijft u vasthouden aan uw plannen voor Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol? Vooralsnog heeft geen enkele airline zich bereid getoond hun operatie (gedeeltelijk) naar Lelystad te verhuizen.

“Dat is nu nog niet interessant. Waarom zou een airline zich nu committeren voor iets wat in 2018 gaat gebeuren? Daar is geen enkele noodzaak voor. Ik maak me niet zoveel zorgen of Lelystad Airport in een behoefte voorziet. Het aantal commerciële slots op Schiphol wordt steeds schaarser. We hebben wel ruimte, maar slots in de ochtend moet je nu al zoeken met een vergrootglas. Op Lelystad creëren we nieuwe mogelijkheden. We hebben tegen de airlines gezegd: we zijn nu bezig met het ontwikkelen van die luchthaven. Als je zeker wilt weten dat we rekening houden met je wensen, moet je nu aanschuiven. En natuurlijk schuiven ze aan, ze zijn niet gek. Bovendien zullen
de kosten om vanaf Lelystad Airport te opereren ver onder die van Schiphol liggen. Als we elkaar de kop afbijten om een dubbeltje en je kunt ergens anders de helft goedkoper zitten, dan wordt het een heel aantrekkelijke propositie.”

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Lelystad gaat zeker open in 2018′, dat is verschenen in Zakenreis #471.

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Hoe kun je de kluit belazeren?

Je zegt bezorgd dat het aantal gehinderden maar niet moet toenemen. Intussen stuur je de gedeputeerde Talsma aan met een project "Sprintstad" en laat je Prorail, met Pres. Commissaris Hans Alders, het UNESCO erfgoed "Stelling van Amsterdam" aantasten met een industrieel opstelterrein voor metrosprinters. Het knooppunt Uitgeest ga in een straal van 1,2 km maximaal verstedelijken met parkeerterreinen, flats en kantoorvoorzieningen.

Dit te verstedelijken knooppunt ligt wel in de nieuwe BUCH regio en pal onder de twee meest laag bevlogen routes naar de duobanen op Schiphol. Blijkbaar zijn dus intussen alle normen losgelaten en heeft dit de goedkeuring van het Provinciaal bestuur?

Merkwaardig in dit verband is de stilte die rond het huidige PVRC bestuur hangt. Zijn deze bestuursleden niet op de hoogte van wat zich in hun eigen regio afspeelt of vallen de politiek standpunten samen met die van PvdA gedeputeerde Talsma en zijn bestuur?

Wordt wakker en kom eens met een meer pro actieve houding, anders heeft het PVRC als platform z'n langst tijd gehad?

Geplaatst door Ymte van Gosliga uit Castricum

Kijk naar de toekomst: Het PVRC bestuur is uiteraard op de hoogte van wat er in de regio speelt, maar omdat het opstelterrein voor sprinters in de regio niet gerelateerd is aan 'vliegverkeer en (geluids)hinder' is hierop van het bestuur geen reactie te verwachten.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

@ Voorzitter PVRC, Y Gosliga:

Net als de top van de grote landelijke partijen vindt het PVRC bestuur het machtsmonopolie van de Schiphol Group, tot in onze regio aan toe, wel best?



Geplaatst door Jaap uit Bussum

Uit de recent uitgebrachte rapportage van BAS over 2014 blijkt dat over het afgelopen jaar het aantal personen dat een klacht heeft ingediend en het aantal klachten fors is toegenomen. In 2014 dienden 7.472 personen (2013: 4.624 is +61,6%) 62.604 klachten in (2013: 39.260 is +59,9%). Het aantal klachten is overigens geschoond voor de zogenaamde veelmelders.
Voor deze toenames geeft BAS de volgende verklaringen:
• Er heeft onderhoud aan start-, landings- en taxibanen plaatsgevonden. Aan de Polderbaan werd, na de NSS, vervolgens nog groot onderhoud uitgevoerd en ook de Buitenveldertbaan was langdurig buiten gebruik vanwege een renovatie van de kruising met de Aalsmeerbaan. De Kaagbaan is twee keer gedurende langere periodes geheel of gedeeltelijk buiten gebruik geweest vanwege de aanleg van een nieuwe taxibaan. Ook het normaal onderhoud aan de overige banen zorgde op een aantal momenten voor gewijzigd baangebruik.
• Er was sprake van veelvuldig wind uit zuidelijke tot westelijke richtingen. Door deze heersende windrichtingen zijn meer zuidelijke baancombinaties gehanteerd. Vorig gebruiksjaar waren vaak noordelijke baancombinaties uit “preferentie 1” van kracht, die minder gehinderden, melders en meldingen opleveren;
• De Aalsmeerbaan (18L) was meer ingezet buiten de uniforme daglicht periode vanwege meer zuidelijk baangebruik in gebruiksjaar 2014 in vergelijking met gebruiksjaar 2013;
• Het aantal vliegbewegingen (starts en landingen) is in 2014 met 12.677 toegenomen van 437.996 in 2013 tot 450.673 (+2,9%).
Maar dat maakt de ondervonden hinder er niet minder om.