Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nijhuis had maling aan selectiviteit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 347 
|
 Nieuwsblad Transport - 08-11-2017 
hv_vliegtuig_2906.jpeg

Door John Versleijen

Tweede kamer;
'Vrachtvluchten moeten een prominente plek krijgen in nieuw selectiviteitsbeleid van Schiphol'

De Tweede Kamer verwierp onlangs een motie om het grote verlies van vrachtvluchten op Schiphol door slotschaarste te compenseren door extra ruimte toe te wijzen aan de vrachtsector. Volgens de initiatiefnemer, SP-Tweede Kamerlid Cem LaÁin, had dat gemakkelijk gekund en zou KLM dan niet zijn geconfronteerd met een Russische boycot van het Siberisch luchtruim.

(Lacht) Dat kan ik niet beoordelen. Het is wel een werkgeversclubje. Wat mij in de hele discussie rond de vrachtvluchten op Schiphol vooral stoort is het feit dat Nederland hier weer het braafste jongetje van Europa wil zijn. CDA en VVD komen dan met een alternatieve motie die wel een meerderheid krijgt en waarin vriendelijk wordt opgeroepen om niet-mainportgebonden vrachtvluchten elders in Nederland op luchthavens onder te brengen. Wat schieten die werknemers van Menzies op Schiphol met zo'n oplossing op? Ook vraag ik mij af of luchtvaartmaatschappijen zich zomaar laten verplaatsen naar andere luchthavens in Neder-land. Ik noem het een beetje symboolpolitiek. Het lost niets op.

Die situatie is in mijn ogen ontstaan doordat niet op tijd de juiste beslissingen zijn genomen in Den Haag bij het ministerie van Infrastructuur, maar ook niet bij Schiphol zelf. Het is allemaal fout gegaan omdat Schipholbaas Jos Nijhuis maling had aan het selectiviteitsbeleid op de luchthaven. De deur werd wagenwijd opengezet voor budget-airlines en de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Als wij naar onze omliggende landen kijken, hebben de lowcost-carriers op andere mainports een veel lager percentage aan vluchten. Op Schiphol ligt dat volgens de Europese luchthavenorganisatie ACI op 21%, terwijl London Heathrow op slechts 2% komt. Frankfurt Airport en de luchthaven van Parijs Charles de Gaulle liggen met respectievelijk 4% en 12% ver onder het percentage van Schiphol. Schiphol heeft veel te veel budgetvluchten toegelaten en nu is het maximaal toegestane aantal van 500.000 vluchten op jaarbasis bereikt. De luchtvrachtsector moet nu de prijs betalen voor dat beleid, terwijl in de vrachtsector juist de meeste werkgelegenheid wordt gegenereerd.

Wij moeten terug naar de tekentafel en een selectiviteitsbeleid 2.0 opstellen waar het vrachtverkeer een duidelijke prominente plek krijgt. Dijksma had dat al kan kunnen doen door van een local rule op vrachtgebied nationaal beleid te maken, maar heeft dat nagelaten. We hebben nu met Cora van Nieuwenhuizen een nieuwe minister voor Infrastructuur en zij heeft duidelijk aangegeven de portefeuille luchtvaart niet bij de staatssecretaris neer te leggen, zoals in het oude kabinet, maar zelf te beheren. Dat zie ik als belangrijke verbetering vergeleken met de oude regering. Zij heeft ook het initiatief genomen om de KLM aan de tafel te krijgen met AirBridgeCargo. Als ik het goed begrijp zal KLM nu slots met ze delen op Schiphol. Ik vind dat overigens niet de juiste oplossing. Straks gaan alle landen waarvan de maatschappij hier onvoldoende vrachtslots heeft gekregen, dreigen met sancties tegen KLM. Dat is niet de juiste weg. Je zult dat breed moeten oplossen en verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vrachtsector op Schiphol. Anders dreigt banenverlies.

We gaan het onderwerp vrachtvluchten zeker aankaarten in het komend Algemeen Overleg van de vaste Kamercommissie Infrastructuur. Daarnaast heeft een meerderheid van de Kamer al vragen gesteld over de deal met AirBridgeCargo, want wij weten nog niet wat er precies is afgesproken tussen de twee lucht-vaartmaatschappijen. Afhankelijk van de antwoorden van de minister zullen wij eventueel vervolgstappen nemen. Daarnaast komt Schiphol over enkele weken met voorstellen voor een local rule op vrachtgebied. Ook dat biedt mogelijkheden, maar wij willen eerst zien hoe die regeling er in de praktijk gaat uitzien. Zoals ik al eerder heb gezegd: het moet wel concreet wat oplossen voor de vrachtsector op Schiphol.


Reacties op dit bericht