Nijhuis niet gedwongen op te stappen bij Schiphol
Frans van den Berg
Jos Nijhuis zegt uit vrije wil op te stappen als president-directeur van de Schiphol Group. Hij zegt niet onder druk te zijn gezet door de raad van commissarissen of vanuit het kabinet.
„Als dat wel zo was, dan hadden ze nu al een opvolger benoemd. Maar die procedure loopt nog. Ik verwacht mijn opvolger of opvolgster in het volgende kwartaal te kunnen inwerken en daarna blijft ik nog de belangen van Schiphol dienen in de deelneming in de luchthaven van Parijs en Brisbane”, licht Nijhuis toe na afloop van de presentatie van de jaarcijfers.
Eigenlijk zou Nijhuis pas eind 2018 opstappen, maar enkele maanden geleden besloot hij toch eerder weg te gaan. Dat was net na een woelige periode over de Milieu Effect Rapportage. „Het beeld is toen ontstaan alsof wij daarmee hadden gesjoemeld, maar dat is onzin. Het uitstel kwam omdat met een andere rekenmethode moest worden gewerkt.”
Met het eerdere vertrek loopt Nijhuis zijn opvolger niet voor de voeten wat betreft de discussie over de haventarieven voor de komende drie jaar. De afgelopen jaren zijn die met 23 procent gedaald, maar gaan op 1 april weer met 5,4 procent omhoog. Die trend zet nog wel door, nu de luchthaven bezig is met de bouw van een nieuwe pier en een nieuwe terminal. Extra personeel om de drukte op te vangen, zal ook dit jaar betekenen dat de winst zal afnemen. Afgelopen jaar was de winst al gezakt van 306 naar 280 miljoen euro.
Meivakantie
Ook dit jaar trekt Schiphol in de vakantieperiodes extra mensen uit de kast voor met name de veiligheidscontroles. Om chaotische toestanden zoals in de vorige meivakantie te voorkomen, worden ook dit keer alle veiligheidspoortjes van de vroege ochtend tot de avond geopend. Een eventueel knelpunt kan de marechaussee zijn. Die heeft wel extra manschappen gekregen, maar een groot deel komt pas in 2019. Nijhuis: „Maar de automatische paspoortcontrole is uitgebreid met extra doorgangen en de storingen zijn fors afgenomen, zodat daar meer capaciteit is ontstaan.”
Dit jaar rekent Schiphol toch nog op drie tot vier procent meer passagiers. Dat is mogelijk wanneer de toestellen voller zitten en grotere vliegtuigen worden ingezet. Net als in voorgaande jaren blijft Nijhuis hameren op uitbreiding van het NS-station op Schiphol. „Meer tunnels zijn niet mogelijk, maar extra trappen wel. Daarvoor moet het busstation worden opgetild. Om de spoortunnels te ontzien is het nog steeds noodzakelijk om de Noord-Zuidlijn vanaf Zuid door te trekken naar Schiphol.”
Geplaatst door Wim uit Castricum