Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuwe staatssteun KLM onvermijdelijk na miljardenverlies

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 310 
|
 parool.nl 
Euro_banknotes.png

Door Herman Stil

Na een dramajaar waarin Air France-KLM 7,1 miljard euro heeft verloren, is een nieuwe ronde staatssteun onafwendbaar. Maar de prijs daarvoor is hoog.

Alleen al bij KLM kwam het brutoverlies uit op 1,2 miljard euro. De omzet van de Nederlandse maatschappij, die vorig jaar in plaats van 35 miljoen maar 11 miljoen reizigers vervoerde, is 54 procent geslonken naar 5 miljard euro.

Bij het hele concern kromp het aantal passagiers twee derde. De omzet van Air France-KLM kwam met 11 miljard euro bijna 60 procent lager uit.

“De financiële resultaten van KLM laten zien hoe ernstig de situatie is,” aldus topman Pieter Elbers. “De luchtvaart zal er een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en lagere inkomsten. Ook dit jaar is veel minder goed gestart dan we voorzien hadden.”

Het bedrijf rekent er nu pas op dat het in 2025 pas weer op hetzelfde niveau verkeert als net voor de corna crisis. Toch blijft Elbers hoopvol. “KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven.”

Nieuw hulppakket
Daarvoor zal een nieuwe ronde overheidshulp wel onvermijdelijk zijn. De schuld van Air France-KLM is mede vanwege coronasteun, opgelopen tot ruim 11 miljard euro terwijl de maatschappij nog 9,8 miljard euro in kas heeft.

Een nieuw hulppakket zal deze keer niet bestaan uit leningen en garanties daarvoor, maar uit het omzetten van de vorig jaar geregelde noodleningen in aandelen Air France-KLM.

Het gaat daarbij mogelijk om tussen de vier en vijf miljard euro, waaronder het miljard aan leningen van de Nederlandse staat. Dat is ruwweg twee keer zo veel als de net twee miljard euro die het hele concern momenteel op de beurs waard is. Dat maakt de nieuwe steunoperatie een pseudo-nationalisatie.

Door het omzetten van leningen in aandelen hoeft het concern en haar dochters die leningen niet meer terug te betalen – in het geval van KLM had dat binnen 5,5 jaar en met 7 procent rente moeten gebeuren. Een aandelenaankoop is nagenoeg onvermijdelijk omdat Frankrijk koste wat het kost haar plannen doorzet.

Als Nederland niet meedoet, zal het belang van 14 procent dat het kabinet in februari 2019 voor 744 miljoen kocht na de vorige machtsstrijd met Frankrijk – en vooral de bijbehorende inspraak – ernstig verwateren. Een exclusief Franse bijdrage zal ertoe leiden dat Air France binnen het bedrijf nog meer voorrang zal krijgen – en dat bij een concern dat al jaren aanhikt tegen de eigenzinnige, semi-zelfstandigheid van haar Nederlandse dochter.

Staatssteun
Haast is geboden omdat de grote Europese concurrenten vergelijkbare operaties al achter de rug hebben. Ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zeggen ‘in nauwe dialoog te zijn met de Franse regering en de Europese Commissie. Maandag is er nieuw overleg met kartelcommissaris Margrethe Vestager.

Brussel ziet aandeleninkoop als staatssteun. Om daarvoor in aanmerking te komen eist de Europese Commissie bloedgeld wat betekent dat KLM en Air France activiteiten zullen moeten opgeven. En aangezien er niet veel wisselgeld meer is - bij KLM gaan er 6000 werknemers uit, bij het twee keer zo grote Air France 8500 - zal het gaan om de kroonjuwelen: start- en landingsrechten op Schiphol en in Parijs.

Eerder nam Duitsland 20 procent van het aandelenkapitaal van Lufthansa over in ruil voor 6 miljard euro steun. Om daarvoor in aanmerking te komen moest de luchtvaartgigant 18.0000 starts en landingen per jaar inleveren op zijn sleutelvliegvelden Frankfurt en München.

Zulke ‘slots’ zijn goud waard. Zo verkocht Air New Zealand vorig jaar één slot op het Londense Heathrow voor 27 miljoen dollar. De waarde van het Lufthansaoffer zou op bijna een half miljard euro uitkomen.

Moeizaam herstel
KLM -groep ‘bezit’ zo’n 270.000 starts en landignen op Schiphol. Gedwongen minder vliegen zal het toch al moeizame herstel van de maatschappij nog verder bemoeilijken. Slots bepalen wanneer de luchtvaartmaatschappij kan vliegen en spelen een cruciale rol in het overeind houden van het Europese- en intercontinentale overstapnetwerk.

De klap komt nog eens dubbel hard aan, want de rechten die worden opgegeven, komen daarna in handen van concurrenten. Die kunnen er alle kanten mee opvliegen, wat de kans doet toenemen dat er vanaf Schiphol nog meer 'pretvluchten’ bijkomen wat iedereen juist wilde voorkomen. De Ierse prijsvlieger Ryanair zou er zijn activiteiten op Schiphol flink mee kunnen uitbreiden en zo KLM nog verder pijnigen.

Daar maken de KLM-piloten, die een belang van 2,58 procent in moederbedrijf Air France-KLM houden, zich boos over. “Het baart ons zorgen dat slots die opgegeven moeten worden beschikbaar komen voor andere luchtvaartmaatschappijen die zelf vaak door een staat gefinancierd zijn,” zegt voorzitter Hans Tetteroo van de Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM (Spaak) die vorig jaar 5 miljoen euro in aandelen Air France-KLM heeft gestoken. “Daarmee faciliteert de Europese Commissie feitelijk wat ze willen bestrijden: oneerlijke concurrentie.”

Daarnaast hebben alle KLM-bonden, die zelden eensgezind zijn, een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie geschreven met de oproep toestemming voor staatssteun niet te koppelen aan het inleveren van slots. “Daardoor wordt Air France-KLM benadeeld,” aldus FNV-bestuurder Jan van de Brink, “terwijl die steun nu juist bedoeld is om het bedrijf overeind te houden. Met minder slots wordt minder gevlogen en is het netwerk in gevaar.”

Bekijk bericht op "parool.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Joepie, lekker heel veel slots inleveren, maar dan wel meteen deze uit de markt halen, zodat de prijsvechters er niet mee aan de haal gaan
Gelijktijdig het KLM waterhoofd netwerk op de schop.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

SCHIPHOLLEN

Door jarenlang niet te handhaven rond Schiphol en ongebreidelde groei te stimuleren heeft VVD minister Cora van Nieuwenhuizen namens haar kabinet - spottend met onze Rechtsstaat - zakelijk gezien blijkbaar "nieuwe kroonjuwelen" in de vorm van illegale slots gevestigd.

Een kwalijk verdienmodel - 1 slot = ca. 27 miljoen dollar waard - ten koste van de gezondheid en kwaliteit van onze leefomgeving. En op dit moment laat deze minister het "NextGen" hoogfrequent vliegsysteem op de Polderbaan installeren zonder dat er al sprake is van besluitvorming rond de luchtruimherziening en toekomst van de luchtvaart in een wereld vol milieu- en energieproblemen.
Haar ambitie t.a.v. synthetische kerosine betekent daarbovenop nog eens een energie equivalent van vele kerncentrales, dat aan de groene energie onttrokken dreigt te worden.

Het is allemaal volledig uit de hand gelopen en sanering van deze sector en al het gevoerde beleid eromheen is de enige uitweg.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

“De luchtvaart zal er een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en lagere inkomsten.” Dit is mij welkom, nu nog de juiste prijs laten betalen en krimp doorztten.

“KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven.” Hoe ‘verantwoord’ ze bezig zijn kunt u elke dag horen en zien, … , niet dus! Op naar een kleiner Schiphol en KLM, wel passend in ons kleine en overvolle land, en het uitfaseren van ‘low-costs carriers’!

Pas op, met het omzetten van leningen in aandelen gaan er veel mensen bijkomen met een financieel belang in de luchtvaart. Deze aandeelhouders (waaronder veel buitenlanders ) willen rendement van hun investering en het achteruitgaan van de leefomgeving in Nederland zal ze een worst zijn.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Low cost is de toekomst van de sector in nederland,het netwerk zelf is niet meer rendabel te krijgen.
Zonder overstappers kan schiphol toe met veel minder vluchten. Alleen de vluchten voor de thuismarkt en dat is zelfs met alle lowcost vakantie carriers een veel kleiner aantal vluchten dan nu. Bovendien geeft het niet meer vast zitten aan het netwerk met de bijbehorende tijdslots veel mogelijkheden tot minder hinder.
Meer spreiding over de dag en minder drukte in de spits waardoor verbeteringen als glijvluchten en minder overlast gevende aanvliegroutes haalbaar zijn.

De enige manier voor KLM om haar ambitie waar te maken is over te stappen op een ander business model,een concurent worden van ryan air en easy jet. Dat zal echtet niet eenvoudig zijn,reeel gezien is het onmogelijk,men heeft een te grote achterstand op deze maatschappijen.

600 miljoen aan verdampte brandstof kosten. Ik vraag me af wat dit in de praktijk betekend. Voor 600 miljoen aan kerosine die AFKLM niet kon gebruiken en die bij de rafinaderij is afgefakkeld? Op die manier ga je het niet redden in de luchtvaartwereld van na de epidemie. Het moet veel flexibeler om winst te kunnen maken in een situatie met grote fluctuaties in de vraag,zowel de kosten als de bestemmingen moeten meer flexibel worden.
KLM mist die flexibiliteit,zowel aan de kosten kant als aan de aanbod kant.omdat voor de rentabiliteit van het netwerk elke spaak belangrijk is. Een spaak die wegvalt kost direct geld,niet alleen bij de spaak zelf maar ook bij alle andere netwerk bestemmingen die voor een goede bezetting afhankelijk zijn van alle overige spaken.
Het netwerk heeft een stabiele markt nodig om rendabel te kunnen zijn en die stabiliteit die zie ik eerlijk gezegd niet meer terugkomen,ook niet na de epidemie. De zakelijke markt blijvend onder druk terwijl dat juist de belangrijkste klantengroep was voor het netwerk. En dan zijn er ook nog veranderingen in de sector zelf,mogelijk gemaakt door de nieuwe generatie vliegtuigen met een groot bereik. Veel meer point to point verkeer waarbij overstappen minder noodzakelijk is.


Geplaatst door anton uit castricum

Nieuwe staatssteun, moeten we vooral doen, voor de "economische motor" van de BV Nederland! Hoewel? In 2020 zijn er -71% minder vluchten geweest, terwijl de economische teruggang in 2020 in Nederland maar -4,3% was. Staatssteun luchtvaart = weggegooid (belasting) geld.
En economische motor?, laat me niet lachen .........

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

En wat doet de KLM met al die poen? Ze nemen een meerderheidsbelang in de pakketreizengigant Airtrade, lezen we bij RTL Nieuws
KLM gebruikt de miljardensteun dus om zich een gunstige positie te verschaffen in de toerismesector.

“Wij willen meer tickets en pakketreizen verkopen,” zegt een woordvoerder van het bedrijf, “Die ambitie was er al, maar die wordt zo makkelijker gerealiseerd.”
Harm Kreulen, topman van KLM Nederland, doet er in de Telegraaf nog een schepje bovenop en zegt dat KLM samen met zustermaatschappij Transavia Holidays in de top 3 van touroperators voor vliegvakanties wil komen.

De KLM dus, die altijd roept dat ze zich inzet voor een netwerk dat bijdraagt aan de Nederlandse economie. Deze investering gaat alleen maar zorgen voor meer pretvluchten vanaf Schiphol.
En de reisbranche waar ook de nodige financiële klappen vallen, heeft het nakijken.