Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuwslezer Jan de Hoop in geweer tegen laagvliegroute Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1800 
|
 De Stentor 
tb_leefomgeving_castricum_Korendijk.jpg

De route van vliegveld Lelystad over het stilste deel van de Veluwe? Vergeet het maar! Jan de Hoop (nieuwslezer van RTL met twee miljoen kijkers) beklimt de barricades. In het stille Radio Kootwijk krijgt hij de vliegtuigen recht boven zijn hoofd.

U las dit voor in het ochtendnieuws en dacht: wat krijgen we nou?
,,Nee, ik las het in jullie krant. Vliegveld Teuge weg, 250 banen verloren. Toen trok ik de route op het kaartje boven Epe en Vaassen en Teuge door en ik zag: we krijgen ze hier ook. We zijn in Radio Kootwijk komen wonen voor de stilte. Je mag hier niet jagen, we zitten in een Natura 2000 gebied, we horen de N-wegen niet eens, de rust is volkomen - hoor de kipjes eens. Nu verknal je het in één klap met vliegtuigen die op 1.800 meter overkomen. Dan kun je naar de passagiers zwaaien. Het is onaanvaardbaar."

U bent nu de opinion leader van Radio Kootwijk?
,,Haha, nou: het is afgevaardigde namens de Dorpsraad en de honderd inwoners hier. Opeens was ik het. Niet om gevraagd, zeker niet. Ik wilde niet de Rotterdammer zijn met een grote mond in een dorp. Maar zo gaat dat. Na 27 jaar op tv heb je een bekende kop, ze zien het strategisch belang ervan. Ik krijg ook heel gemakkelijk de Gelderse commissaris Cornielje aan de lijn en de baas van de luchtverkeersleiding en de directeur van Teuge. Dat is een voordeel als mensen je naam kennen."

En nu vol op het orgel natuurlijk. U mobiliseert het volk via de eigen media.
,,Beslist niet. Bij RTL zal ik dat nooit doen, ook in mijn programma op Radio Gelderland niet. Maar ik heb 185.000 volgers op Twitter. Daar zal ik mijn mening over de dwaasheid van deze plannen als privépersoon graag geven. Ik krijg altijd veel reacties. Als we ergens lekker eten en ik schrijf dat op, komen er altijd mensen op af. Toen we bedorven vis hadden gegeten in Ede heb ik dat expres niet gemeld; het had de zaak kunnen raken. Ik misbruik de invloed niet. Maar het is nu wel handig. Want ze dreigen het laatste aaneengesloten natuurgebied in het land eventjes te bederven met tienduizend overvliegers per jaar."

Voor de route is gekozen vanwege de vliegveiligheid. Die staat op nummer één. Dan kun je het schudden met je argumenten op de grond.
,,Het is nog een voornemen. Er zijn wel vier alternatieven te bedenken. Ik vlieg zelf ook. De mensen zeggen: 'Jan, dat is hypocriet; not in my backyard'. Zo veel vlieg ik trouwens niet hoor, maar het geeft me wel inzicht in de materie. Je kunt dit makkelijk anders doen.''

Komt dit goed, dan?
,,Natuurlijk komt het goed. Ik heb het volste vertrouwen in wethouder Johan Kruithof hier en in de commissaris. Alle gemeenten moeten samen optrekken. Ik weet het zeker, we kunnen dit in Den Haag keren. We hebben de kracht van het argument: je mág zoiets belangrijks als dit niet verpesten. Daar is toch iedereen het mee eens?"

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door H.J Meijer uit Elburg

Open brief aan Jan de Hoop

Beste Jan de Hoop,

Dat had u niet gedacht, dat het op de Veluwe niet stil zou zijn.
Dat het gebied, waaraan je in ‘beeld en geluid’ direct aan ‘stilte’ denkt,
nu ook dagelijks wordt omgeploegd door overvliegende vakantiegangers en enkele anderen, die niet dichtbij huis op vakantie willen gaan, maar zich all-inclusive laten vervoeren naar gebieden, waar ze door de massaliteit van hun aanwezigheid veel mensen aldaar enige maanden niet met rust laten en doen verlangen naar het einde van het vakantieseizoen.

Boven het artikel in De Stentor van zaterdag jl. staat: “In één klap alles verknallen? Dat kan toch niet!”

Ik denk graag met u mee.

Als we geen last meer willen hebben van het vliegtuiglawaai, moet vliegen als manier van vervoer zoveel mogelijk worden vermeden. Als je zelf wel met een vliegtuig op reis gaat en ondertussen klaagt over vliegtuiglawaai, heb je nog een stap te zetten. En dat is heel eenvoudig: ''LAAT HET VLIEGTUIG STAAN'. Lees over de verstikkende ellende van de luchtvaart op 'Vlieghinder.nl'. Er is een grote gedragsverandering nodig om het gebruik van het vliegtuig zoveel mogelijk te reduceren. Na het stoppen met roken is het nu tijd voor het stoppen met vliegen.

In het begin ben je er misschien even alleen mee, maar dat duurt niet lang.

Al gauw klinkt om je heen: 'You never walk alone'.

Vliegtuigen maken niet alleen veel lawaai, ze vervuilen ook gigantisch, een relatief hoog percentage van de bevolking loopt ernstige gezondheidsklachten op als gevolg van de moordende luchtvervuiling (bij Schiphol significant meer sterfgevallen door slepende ziektes in het ademhalingssysteem, veelal na jaren, eindigend in sterfte door kanker, en slapeloosheid (verstoorde nachtrust, slecht presteren overdag). En heel belangrijk: het klimaat wordt door de ernstige luchtvervuiling onherstelbaar verstoord, de aarde wordt opgewarmd etc.

U wilt rust en bent daarom op de Veluwe gaan wonen. Massa's mensen wonen in de buurt van luchthavens, ook waar de Nederlandse vakantiegangers neerstrijken, en gebieden met veel verkeer.

Veel mensen willen ook wel op de Veluwe wonen, maar daar is geen plaats voor hen.

Stilte is niet alleen maar prettig, als je wilt slapen. Het is een levensnoodzaak.
Vraag het maar eens aan die piloot die op de Veluwe is gaan wonen* en luister naar de merel en de wielewaal. Puur uit eerbied voor de natuur wil je de stilte terug.

Zwijg, vliegtuig, zwijg.

Sommige mensen wachten op overheidsmaatregelen die de overlast van het vliegverkeer zouden moeten beperken, maar het tegendeel geschiedt. Met name het ministerie van Infrastructuur en Milieu legt zich erop toe de belangen van luchtvaartmaatschappijen te behartigen en rijdt het ministerie van Volksgezondheid daarmee gewetenloos in de wielen. De capaciteit van Schiphol wordt verder uitgebreid, de kleinere luchthavens worden uitgebreid. Bij Schiphol worden afspraken gemaakt over het aantal nachtvluchten, ca. 30.000 per jaar (Nota Bene!), zogenaamd in overleg met de omwonenden. Lees op 'Vlieghinder.nl' en vrees dat de ellende nòg erger wordt, veel erger. Van die mevrouw die minister van I en M is, wordt gezegd, dat ze graag president-directeur van Schiphol wil worden. Zij wil best graag, dat Schiphol nóg verder groeit. Google maar eens op 'Schultz, Schiphol' en laat je verrassen. Zó ziek en dan minister mogen blijven. 'Gaaf land, Mark'.

Henk Meijer

Lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie, http://www.gnmf.nl

* Welke piloot? Die houdt zich stil, dat kan op de Veluwe.

Geplaatst door Els Gasseling uit Uithoorn

Herrie in Uithoorn, Stilte op de Veluwe....

Wij wonen in Uithoorn, onder de uitvliegroute van de Aalsmeerbaan. Bij zuidelijke wind de hele dag overrazende vliegtuigen. Verhuizen kan niet, daarom een chaletje in Otterlo bij elkaar gespaard om af en toe even te ontsnappen aan het lawaai.
De uitvliegroutes vanaf Lelystad zijn nu bekend. Hoe lopen die? Recht over Otterlo. Veel mensen daar weten niet wat ze boven het hoofd hangt. Wij wel.
Hier wordt ik heel verdrietig van.





Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Wonen in Leidse regio anno juli 2017.... Al dagen de knetterende prijsvechters en widebodies recht over het dak van zuid naar noord. Te beginnen om 7.00 in de ochtend. Vanaf ARTIP komen ze vanuit oosten met aantrekkende motoren hun draai maken naar de Kaag. Vanaf Noordzee komen ze met aantrekkende motoren hun draai maken naar de Kaag. Ik lijk wel een grammofoonplaat met een kras erop, niet waar. Ik bombardeer BAS met klachten, steeds weer standaard antwoord.
Slapen ho maar, want juist na 21.00 uur komen ze ineens in 5 minuten separatie extra laag en extra hard over. Of ze het erom doen. BAS zegt dat CDA's optimaal gebruikt worden en men alleen 's nachts wat doet met stille CDA's = glijvluchten. Stillere aanvliegroutes > 600 m zijn nog niet mogelijk. Dat zeiden ze 5 jaar geleden ook al. Oftewel status quo.
Intussen heb ik de volgende platforms bekeken en stel hier de vraag of binnen het ORS of bij Vlieghinder Castricum kontakt is. Werken jullie samen tegen de machtige lobby van Schiphol en I & M? Wat kunnen wij gedupeerde burgers nog doen om deze terreur tegen onze gezondheid en ons leefklimaat in te dammen.

Vlieghinder Oestgeest: http://vlieghinder-oegstgeest.nl/
Vlieghinder Gooi: http://vlieghinder-gve.nl/
Vlieghinder Eindhoven: https://sites.google.com/site/de10gebodenvoorea/
Vlieghinder Zestienhoven: http://www.btv-rotterdam.nl/
Vlieghinder Aachen-Maastricht: actiegroepen
Vlieghinder Amsterdam: http://www.vliegoverlast.nl/
Vlieghinder Teuge: http://www.platformvlieghinderteuge.nl
Vlieghinder GEA: http://www.vole.nl

Ben benieuwd. Want eendracht geeft macht.

Dank en groet.




Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

De sprinkhanenplaag is compleet. De kwelling is tergend. Het moreel besef van veel politici en ondernemers lijkt of is (?) compleet verdwenen. Te gek dat je nergens in het land nog STILTE kunt beleven, ja zelfs, dat je van ellende verhuist, maar waar dan heen?
Laten we de lange weg terug naar de stilte opgaan en beginnen met een stille bijeenkomst onder leiding van de koning van de Lage Landen aan de Zee, Willem A. Code 'Oranje' is begonnen.

Laten we er een goede wending aan geven, met bijv. het motto 'Laat het vliegtuig staan, schuif gezellig aan', en activiteiten dicht bij huis organiseren, omzien naar elkaar, Samen werken aan je buurt, Hou het klein, da's wel zo fijn. Etc.

Samenwerking van de platforms is heel hard nodig!
'Zwijg niet voor het stil is in de lucht!'

'Reisadvies': Een goede buur is beter dan een verre vriend.

'Wie vliegt ziet veel over het hoofd.'



Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

Zojuist las ik in de Stentor, de krant voor Oost-Nederland, een artikel getiteld 'Lelystad, maak de borst maar nat. Dit is begin.', p. 21, waarin interview met luchtvaartdeskundige Klaas Kopinga. 2 citaten :1. "Maatschappijen willen steeds meer." 2. "voor grootste deel van de regio heeft vliegveld geen enkel nut."
Mijn welwillende boosheid leidde tot onderstaande tekst, ook geplaatst op Facebook van KLM,
Gericht aan 'Infrastructuur' en de luchtvaartwereld':

Terwijl massa's mensen voortdurend lijden - via hun oren en hun ademhaling - onder alles wat vliegtuigen aan de achterkant uitbraken, gaan jullie maar door met vliegen en nog meer vliegen.
Mensen worden er letterlijk ziek en doodziek van, ja zelfs lopen ze er ziektes door op, die ongeneeslijk zijn. Er zijn al heel wat mensen door longkanker in de regio aan hun einde gekomen. Je leest het goed: 'Kanker, kankerrr'. (Zembla 06-04-2016). Het is echt de waanzin ten top. Ieder gezond mens wil rust op z'n tijd en stilte, dat is een levensnoodzaak. En wat doen jullie? Jullie verstoren de stilte. Zijn jullie vrienden van de natuur, vrienden van het leven, of zijn jullie vrienden van de dood? Ontwaakt, gij die slaapt ........ En nou niet beginnen over groei van werkgelegenheid. en 'kansen voor de regio'. De bedreiging voor de regio, daar werken jullie hard aan. 'Vijf voor twaalf' is allang voorbij. Wat zullen de mensen zeggen, als je leven ten einde is gekomen. Wat moet er door je kinderen heengaan, als ze kijken naar de grondsoort van je graf, of kijkend omhoog naar de grauwe rookpluim die zich een weg omhoog baant, ja waarheen? Kom tot inkeer, broeder/zuster, Dat kan alleen als je leeft. Niemand zal ooit zeggen, dat je na je overlijden tot inkeer bent gekomen. Loop niet weg voor je verantwoordelijkheid en ga er zeker niet voor wegvliegen! Het ga je goed, daar is schone lucht voor nodig. Prettig weekend! (Geef de boodschap door. In Nederland zijn al vrij veel mensen, die nog niet vertrouwd zijn met de Nederlandse taal. Een vertaling brengt het verhaal verder en geeft nog meer mensen de kans om hierover te praten.)